|
|
|
|---|---|
| farsan har en bmw 735i e32 som nu bara står för att motorn kokar. vi vet inte riktigt vad felet är men har funderingar på om det kan vara termostaten eller vattenpumpen. finns det någon som vet vad det kan vara för fel? | |
|
Hej! Beskriv gärna hur/när detta uppkommer...Direkt,eller t.ex vid stillastående i köer osv.. Läcker den vatten? Kylarens skick? Tänkbara fel är ju som du skriver termostat som inte öppnar(eller inte öppnar tillräckligt)+vattenpumpen.. Annars så kan det vara viskofläktkopplingen som är defekt,luft i systemet efter något slangbyte kanske? Men skriv gärna mera om när detta problem uppstår och hur du vet att den kokar och det inte bara är tempgivaren som djä*las :) Defekt toppackning KAN naturligtvis ge detta symptom också..När ni startar den kall,bubblar det i expansionskärlet då? Mvh Janne. |
|
| ok. har läst om någon med en bmw e36 som ochså hade en motor som kokar. där stod det att skovelhjulet i vattenpumpen brukade gå av vid axeln. och jag mins att den hade fastnat förut så vi blev tvungen att slå den lös. så det varker troligt att den kan ha gå av. motorn börjar koka efter ett tag när man kör och när den står på tomgång så då kan det ju vara vattenpumpen. | |
|
Om motorn kokar efter någon/några minuter trots att systemet är fullt med kylarvätska så är det troligtvis termostaten. Detta kan konstateras genom att känna på den nedre slangen till kylaren om denna är kall när motorn kokar. I så fall öppnar inte termostaten. Byt termostat, lufta noga och problemet är borta. Råkade ut för detta på E32 730iA 1989 för några år sedan. När jag ringde den lokala BMW-verkstaden(märkes) var dom övertygade om att det var topplockspackningen som var kass och jag hörde hur dom tänkte håva in en massa tusenlappar av mig. En oberoende verkstad tipsade mig om termostaten som jag bytte enkelt själv för några hundra lappar om jag minns rätt (BMW Original). Hoppas att felet på din bil är av detta enkla slag! Armand |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.