|
|
|
|---|---|
Juhas 530i |
Hej! Har nu definitivt gått över till 92 oktan soppan som funnits här i Norge i tre fyra år (på JET). Har tidigare kört våra två saabar med denna soppan, flera tusen mil utan problem. Nu har även V8:n gått med den i 150 mil, samma kraft, samma förbrukning, inga spikningar eller andra problem, går precis som vanligt. Tankade fullt idag, 11,35 norska kronor litern (13,35 svenska kronor), macken bredvid som inte säljer 92 ville ha 11,68 norska eller 13,74 svenska för en liter 95. Jag har dock inte sett 92:n i Sverige, däremot i Danmark. Istället har ni i Sverige en konstig "mellansoppa" d v s 96 oktan. Frågan är vilken bil behöver en sådan blandning? Jag har pratat med några bilmekaniker angående 92:n, dom säger att de flesta motorer optimeras faktiskt för 91 oktan, sen om man tankar 95 eller 98 gör ingen skillnad. Och om jag kommer ihåg rätt nu så har man i USA 88, 91 och 93 oktan soppa , det var i alla fall 91:n jag alltid slog i där. Och USA borde väl vara en av BMW:s största marknader. Samma sak i Taiwan och Kina, 92-93 oktan och många beemers (i Taiwan i alla fall). Då vågar jag faktiskt påstå att även om man enligt min tyska instruktionbok skall tanka 95 oktan eller högre, så är motorn anpassad för en lägre oktanhalt med tanke på länder som har denna typen av bränsle. För det kan ju omöjligen vara så att alla motorer finjusteras för en specifik marknad. Slutsats: Kräv att få tanka billigare även i Sverige ! Mvh Juha |
|
Tänk på att det är olika programvaror till motorstyrningarna på olika marknader. Så ja, motorstyrningen anpassas till olika marknades bensinkvalitéer. Kräv istället sänkt drivmedelsskatt! /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 www.sandtler.se |
|
Juhas 530i |
Ja, 75% av bensinpriset är ju skatt! Men så länge folk fortsätter att rösta på socialdemokrater eller annat vänsterdynga lär man inte få ner drivmedelsskatten! Programvaran kanske anpassas till olika marknader, men det jag vill säga är att min M60 med programvara för den tyska marknaden (såldes som ny i Tyskland) fungerar alldeles utmärkt med 92 oktan soppan i Norge. Mvh Juha |
|
Juhas, Jänkarnas soppa anges i inte som våran soppa. Kommer nu inte ihåg exakt hur det var men dom kör på likadan soppa som vi och inte lägre oktan generellt. Man kan lätt tro det när man ser dom talen som anges dock.. Min bil: Länk |
|
Juhas 530i |
Anders S, hmmm, RON och ROK oktan heter det kanske, någon som vet hur dom kan omräknas? Men som sagt, M60:n går fint med lågoktanblaskan! Mvh Juha |
Juhas 530i |
Och sen har ju jänkarna hittils blandat i MBE ??? istället för etanol, nu skall dom dock gå över till etanolen pga alla hälsorisker. Mvh Juha |
|
Kommer inte ihåg hur det räknades tyvärr. Men deras "högsta" var om jag minns rätt närmare 100. Så länge den går bra och inte drar mera så verkar det ju ypperligt att köra på den. Stämmer det inte att det rekommenderas att INTE köra med så lågt oktantal under längre tid? Har för mig jag läst det i nån instruktionsbok till nån av bilarna... Min bil: Länk |
|
Juhas 530i |
Anders S, Frugan hade en Toyota från nittiotalet ett par år tillbaks i tiden och enligt instruktionsboken kunde man välja om man ville köra på 91 eller 95 oktan, ville man köra på 91 oktan så fick man dra ur en kontakt som satt under dashbordet. I äldre Saabar behöver man inte göra någonting. Och den enda som är i nyskick på saabarna när växellådorna havererat och dörrarna rostat bort är motorerna. Jag tycker att i en instruktionsbok till en av mina saab 9000 stod det att man bör undvika att köra med lägre oktanhalt än 91 ty detta kan orsaka spikningar och ev.motorhaveri. Men jag har nu kört BMW:n 150 mil med 92:n utan några som helst tendenser till spikning, ojämn gång eller orkeslöshet. Fin katt du har förresten Anders! Mvh Juha |
|
Personligen så skulle jag starkt avråda till eget experimenterande med val av Oktantal lägre än de som föreskrivs av biltillverkaren av resp. bil/motormodell. Orsaken är att de allra flesta Svenssons är "lekmän" på hur en motor reagerar på förändringarna i bränslet. Bara för att man inte tycker sig höra spikningar så är det inget garanti för att spikningar inte förekommer, eller att det har ökat efter nedbytet på Oktantalet. De flesta moderna styrsystem har en funktion för att sänka tändningen från det för stunden önskade om det av någon anledning blir för högt (spikning) Efter en viss tids adaption så har systemet lagrat en lägre tändning än den avsedda för varje lastpunkt där den inte kan använda den önskade tänpunkten. Istället går nu motorn med en på de punkterna lägre tändning för att undvika spikning, vilket samtidigt betyder att motorn går mindre optimalt än den kunnat göra med högre Oktantal. Något backad tändpunkt kan även innebära att förbränningen blir senare vilket gör att avgastempen kan öka. För att motverka detta så kan systemet lägga till lite extra bränsle för att hålla avgastempen på en önskad nivå. Detta brukar sällan befrämja lägsta bränsleförbrukning. Tyvärr är det ju även så att mindre förändringar i bränsleförbrukning kan vi vanliga människor nästan aldrig säkert upptäcka, av den enkla anledningen att vi inte har noggrann utrustning nog och att vi inte kan köra motorn/bilen så exakt från gång till gång att förhållandena blir exakt demsamma. Med andra ord så har vi allt för många yttre påverkande faktorer som påverkar resultatet. Men samtidigt så är ju de aktuella Optanrekommendationerna satta utifrån att motorn ska gå bra och tåla att ge sin angivna maxeffekt under varierande förhållanden och lång tid. Fast hur många av oss kör på max i timmavis i 50 graders värme? Alltså kan man kanske tillåtas att experimentera lite i vissa fall kan tyckas!? Tja, kanske, men nu är det ju så att moderna motorer är framkörda för att ge max förbränningseffektivitet på alla lastpunkter (över hela varvtalet alltså) så långt som andra krav inte bryts som avgasvärden m.m. I klartext betyder det att man lagt motorn på varje lastpunkt och där justerat fram rätt bränslemängd och den tändning som där ger mest vridmoment ur motorn. Vilket i sin tur betyder att om man sänker Oktantalet så riskerar man att denna optimerade tändpunkt inte kan hållas utan en lägre måste väljas, vilket inte blir så optimalt längre. De flesta har ju heller ingen möjlighet att gå in i sin bils styrsystem och se vad som lagrats i spikräkningsmappen. Skulle man kunna göra det (jag kan på min motor) så kan man ju själv se huruvida spikningarna tenderar att öka eller inte vid Oktansänkning och den körning man utsätter bilen för. Skulle man se att spikningarna ökar i mängd så kan man vara rätt säker på att bränsleförbrukningen ökar den med. För slikar det så svarar styrsystemet med att vidta vissa åtgärder för att få stopp på spikningarna. Det första brukar vara att sänka tändningen ett eller ett par "snäpp" vilket brukar innebära att även lite mer bränsle skickas på. Sen går motorn ett antal förbränningar på aktuell cylinder med denna bränsle/tändning innan den testar att gå upp till det ursprungliga värdet. Under den tiden går motorn inte optimalt och ger både sämre avgasvärden och högre förbrukning, samt lägre effekt. Det är inte så sällan som folks spariver mynnar i div. egna experiment, som föder egna åsikter. Men som i slutänden ändå visar sig bli bortkastat eller en dyrköpt erfarenhet för att man hade fel. Jag gissar att mer än en som valt att trixa med t ex. E85 för att snåla på bränslekostnaderna kan komma att få tråkiga överaskningar vad det lider.... Dr Tinnitus |
|
|
Lägsta oktantal för 750 E32 anges som 91, tror knappast de är nån fara att köpa en 530 på de heller. I Tyskland finns 91 oktan på alla mackar (=benzin, superbenzin = 95 okt, super plus = 98 okt), varför de inte finns i sverige vet jag inte. BMW CS #5139 |
|
|
Har inte provat att tanka 91oktan än. Men det finns ju överallt i Europa. Så jag skulle tro att det inte innebär någon större fara att tanka i det i sin tank. Men jag har faktiskt inte vågat prova. Man kanske skulle prova.. mvh |
|
Njuren |
OK dum-fråga-Deluxe kanske, men vad menas med spikningar? BMW - i nöd och lust? |
|
Spikningar är när bränsleluftblandningen självantänder och förbränns eller exploderar okontrollerat före eller efter tändstiftet ger gnistan. Detta skapar enorma förbränningstryck och temperaturer vilket på mycket kort tid kan skada motorn allvarligt. Brända ventiler, tändstift, smälta kolvar, tryckskador på lager, krokiga vevstakar, trasig topplockspackning m.m. är trevligheter som spikningar kan bjuda på. Dr Tinnitus |
|
|
Dr Tinnitus. Jag slog i e85 i gammelmercan och den gick som en raket:-) Var inte ute efter att snåla utan var mest nyfiken på om det funkade. |
|
|
Robert L. Nu var det ju inte om det "funkade eller inte" som jag var ute efter då jag nämnde E85. Den info jag har haft mig till livs ett bra tag nu, att motorerna kan få problem med E85, i synnerhet lagerproblem, har just i dagarna börjat hitta ut även i branschmedia för verkstäder. Där man alltså nu börjar se en klar ökning av motorer som fått problem efter att man börjat köra dem på E85. Därav att jag varnade lite för att fler som glada i hågen börjat köra på E85 för att det var billigare, och som påstått att "det funkar helt perfekt..." kan få uppleva tråkiga överaskningar vad det lider. Nu ska det nämnas att jag själv börjat slabba en smula med viss inblandning av E85 i min ena bil, men det har helt andra orsaker än att spara slanta om man säger så... :-) Dr Tinnitus |
|
|
Juhas 530i : Du skriver "Och sen har ju jänkarna hittils blandat i MBE..." Det du syftar på (tror jag) är MTBE. Det är blyersättningsmedel i "miljövänlig" soppa. Nu är jag lite "off date" här, men jag jobbar som styrman och körde tidigare (fram till vintern -02) kem-tankbåt. Då körde vi MTBE även till raffinaderier i Sverige, och jag tror att det fortfarande sker. MTBE är för övrigt riktigt stygga grejer. Nog för att det är snällare för miljön än bly, men inte för oss människor. Stoftet är canserframkallande så in i helsike ! Jag träffade en kille ett halvår efter att han hade fått en ordentlig dusch utav MTBE och hans bränn- och frätskador (6 månader efter) var INTE att leka med... Usch ! Nu är det i.o.f.s. väldigt små mängder MTBE i bensinen (om det fortfarande finns) och som billist är exponeringen för bensinångor inte sååå stor, men jag vill ändå be er att tänka på det när ni tankar. Å slabba framför allt inte med händerna i bensin ! ... Det här blev väldigt off topic. Ursäkta för det. Med vänliga ! FFF |
|
|
Skulle vi i Sverige få 91 eller 92 oktan på mackarna så skulle den ju förmodligen vara billigare och därmed generera mindre skatteintäkter, det kanske är därför vi har 95 oktan som lägst? Om vi tänker tillbaka 25 år, fanns det inte lägre oktantal även i Sverige då? //Stenback |
|
|
Stenback. Vi får nu inte glömma att den höga effektivitet vi idag har i våra motorer faktiskt sätter vissa krav på bränslet. Utan ett visst oktantal så blir det svårt att köra med så pass hög kompression och effektiv tändning att vi får ut den effekt ur en given mängd bränsle som vi idag får ut. Alltså är det egentligen mot ett högre Oktantal vi ska försöka sikta, inte lägre. Med högre Oktantal så kan vi öka kompressionen vilket ger snabbare och bättre förbränning och bättre effektivitet. Vilket brukar innebära mindre bränsleförbrukning. Så vi ska sikta framåt och inte bakåt mot stenåldern.... ;-) Dr Tinnitus |
|
|
Dessutom så skiter nog våra politiker i vilket Oktantal bensinen har, de ser nog till att korrigera bränsleskatterna så de får in vad de vill få in lik förbannat. Dr Tinnitus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.