AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.717

Vilket Strålkastarglas till E36?

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej alla entusiaster:)

Normalt hör jag hemma på 5-serie forumet men då en bekant till mig köpte min sambos gamla E36:a så är jag nu här:)

Min bekant har spräckt sitt högra strålkastarglas och jag försöker nu hitta ett nytt. När jag kontaktade en skrot, som hade ett fint exemplar, så fick jag frågan av honom: Är det hella eller bosch som sitter på? Jag bad min vän att titta om han kunnde hitta ngn märkning men det kunnde han inte. Dessa glas är dock aldrig bytta och har således suttit på bilen sen den tillverkades 1994, den är import från tyskland. Ngn som vet vilket märke som kan sitta på original? På min nyare E39:a så är det ialla fall Hella original.

Tacksam för snabb hjälp, då bilen skall besiktigas snart.

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Mr
6
Mr_Sunde
318i sedan 1992
På Hella til E36 så er det noen små runde kuler i toppen av glasset( 4-5stk tror jeg)

Bosch lysene er helt plane.

På min 92 mod E36 så var det Bosch lys.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag är absolut inte säker men har för mig att det inte är plupparna som skiljer (enbart).
Dock borde han kunna hitta nån märkning på glasen. Bytte på min E36 en gång och hittade märkning iaf..

Min bil: Länk
Mr
6
Mr_Sunde
318i sedan 1992
Det står sikkert et "Hella" merke på glasset.
Mr
6
Mr_Sunde
318i sedan 1992
Eller et "Bosch" merke viss det er det.

OT: Går det å redigere et svar på forumet her?
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

grodan kermit:
Jämför gärna skrotens pris med BMW original, fick mitt glas för runt 600 kr tror jag och de skrotar jag var i kontakt med ville ha rätt bra betalt så jag tyckte inte det lönade sig.

Mr_Sunde:
Det går tyvärr inte.

//Stenback
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Enligt min vän, som bor på Gotland och är där bilen nu rullar, så hittade inte han ngn märkning på själva glaset det ända han hittade var numret E12 HCR 8020. Det jag kommer ihåg från glasens utseende är att det hade horisontela ränder framför heljusinsatserna men det kanske båda tillverkarna har på sina glas eller? Jag kikade lite på Realoem.com och där verkade de vara just Bosch glas för hela slanten.

Stenback: På Bmw skulle ett glas kosta 1100 sek ink.moms, skroten begärde 300 sek samt frakt kostnad förstås. Skulle se konstigt ut med ett sprillans nytt lyse på ena sidan och ett halvblästrat på den andra:) Min vän vill bara slippa stenskotet att glasen är lite blästrade spelar ingen roll för honom.

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
ha
734
haack
X3 30d -18

de bästa borde ju då vara att köpa ett par begagnade lyktor här på autopowerbörsen. då får man ju två lika slitna av samma märke så att säga...1000 för två brukar vara rätt pris, ibland billigare!

mvh

St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

grodan kermit:
Låter konstigt, jag köpte också till en E36'a och kan svära på att det inte var över 700 kr även om jag inte minns den exakta siffran.
Kommer inte heller ihåg om det var Hella eller Bosch men det är ju tråkigt om det skiljer så mycket.

Jag satte ett nytt och har kvar det gamla som gått 23500 mil. Första veckan såg jag klar skillnad nu ser jag ingen skillnad längre. Visst gör man det om man synar men på håll är det ingen skillnad.

//Stenback
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Stenback: Ja det låter ju konstigt men det var de priset han fick när han pratade med sin Bmw-återförsäljare. Lutar dock åt att märket är Bosch. Får kolla med skroten igen på Måndag.

Powerbörsen var också ett bra tips:) Får söka lite där och se om jag hittar ngt intressant.

Tack för all info:)

Vh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej Hopp. Idag ringde min vän från Gotland.....glaset han fått passade inte. Infästningen var fel och detta glas var helt slätt. Det glaset som han har har bredare "snäppfästen" för själva glaset samt såhar glaset 10 st små pluppar längst upp. Det glaset han fick var märkt Bosch isjälvaglaset men det han har på bilen saknar märkning helt. Ngn som vet ifall det kan vara ett Hella glas eller är det ngt helt annat? Glasen är aldrog bytta och är original på denna 316 i årsmodell -94.

Alla tips emotages tacksamt:)

vh/Kermit.
Länk
Såg att du redan hade kollat på RealOEM, men svaret finns där sålänge det är original. Det skall även sitta en klisterlapp ovanpå varje stålkastare med bl.a tillverkningsdatum, fabrikat och vilka glödlampor som skall användas. Är inte säker, men förmodligen är det ZKW på hans bil.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Henrikk: På strålkastaren stod det bara följande: E12 HCR 8020 samt att det var tillverkat i Österike. Har ZKW strålkastarna pluppar på själva strålkastarglasen?

Vh/Kermit.
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Jag har minsann förmig att mina ZKW jag hade på min bil hade pluppar.

328: Länk
318: [Avställd] Länk
/Daniel
grodan kermit:
Verkar bero på tillverkningsdatum.

ZKW tillv 1993-12-10 : inga "pluppar" (osäker på om denna bil har originalglasen eller inte)
ZKW tillv 1995-03-XX: "pluppar"

Dock är även insatserna helt olika. Gemensamt är att det står ZKW på såväl glaset som klisterlappen ovanpå strålkastaren.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hmmmm.....

Vilken soppa:) Får ringa till Bmw Group och höra omde kan kolla upp det med hjälp av chassienummret. Kan man bara byta själva täckglaset eller måste man byta hela insatsen ngn som vet?

Vh/ Kermit.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej hopp.

Efter mycket om och men så verkar det vara så att glaset är av märket ZKW. Har sökt på div. skrotar men bara hittat Bosch och Hella-glas. Finns det ngn form av piratglas som man kan köpa i stället? Allt under 1000-lappen är intressant och att det passar givetvis:)

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
ha
734
haack
X3 30d -18

köpa beggat?`kan få två lyktor för 1000kr då..

eller

www.koed.dk
och
www.bildelsimporten.se/

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
haack: Jo, beggat är det som gäller men när jag sökt på bildelsbasen.se (skrotar i sverige) så har jag ej hittat ngt strålkastarglas av märket ZKW utan bara Hella och Bosch. Ska kolla på dina länkar, tack för tipsen:)

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.