AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.503

Ytterligare en med krånglade AC (523i -98 e39)

Får ingen kyla alls, känns snarare som om luften ur klimatanläggningen är varmare än ute!
Har varit på en kylfirma som konstaterade att det är tryck i AC-systemet och att kompressorn går som den skall.
De menar att det är inte själva AC'n utan snarare något reglage eller el-fel.

Någon som har någon idé?
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Konstigt, Evapen sitter före värmeelementet i Hvacen, får du värme i mittutblåsen, bör du kunna få kyla med. En tanke är ju att värmeventilerna (om det är liknande på E39 som E34), har hängt sig i öppet läge, då spelar det ingen roll hur mycket man kyler när full värme också blåses in.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Mystiken kring AC:na växer för varje dag jag pysslar med det. Fyllde en E39 -98 idag, (523), bland annat.

Tydligen, enligt min mentor (och han är AC guru), systemen är lika olika som lika. Vissa system kräver väldigt lite köldmedium för att lägsta erfoderliga tryck skall uppnås för att kompressorn skall dra. Beror också på värme ute, allt följer ju mollier diagrammet, väldigt lite vätska kan koka, vid högre temp, och därmed bygga upp tillräckligt med tryck.

Denna E39 kylde inget, men hade över 5 bar (mättnadstryck för r134a vid givet temp), vid båda serviceuttagen (motor av). Han hade ca180gram i. Tömde, vakumsög och fyllde till 1200gram, kanonkyla! Inget läck kunde jag hitta, varken med spray eller "pip"-instrumentet.

Men typisk bil, som står stilla en del, 8-9år och 25' mil på nacken = normalläckage. Dock verkar E39 systemen labilare och läcker mer än E34, enligt mig och mina erfarenheter.

Så, testa att fyll på bara.

Ursäkta för utsvävningen, jobbat för mycket, massa rapporter om just AC prov.

Förvånande är att NYA system läcker under 2-3 veckors (stenhård) provning, så den som påstår att AC inte läcker, fattar nada...

Man bestämmer fyllmängd, före produktionsstart, som räcker ca. 10-12 år innan kunden märker nåt.

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
FD

Vad tror du om följande:

Kondensor ny
AC fläkt ny
Fläktmotstånd nytt (har testat och byglat) Den snurrar på halvfart så fort som jag slår på snöflingan.
Systemet har tryck enligt AC firma.

ACn funkar fint upp tills 22 grader i utetemp. Då lägger den av efter en stund. Tänkte att den blir för varm så jag har byglat fläkten så att den går på full fräs men det ger ingen skillnad. Oavsett om jag kör eller ej.
En har föreslagigt att jag kanske har för mkt gas så jag har släppt ut lite i omgångar och vet ej men det verkar som om den är "lite" bättre.
En annan sak jag har noterat är att det verkar som om att den även slår av om jag kör på stötig väg. Vet ej om det bara är slumpen.
Frågor:

- Det första jag tänker på är högtrycksvakten. Kan ju stämma om den är överfylld - ju högre temp desto högre tryck. Eller den kan även vara kass (pga av att den "kanske" slår av vid gropig väg) Det skulle då kunna innebära att trycket är OK.
- Kondens - Is i systemet? Fråga: Blir det "mer" is ju högre utetemp det är? Jag upplever det dock som om kompressorn går in lika ofta och länge oavsett utetemp.

När den kyler så har jag som lägst 1,4 i inblåstemp vid 22 grader och 3,9 vid 30 grader (så länge som den går)

Har du några förslag? Jag vet att man borde suga ur systemet och fylla på nytt men innan jag gör den rel kostsamma operationen så vill jag utesluta annat.

Hur är det med den kontakten (hög/låg och aktivering - tror jag) som sitter på torkfiltret? När jag har läst så verkar det som om att man kan skruva av den utan att gasen åker ut då anslutningen är typ en boldäcksventil. Är det så? Grannen har en ny kontakt (relativt) men en kass kondensor så jag tänkte att jag kanske kunde ta hans.

Vet du även vart reläna sitter för hög resp lågfart för AC fläkten? Jag hittar ingen dosa på vänster sida (som enligt Haynes AC bibel skall sitta där) Jag tror att de snarare sitter inne i säkringsboxen (om jag nu har några).

Puhh! Många frågor men jag skulle bli mer än glad om du hade några förslag :)

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Kävlingepågen: du har mail

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Tack! :)

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.