|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har min bil på annons och det ringer ju lite konstiga människor ibland som ni säkert vet. test piloter verkar ju också finnas så man får ju sålla bra! Idag höll jag på att visa bilen för ett lte äldre par och deras son och det ringer en kille och fråga om han får titta på bilen.....han var från karlstad och hade "vägarna förbi". Halvtimme senare så dyker han och hans pappa upp..... Efter att pappan "studerat" bilens yttre i 23 min ( vi stod vid järnvägs stationen och jag kollade på klockan) så kunde jag inte hålla mig...han hade hittat ett flertal stenskott han ville sen under huven! sagt och gjort öppna huven så lägger han fram handen på motorn och säger......"Den e varm, för varm" och då är det ca 28 grader ute! sa att den blir ju varm när den har gåt..."nej, inte så här varm"........kunde fan inte hålla mig längre......"vet du vad......trevlig resa tbax och backa undna från mib bil gubbe" Att folk försöker med vad som helst för att komma ner i pris och alla de här som har en kompis eller kusin som kan ALLT som hänger med vid bilköp! =) dela gärna med er om ni har nån bra historia BMW for the man inside you! | |
|
Haha.. Kan se det framför mig. Ruskigt roligt. Min bil: Länk |
|
|
Du skulle ha väntat för att se hur han mätte upp avgasvärdet med munnen. ;) Sterio vulgaris |
|
|
Sålde en gammal volvo 240 åt en kompis för några år sedan. Bilen var mörkblå och likaså tygklädseln! Köparen förklarade att han gillade bilen men inte färgen, så han ville lacka om den och ville således dra av ca 5000:- från priset. Nattingen var han galen eller så var det ett klantigt prutfösök. Förvisso är det i dagsläget köparens marknad men vissa gränser finns det! :-) |
|
|
När jag köpte min 328 cab gick affären snabbt, såg att bilen var fräsch och efter en kort provtur så handlade jag, visst säkert riskfyllt men hittar man nåt som man gillar så handlar man väl om man nu ska ha bil. Har också sålt bil på annons och kan instämma att det är en j**la massa däcksparkare och testpiloter som ska komma och peka, klämma, känna och testa, den som slutligen köpte bilen lyfte aldrig ens på huven och körde bara en kort sväng. Sen har vi bildsamlarna/mailkompisar som mailar och vill ha bilder för att sen inte höra av sig sen igen...... Och så våra skambudsnissar som tror att alla som ska sälja sin bil är i behov av pengar, jösses. Slutligen avbetalningsvännerna som vill köpa på avbetalning *suck*. |
|
|
Powermac HAHAHAHA =D När jag sålde min blåe E36 i februari, så tog snubben tag i viskofläkten och veva runt på den med avstängd motor och påstod att nog fan ska inte fläkten gå o snurra på när motorn är avstängd.. Suck* Beemer, a way of life. |
|
| Powermac: =DD | |
|
Powermac, jag kan se gubben framför mig. Liggandes på alla fyra med läpparna runt avgasröret... =D Kan undra om han hade haft åsikt om avgassystemets temp oxå när det börjat svida i läpparna. Benn, du gjorde helt rätt som körde iväg dem, sådana människor vill man inte sälja sin välskötta bil till. /Fredrik |
|
|
Benn: Skön story!! Men varför lät du inte honom hållas en stund till, så att han kunde komma med fler dumma kommentarer??? Hade kunnat blivit hur kul som helst om han hittat fler "defekter"!! - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
He ha! Den var bra! Har oxå nåt att komma med :) En bekant skulle sälja sin E46 cab o fick höra "det finns ingen tak på bilen!" Konstig va? BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Benn: Hehe, helt rätt. Nån som e så j-a dum ska inte ha nån bil ! Man får banne mig se upp när man skall sälja bilen ! Är man rädd om sin bil så är det en mardröm när det kommer en däcksparkare som närmast våldtar bilen i sina försök att hitta fel. Skulle sälja en Bimmer en gång å då kom det en ung kille som var mäkta imponerad. Men han ville prompt ta en testtur utan att jag åkte med... *Yeah-right*, tänkte jag och bad honom leta upp en annan bil att köra skiten ur. |
|
|
Min senaste försäljning då jag skulle göra mig av med gamla kärran för att köpa BMWn var konstig men åt motsatt håll. Killen hörde först av sig via mail och priset som kan vara intressant för berättelsen var 55 tusen visste han då. Han åkte ca 25 mil och tittade på kärran och sa att han gillade den men inte ville betala mer än de 55 som stog i annonsen(hade aldrig sagt att jag ville ha mer?). Var tvungen att fråga honom om han inte vill provköra men nej inte det, han betalade och åkte hem! Priset var inte lägre än andra sådana bilar just då och han var dessutom den enda som visade intresse för annonsen...snacka om turköpare. Ursäkta om denna tråden var för besvärliga köpare men jag kom bara på att tänka på vilket flyt jag hade! / Micke |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Hade en gång en Volvo 740Gl 16Kmil, som jag vårdade dumseriöst(var ju bara en Volvo)! När jag skulle sälja, såg den ut som ny i lacken, motor och låda genomgången och helt ren och fräsch invändigt. Jag hade precis beställt en ny bil och var ganska angelägen om att bli av med Volvon så fort som möjligt. Satte ut den för ca 10k mindre än de andra med fler mil på mätaren. Det kom endast idioter och provkörde den de första 2 veckorna, minns speciellt en,som kastade sig in med skitiga jeans och drog iväg med skrikande däck på ettan,kastade i 2:an med ett skorr i lådan och vräker sedan ur sig: Ska den gå så här dåligt! den rev ju inte ens loss på 2:an! Jag frågade honom, tror du att den här har turbo eller? Då kollade han på mig med arga stora ögon och var helt tyst! Jag sa åt han att stanna på en gång, sedan böt jag plats med honom och körde honom till pendeltågstationen,när han klev ur vräker han ur sig: den här kommer du aldrig få såld,den är ju slut!! Sålde den veckan därefter med budgivning mellan 3 köpare, fick 5k mer än jag satte ut den för!!! Idag skulle jag aldrig ens låta en sådan drummel sätta sig bakom ratten på någon av mina bilar. MVH Patrik |
|
Ja ni ser jag är inte den enda...........ringde en snubbe och väckte mig idag 09:11 på en söndag morgon!!!!!!!!! och sa "allo"......"ringer på bmw....."jag förklarade att jag sov och han fick ringa sen...han ba "brorsan....150 tusen och jag hämtar den nu" Vart så jävla arg......fräcka fanskap så jag kunde inte hålla mig, sa till han"Brorsan?? Ta med dig ett kort på din mamma och kom hit så får jag visa pappa den och kolla om han har dragit på din mamma eftersom du kallar mig brorsan" la på i örat på fanskapet! Grabbar ni gör heeeelt rätt i att inte låta folk prova eran bilar hur som helst! DEt är inte bara köparens marknad...jag anser att det gäller att vara iskall när man ska sälja en bil, bestm dig för hur du vill ha nåt i förväg och håll det...första jag säger till de som ringer är att om du nu vill komma och titta på bilen så jättegärna men jag kommer inte pruta EN KRONA så du vet!! BMW for the man inside you! |
|
|
Finns det något värre än folk som prutar i telefon?? Har själv lagt på luren vid ett flertal sådana tillfällen. Kom och titta på bilen innan du prutar, och nej de som kom och tittade hade inte mycket att pruta på. /Fredrik |
|
|
Fredrik M: Jag tycker nog det kan vara befogat att pruta över telefon, om man sköter det snyggt givetvis. Om min bilbudget är 100000:- och du begär 110000:- för bilen är det väl enklare att ringa och fråga om du kan tänka dig att släppa bilen för 100000:- än att kanske köra 25 mil, titta på bilen och sedan ändå inte kunna köpa den för att du vägrar pruta? Ska jag titta på en bil mer än 10 mil bort diskuterar jag helst priset lite övergripande innan jag kör dit, i alla fall i de fall jag är övertygad om att jag kommer att vilja pruta... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag har prutat på bilar via telefon på bägge mina bilar(fungerat?.. ja)....men naturligtvis så sköter man det snyggt och verkligen visar att man är seriöst intresserad av vagnen ifråga. Ska man som jag gjort på bl.a. M535:an åka över 100mil(enkel väg) för att kika på en bil så är man "i ganska mycket underläge" om man tror att man kan pruta när man kommer ner på "enkelbiljett" och snorig unge med sig kan jag ju säga :) Nee...Var seriös och etablera kontakt med säljaren med ett antal telefonkontakter för att sedan bilda sig en uppfattning om vad/om man kan pruta en smula telefonledes s.a.s. Men visst förstår jag säljare som blir "vansinniga" av prutning direkt utan att öht fråga eller be säljaren om dokumentation/skick osv i sin första kontakt...skulle jag också bli. Mvh Janne. |
|
|
När jag åkte ner 80 mil från skellefteå till sthlm för att köpa en e36 328 cab '99 på 6k mil så hade jag inte prutat före, däremot visste jag lite om säljaren, ålder, arbete samt att han betedde sig respektabelt i telefon, hade även pratat med hans fru som berättat saker hon tyckte behövdes åtgärdas, allting gav ett positivt intryck vilket jag tycker var mycket viktigt. Skicket ärligt jämfört med priset var avgörande om jag skulle pruta, och då anser jag att det är sunt förnuft att man vet lite om vad man ska köpa och vad man vill ha sen är beredd att lägga av ut lite senare för oförutsedda kostnader oavsett hur dyr bil man köper, så man inte ger skambud vilket är omoraliskt. Så jag tycker bra skick kan kosta mer och en lite billigare bil känns mer angelägen att pruta ner pga. osäkerhet, jag hade som du enkelbiljett, men la endå fram mitt sista pris fast det inte var vad han hade begärt då jag ärligt tänkte han borde informerat om en synlig brist som var solklart vilket han även gick med på... Förstår det finns de som beter sig som Benn berättar IFALL det är nån bil för max 5000kr de ska köpa då är det ofta kan vara skrot, men då det är en dyrare bmw måste man va lite kunnig/påläst och gå på känsla/intryck annars borde man nästan inte få köpa bil med tanke på säljaren. personligen blir jag mer intresserad av en dyr bil som är till salu då det inte är skrivet ett helt a4'a om all utrustning, varför personen måste ha pengar snabbt osv. ennu bättre om man pratat med tidigare ägare vet ålder lite om den som ägt den innan om man ska va riktigt noga ta reda på mer och slutligen helhetsintrycket. |
|
|
Jesperado och Janne T, jo det har ni rätt i. Jag tänkte på samtal i stil med. "Hej du killen, vad är ditt lägsta pris" Utan att ens ha presenterat sig först... Hade ett antal sådana när jag skulle sälja min välputsade Audi A4. /Fredrik |
|
| Men är det egentligen så farligt att någon ringer tio över nio en söndag? När man inte sålde och köpte varor genom internetannonsering utan istället vid söndagsbilagan i tidningen var det ju snarast kutym att folk skulle ringa mer eller mindre från 07.00 och framåt för att vara först att ringa och kaneske även se varan man sålde. Men det kanske inte är gällande som ett acceptabelt handelsmönster när man handlar mot internetannonser? | |
|
Hmmm....kan säga att det han bjöd var 18000 kronor lägre än vad bilen står i grönboken som redan är låg...var sånt skambud! Visst kan man pruta och det finns säkert de som tycker det är okej! jag sätter hellre ut min bil till ett vettigt pris från början och kanske prutar liiite men då är det när vi sitter och ska göra affär! Sålde bilen igår och jag prutade 2 tusen =) BMW for the man inside you! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.