|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är på jakt efter bättre bromsar till en E30 323i. Är intresserad av 4kolvsok som inte är allt för dyra. Någon som har koll på vad som finns till bilen och företag som säljer sådant? Helst ska det vara kit om det finns eftersom mitt tidigare försök att bygga egna adaptrar till andra bromsok totalt gått åt skogen. Är även intresserad av alla tips om bromsar från andra bilar och bilmärken som skulle kunna passa. mvh Leo | |
|
Hej! Jag köpte två bromsskivor på skroten. (300kr st) Skivorna är samma som sitter på Audi S3, Octavia RS, Seat Cupra Turbo osv. De är 312mm stora och 25mm tjocka. Offset stämmer bra överens med orginalskivorna så jag tog och svarvade upp centrumhålet 1mm och gjorde om till 4/100 delning. Sen svarvade jag dem plana och slitsade dem. De var då ca 23mm tjocka.. eftersom de var lite slitna en del från början. Nu passade skivorna på navet.. Sen gjorde jag en adapter som flyttar ut okhållaren. fick även fräsa lite i okhållaren så den lite tjockare skivan med sin större radie skulle få plats. Oken renoverades, och jag gjorde mässingsbussningar och monterade där annars de mjuka gummibussningarna sitter. Då kan inte oket vrida sig när man bromsar.. som de annars vill göra. In köptes sen Motul RacingBrakeFluid 600 och Ferodo DS2500 belägg. Detta har jag kört halvtimmespass på Anderstorp med utan att de mattas! Tänk då på att man bromsar ner från ca 190km/h till låg hastighet 10-15 gånger på en halvtimme :) Du kan ju köpa Seats 4-kolvsok till dessa skivor istället för att använda orginaloken... då får du nog ännu bättre bromsverkan :) Tänk på att renoverade ok och bra belägg o vätska räcker långt! Även med orginalskivor. Jag är tvungen att ha minst 16" fälgar eftersom bromsarna är så stora... Det problemet slipper man ju om man kör med orginalskivor. Annars finns det ju bromskit att köpa från www.koed.dk men de är ju rätt dyra... Lycka till! __ Nisse Ljung |
|
|
Intressant lösning. Jag gjorde ett försök till något liknande förra sommaren. Jag köpte skivor från Fiat Coupe, runt 300mm i diameter och runt 25mm tjocklek (tror jag om jag inte missminner mig helt). Skivorna hade bultcikel 98*4 så jag borrade dem för att passa och sedan lät jag en metallverkstad konstruera en adapter för att skivans lite minde centrumhål skulle passa på navet. Detta gjorde att hela hjulet flyttades ut ca 8mm. Sedan använde jag mig av Brembos 4-kolvsok från 750, tror jag dom kom ifrån. Allt verkade passa fint, men tyvärr så tröt mitt tålamod då jag hela tiden misslyckades med att få oken att sitta rätt. Är inte så sugen på att spändere ytterligare timmar på att bygga något liknande denna sommar oxå och letar istället efter någon prisvärt "bult on" lösning istället. Det vore guld om Wilwood hade haft paket till E30, men vad jag har hittat så verkar dom inte sälja sådant... Har sett många E30 med andra bromsar och är säker på att det finns. Har hittat ett kit i prisklassen runt 10 000:- i england, men vill veta vad det finns för andra allternativ. |
|
|
Ja priset ligger väl runt 10000:- om man inte bygger själv är jag rädd... Det billigaste kittet på Koed i Danmark är 280mm skivor med 4-kolvsok.. Koster 9050 svenska kr ungefär. __ Nisse Ljung |
|
|
Jag har beställt ett frambromskit till min 325'a. Det är från Länk Kitet består av Brembo fyrkolvsok, 305mm skivor, stålomspunna bromsslangar, bromsvätska, samt adaptrar. Priset är nio lappar. Mycket pengar, men jag tycker att det verkar prisvärt. Väntar med spänning. elpe300 325'an: Länk |
|
|
Har fortsatt att undersöka vilka alternativ det finns. Har hittat flera kit i utlandet, men priset hamnar runt 8-10 000:- hur man än gör. Min tanke med hela ombyggnationen av bromsarna är att jag dels vill ha bättre bromsverkan, framför allt så tycker jag det är grymt snyggt med "riktiga bromsar". Hur som helst, här är iaf två länkar till ganska så prisvärda paket: Länk Länk |
|
| Här har du ett Bolt on kit till E30 från PPF.4-kols Brembo ok och 302x28mm skivor Länk | |
|
men om man bara vill ha värre bromsar men inte är sugen på att lägga ut 10000kr . Finns det några standard bromsar från nån annan bil som passar direkt på? jag har funderat på 325 bromsar till min 320i, är 325 bromsarna större? och passar dom rakt på? mvh: Gustav |
|
|
Vad jag vet så är det samma bromsar på 320-325. Tyvärr så kan jag inte säga helt säkert. Hur som helst så skulel man och om man vill kan man använda sig utav E36 fjäderben och på så sätt dra nytta av bromsarna som sitter på dom större motoralternativen eller om det nu stämmer använda 4kolvs oken från E32 eller Autobahn versionerna av de lite större hergårds bilarna (kommer inte ihåg vilka modeller som kunde levereras med dessa bromsar). Tyvärr så kommer ju nakdelen med att man måste skaffa nya fäljar och så är det en del knep och knåp innan man får fjäderbena att passa, men man får ju 5 bults istället! Har letat runt en hel del och har än så länge inte hittat några bromsar som passar rakt på E30 som är bättre än de som redan sitter där. Tror visserligen att om man gör som Nisse977 skrev och skaffar riktiga skivor och belägg kommer ganska så långt. |
|
|
okej jag trodde att 325an hade större bromsar då den har mera hästar en 320n men då får det nog bli att köra på orginal grejer som man skickar iväg på slitsning och köper några värre belägg till dom. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.