AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.576

Vågar jag köpa denna? och vad bör jag kolla upp?

Hej alla BMW-fans! tänker återvända till BMW:s underbara värld efter något år med SAAB. Och funderar på en X5:a..
Har hittat en som jag tycker verkar ok, men eftersom jag inte kan så mkt om just X5an och dess "sjukdomar" så tänkte jag höra med er.
Bilen är en 4,4:a årsmodell 00, import och fullutrustad med 15000 mil på mätaren. Dom ska ha ca 240 papp för den...
Ligger priset rätt? vad kan gå fel? vad kostar en sån bil i skatt och drift.
Har haft en 540 tidigare med samma motor så jag vet vad en sån kostar och går för så det är jag inte rädd för.... men det är bilen jag undrar över..
Jättetacksam för alla svar och tips...

Och JA, jag har letet igenom forumet o kikat på alla gamla trådar om liknane ämne... :-)

mvh
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
hej!

har precis sålt min X5 4,4 i samma prisspann, så är bilen väldigt fin och maxutrustad (telefon, solskyddsglas, hifi högtalarsystem, avtagbar krok, navi, PDC, sportpaket osv) så är inte 240' fel. men med ett soppapris på snart 13 kr/l så är det läge att skambjuda, de är verkligen inte lättsålda i dagsläget! så var stenhård, och spela ut flera köpare mot varandra. men det absolut viktigaste är att M-testa bilen! eller att ha en kompis med som kan allt om dessa bilar. för är spindelleder slut + däck slut + bromsar runt om + abs-givare + drivaxeldamasker + insp. 1 på gång så får du räkna med utgifter på 30-35000 kr! för 240' ska bilen verkligen vara i toppskick, det var åtminstone min bil när jag sålde den.

min tog knappt 1,5 l/mil med mycket stadskörning, skatten ligger på 3500 kr/år, försäkringen är väldigt personlig men den kostade 7500 kr/år här i Västerås. lite dyrare än en vanlig 540 i service och underhåll, men inte avskräckande mycket.

jag kan verkligen rekommendera 4,4-an, personligen skulle jag inte ens titta på en 3,0i efter att ha kört en sådan 1 år och en 4,4 1,5 år. skillnaden i driftskostnader är så liten samtidigt som 4,4-an ger så mycket mer.

hoppas det ger någon vägledning!

mvh Johan
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
det var alltså en -00:a jag hade, som hade rullat 13900 mil när jag sålde den.

mvh Johan
ok, tackar så mycket för all info...känns som jag har fått lite bättre pejl på läget vad det gäller X5:an... det är ju förutom att bilen är snygg så är det fyrhjulsdriften jag vill åt.. för den har väl det va? och hur funkar det? kopplar den automatikst till vid hjulspinn eller är det manuell in- och urkoppling á la jeep-style?
jag har själv haft en 540 tidigare så jag vet vad den motorn går för..så att ens kika på nåt annat motoralternativ är uteslutet :-) likaså om jag nu skulle satsa på en 5-serie touring istället så valet givet...
så tack än en gång för hjälpen!

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.