AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.109

Vilket material M3 e30 EVO 3 Motorblock. Vevaxel?

Vilket material är M3 E30 evo3 motorblocket i, Stål vet jag, men vilket material? Vilken svetstråd skall användas för svetsning i blocket? Någon som provat att svetsa i det?

Vilken vevaxel går i evo3blocket, mest slagvolym?
Grusse
Jag kan inte svara på vilken stålsort som finns i S14 blocket, men det bästa är väl att ta analys på det? Vart har det gått sönder, på något känsligt ställe?

Angående vevaxeln så är evo3 veven den som har högsta slaget bland standard vevarna till S14. Men LotecM3 här på forumet visste om vart man kunde köpa en vevaxel som skulle ge 2,8 liter om man satte i DTM kolvar.

Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jag skulle gissa på att det är gjutjärn och inte stål i blocket. Troligtvis vanligt gråjärn. Köp ett par olika elektroder och testa på något ställe som inte är så känsligt.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Blocket har ej gått sönder utan det är ett nytt block men jag vill plugga oljereturen från toppen. Vill bara veta så svetsen inte får småsprickor.

Vevaxlar med större slag än original vore intressant, Pris? Kommer ej att köra med stdkolvarna.
Grusse
Varför inte plugga i toppen då, den är ju i aluminium och därmed lite lättare att svetsa i eftersom att du är osäker på materialet i blocket?
m3
324
m3jonas
M3-87 Turbo
325ix -89
330xd touring -02
Hoppa över svetsandet och därmed risken för att det slår sig. Borra, gänga och skruva i en plugg istället.

Eller vänta nu, vilken retur menar du? Returen sker väl iaf delvis via hela kamkedjekåpan i framkant?!
Den blir jobbig att svetsa igen isf ;-)

to
20
tobbe_samt
320/340 v8 touring -89
540/m5 v8 touring -96
Varför plugga olje returen? kanske är jag som är trög men...jag skulle iaf bora å gänga iståälle som "M3Jonas" skrev.

Tobbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.