AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.634

Sten i bromsarna

Mo
30
Monkie79
BMW 523iA Touring -98
Får titt som tätt en sten mellen värmeskölden och skivbromsarna vilket är väldigt irreterat då man måste plocka av däcket och pillra ut stenen med typ nått lämpligt man hittar. Tycker det händer lite väl ofta, dock inte som i vintras, men oftast så trillar stenen bort innan man hunnit stanna (tur).

Är det nått vanligt för E39:are eller är det bara min? Har någon nått tips på vad man kan göra för att fixa problemet... Har aldrig haft det problemet på nån annan bil. Det blir ju än smärre chock när det plötsligt börjar skrika från bromsarna...
je
211
jensa78
523i -97
det är ett vanligt fenomen på e-39 modellen.
Mig veterligen skall det finnas en uppgraderad bromssköld att köpa. Vet ej om dom byttes på garantin förut.

Ibland brukar det häjölpa att stanna bilen backa bakåt en bit och sen köra framåt. detta kan man prova några gånger då brukar gruskornet trilla bort.
Mo
30
Monkie79
BMW 523iA Touring -98
Ok, ska kolla den där uppgraderingen...
Jag har testat att köra bakåt och så vilket ofta funkar men ibland skiter det sig och man får plocka bort hjulet.

Tack för svar...
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har beställt två skydd till min e39:a, som skall förhindra detta mycket irriterande fenomen, skall hämta dom imorgon hos BMW, kostar 120:- st. Om ni vill kan jag återkomma efter helgen med en rapport.

BMW CS #5206
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Har tagit bort min mina sköldar, man behöver inte ha dom på besiktningen.

"Uppgraderingen" hade jag också, funkade inget vidare.

Nu kan man fara fram som Karlsson-på-taket på grusvägarna...

//Håkan
Hej

Jag har också haft detta problem några gånger och tvingats plocka bort däcket. Är det ok att ta bort sköldarna då? Det är inte så att dessa sköldar är viktiga för skivbromsarna eller skapar inbalans? Det känns ju onödigt att köpa den där uppgaderingen om det inte blir nämnvärt mycket bättre.. Knepigt att BMW inte tänkt på detta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.