AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.964

M5 -99 motorras

Sida 1 av 2
16
pär
M5 -99

Nu har min m5 gàtt i bitar kolven titta ut :-((((((((((((
Skulle köra om en bil hade runt 3500 rpm en smäll och en massa blà rök sedan var det färdigt med den motor:-((((((((
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Nej men fy fan. Lider verkligen me dig.

///Micke
M5:an Länk
Ajajaj! :( Vilken mardröm! :(
Hur långt hade motorn gått? Är servicarna utförda som de ska? Har du ändrat något, typ luftfilter eller är allt original?
Jisses! Lider med dig, verkligen! Fanns det inte en reservdels-M5 på KVD bilauktioner? Hoppas du hittar en maskin för en vettig peng!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Fy fan! Beklagar verkligen!

Men något STORT fel måste föreligga nånstans, en m5 är ju konstruerad för att köras med, om något hårt. Sånt här ska inte hända, skulle vara intressant att veta varför det gick som det gick.

Du har ingen typ av garanti/försäkring som täcker sådant?
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
har du under 10 000 mil på mätaren så kan det gå på maskinskadeförsäkringen beroende på bolag.
Hemskt!

Mpower
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Fyfan.. Mardrömscenario!!
Ja
83
Jannesky
2017 X5 M50d Mit Alles.

Ja jag vet, har gått igenom samma mardröm med min M5 -01:a, den började spika lite lite svag vid vissa varvtal (men gick utmärkt i övrigt), lämna in den på RS-bil Växjö, dom bad mig tanka fullt och slå i K-sprit och köra över helgen (utan resultat) lämnade in bilen efter helgen, efter 15 dagar på RS-bil och otaliga resevdelsbyten och felsökningar, säger verkmästaren att bilen har ingen komp på två cylindrar!!! Dom har bränt cylinderväggen mellan två cylindrar (fattas 10x5mm aluminiumgods), tråkigast i denna historia är att dom inte tar på sig något ansvar, utan vill ha 12000 för felsökning elller 148000kr för utbyte av motor!!! Bilen fick lösas ut med 12000kr och hämtas med bärgningsbil! Argumentet var att bilen var privatimporterad, och dessutom finns det ingen försäkring som gäller importbilar! Surt! Summa: kostade mig 110000kr pga oseriös bilfirma i Eskilstuna NyaBilhuset/Auto-Mobilen. Varning!!! Hoppas det löser sig bättre för dig Pär!!

Ne
82
Nescobar Aloplop
M5 Touring-08
Ajajaj vilken mardröm, lider verkligen med dig.
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Aj aj aj, vad trist...
Ja
83
Jannesky
2017 X5 M50d Mit Alles.

E39 M5-motorn är ganska känslig, det krävs regelbunden service (bra olja) och ordentlig varmkörning innan beslastning (därav lysdioderna i varvräknaren och oljetempmätaren). Cylinderväggarna är 3mm tjocka och ren aluminium, inga stålfoder! Jag har sett många rasade M5-motorer. Men en underbar bil/motor, saknar kanske lite av sexornas spets på högvarv bara! Vanligt att man drar till övervarvningsskyddet på grund av att man lyssnar på motorn och inte kollar på varvräknaren.

kilroy
Låter som ett materialfel alternativt bristande skötsel/service under resans gång.

Jag har provat 3 st välservade E39 M5 med mer än 20.000 mil på mätaren och dessa har gått felfritt...vilket naturligtvis inte är något bevis i någon riktning.

Trots allt trist när det händer...

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

16
pär
M5 -99

bilen är servad enligt boken pà bmw och har varit sà sen ny.
den har 13500 mil pà mätaren och den har inte blivet varvad när dioderna lyser den har inte varit pà övervarvningsskyddet den tid jag ägt bilen..........
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Hade en 520 som hände samma sak med (alltså 2 av kolvarna gick sönder, hål nästan rakt i genom två kolvar). Bytte kolvarna, ventilarna och då var bilen som ny igen. Dvs, det finns hopp för din bil "Pär".

------
Länk
do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
Sommar-ångest...
16
pär
M5 -99

skulle inte tro att denna motor går att rädda Grodan.
För som sagt kolven har titta ut ut motorn:-((
Någon som vet någon bra skrot i tyskland eller sverige
som kan tänkas ha en motor??
ol
70
olg
Svart Z3M coupè -99
Länk
ol
70
olg
Svart Z3M coupè -99
Länk
tr
121
treje
330iT 01:a
fy fan själmordstankar till max.ja ja hoppas det löser sig.
Stekaren
KVD bilauktioner som skrivits ovan har en hel bil med synses oskadad motor...
16
pär
M5 -99

den på kvd värkar vara såld eller har jag fel?
värkar vara en person som kallar sig Swedland som köp den för 86000:-
:-((
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.