|
|
|
|---|---|
Sigge84 |
hejsan allihoppa.! Har ett problem med bilen. skulle starta den efter att bilen stått parkerad i ca 15-20 minuter... LÅter som konstigt, man hör inte startmotorn. kan det vara start motorn som dött, elr är det bara batteriet? tacksam för svar... har sökt lite granna men hittar inget som passar mitt problem, för startmotorn snurrar inte ens, alla annat funkar förutom förnsterhissarna, går inte att få upp dom automatiskt. måste hålla knappen hela vägen upp så ja misstänker batteriet. kan man ladda den då elr dött ät dött kanske? |
| Kolla att inget kablage till startmotorn har lossnat. | |
Sigge84 |
kan dom verkligen lossna så enkelt? fick de tipset av en kompis och ja e ingen höjdare under motorhuven, försöker lära mig, men så fick han kolla själv och sa aatt dom sitter bra. bilen låter inte en "brbrbrbr" utan den tickar. tik, sen tik, ibland tiktiktik... som nån slags reläklick men högre. |
|
Låter som batteriet är kasst..Prova att ladda det. hjorten |
|
Sigge84 |
ska kolla. men hur kommer det sig att den dog så "plötsligt" kan det bero på neon-ljuset vid fötterna? drar så mkt |
| du kan ha taskig generator t.ex som inte laddar upp batteriet som det ska. men testa om den startar om du får starthjälp av nån annan i din närhet så märks det juhe om de är batteriet eller ej. | |
| Låter definitivt som batteriet! Sätt på ordentlig laddning eller köp nytt. | |
|
Är det gammalt och utslitet så är det lika bra å köpa nytt. Men visst låter det som batteriet. Mät spänningen om du kan. Kolla när batteriet tillverkades, brukar finnas en datumstämpel, är den mer än 4-5 år så är det lika bra å byta om det inte är ett prestanda batteri, t.ex. optima etc. |
|
Sigge84 |
tack för alla tips.. Har införskaffat mig en c-tec laddare elr q-tec laddare sån där men underhållning. tänkte koppla på den ida efter jobbet. får se hur de går, måste kolla datumet oxå... kanske lika bra å köpa nytt. |
|
Det är alldeles säkert batteriet som givit upp. Typiskt klickande vid start, batteriet orkar bara slå till relät. Batterier brukar göra så, dom är bra tills en vacker dag då står man där. Du märker nog att om du laddar så går det bra några dar... Brukar oftast hända på vintern annars. Om generatorn inte hade laddat borde du ha sett det på instrumentbrädan. Lampan brukar blinka till på låga varv ifall generatorn inte är ok. Niklas |
|
Sigge84 |
tack N_iklas... men så om ja laddar det till vad är det 14.2(?) Volts spännings då är den full eller hur? menar du att den kommer dö sen iaf, isåfall finns det inget "kanske" då måste jag köpa nytt. |
|
Tja, om bilen startar och går när du laddat och sen drar batteriet ur igen, då måste du byta. Köp nåt billigt skitbatteri på OK dom är helt ok, du behöver inte köpa original. Niklas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.