|
|
|
|---|---|
|
Hej Under min jakt på driftstörningar trotts byte av bensinpump så har jag nu hitta nåt mysko. Från varje spjällhus går det en luftslang till något som kallas automatiska tankventiler. Dessa ventiler sitter i motorutrymmet framför vänster hjulhus intill vänster tändspole och är stora(2st) som ett ägg med en kontakt i toppen. Jag har upptäckt att en av dessa ventiler "klapprar" konstant och skulle således vara felande? Dessa skall förmodligen släppa igenom luft vid öppet läge men hur jag en vänder och vrider på dessa så förblir dom stängda?? Jag tror inte att det är fel på själva ventilerna...mer att det kan vara fel på styrningen till dessa..men vart hittar jag den? Mvh Skalman | |
|
De skall ticka... Jag har också trott att det är felaktigt beteende men jag har hittat tonvis med inlägg angående detta och de skall tydligen ticka.. (dock först efter att bilen blivit varm eller så, i början är mina helt tysta) |
|
| Däremot kan man fundera, om det bara var en som klapprade, kan då den andra vara trasig? | |
|
Ljudet från dem är normalt men gången skall ej vara konstant utan intermittent. Vad som triggar start vågar jag inte svarar på men jag skulle tro att det har något med tryck/undertryck i tankventilation. Hur det kan gå när denna ventil (två stycken på 750) inte fungerar kan du bla. läsa om här Länk , men det tror jag inte är någon fara i ditt fall än så länge. Jag skall låna min svärfars E38-750 under em. ev. så passar jag på att kolla funktionen på ventilerna samtidigt. Återkommer! Mvh. Patric, BMWCS #4598 Min E38 Länk |
|
|
Hej igen Kan tillägga att bensinpumpen låter som om den jobbar mot ett oregelbundet motttryck dvs ett stigande och sjunkande motorljud i från den samt att det i bland låter som den suger luft något. Tack för de snabba svaren... och tack PJ Mvh Skalman |
|
|
Har du provat att öppna tanklocket? Det kanske är så att ventilerna är trasiga så att dom inte släpper in luft(trots tickande). Kan tänka mig att bränslepumpen låter konstigt om det är undertryck i tanken. Enklaste sättet att prova borde ju då vara att öppna tanklocket. Mvh Janne |
|
|
Hej Jan.. Japp tanklocket är öppnat... får känslan av att pumpen jobbar emot ett för stort tryck eller motstånd. Mvh Skalman |
|
|
Har nu funnit källan till oljudet i tanken :.) Det sitter en returventil med en fjäderbelastad plastkula invändigt i tanken som behövde tas isär och göras ren, efter detta inget oljud alls.! För att återgå till de driftstörningar jag erfar trotts ny bensinpump så kan jag konstatera att vid kraftiga svängar höger/vänster så hostar bilen till och rycker? Cruise controllen har också slutat fungera. kan detta ha ett samband?? Mvh Skalman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.