AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.103

Inkörning av LMM?

Ov
61
Ove T
525i Touring -01
Har en 520 -93 som successivt gått sämre sedan i höstas. Vid kallstarter har bilen varit ruskigt trött innan motorn blivit varm. Bilen har i vissa varvtal inte accellererat över huvudtaget utan snarare tappat kraft. Oftast har det gått att trampa ur eller helt enkelt växla upp för att få bilen att rulla snabbare. Lämnade in den på en verkstad där de misstänkte fel på LMM. På verkstan provade de att köra med och utan mätaren och tyckte att den gick bättre med den nya mätaren. Dock konstaterades också att en "slang" var brusten som de lappade ihop. När jag hämtade bilen och körde hem upplevde jag enbart att bilen gick något bättre. Senare på kvällen när det var lite svalare provkörde jag den igen och körde den "lite hårdare" och tyckte nog att den var betydligt piggare än innan verkstadsbesöket. Dock inte i klass med som den har varit tidigare. Är det så att LMM måste trimmas eller köras in för att fungera ordentligt? Kan det vara något annat som också måste bytas, finns det något samband mellan att bilen kan gå sämre vid varmare utetemperaturer?

Tacksam för tips

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det tar ett tag för datorn i bilen att lära sig den nya LMM. Helst ska man nolla batteriet och sedan starta bilen och låta den stå på tomgång tills full arbetstemperatur. Sedan ut och provköra. Då har datorn lärt sig =)
Ov
61
Ove T
525i Touring -01
Aha, tack för tipset! Med nolla batteriet menar du koppla ur det?

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Lossa pluspolen och låt den va av ett par timmar så har du nollat den mesta elektroniken i bilen.

Låt den sen bli varm på tomgång. Sen kör du ut och smiskar den i alla växlar.
Ov
61
Ove T
525i Touring -01
Tack!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.