AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.687

rasad bakaxel..nix det var det inte?

Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Har bytt bakaxel på bilen för att jag hade ett malande ljud som kommer 1 gång varje hjulvarv låter det som..riktigt högt å skrapande..värst vid c:a 40 km å blir något bättre vid c:a 80..
vannsinnigt underligt fel..jag menar vad ska det vara för sak å hitta det felet?..
men icke..helt förbluffande konstigt..
först trodde jag bakaxeln..nix..sen funderade jag på en drivknut/drivaxel..men problemet är att sånt glapp finns inte som kan åstadkomma detta oljud..
då funderade jag på bromstrummorna/handbromsbackarna..tagit isär å smörjt in allt med kopparpasta och där är det inget fel?
jaha..då går tankarna till hjul lager??..men då är grejjen den att om hjulagret hade varit så dåligt så att det låter så här högt å illa då hade nog hjulet lossnat vilken sekund som hällst?
hjulen blir nämligen inte onormalt varma som dom då borde..något ljumma..och det exsisterar inget glapp..bakbromsarna är motionerade och kopparpasta insmörjda sedan dom blivit polerade med roterande stålborste..så inte är det det heller..

eftersom ljudet är EXAKT likadant efter att jag bytt bakaxel så tror jag inte att jag lyckats få en exakt lika trasig bakaxel till?

Har haft 2 bilmekaniker från jobbet som åkt och lyssnat och kännt och pillat å dom fattar ingenting heller?
låter ungefär som om hjulet skulle ta inne i skärmen varje halvarv..ett skrapande malande HÖGT ljud med vibrationer i bilen..och det börjar komma vid c:a 10-15 km i timmen för att sen bli värre å värre...
jo jag har åxå kört upp bilen på en lyft å lagt i femman å stått under bilen men då hörs inget???????????????

vad i all fridens namn är det som låter??????????????
jag har skruvat i bilar hela livet men detta var det mest underliga jag har varit med om??
det enda jag inte kollat är stödlagret på kardan..men kardanen sitter benhårt och har inget glapp..
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Kan det vara så att kardan skrapar i skyddsplåten i närheten av bakre knuten?
Hissar man upp bilen så sjunker kardan ner så att skrapningen slutar..
Kan leva om rätt bra.

Svekke
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Bytte idag bakhjuls lager..å det var ett helvete utan att överdriva..
och det visade sig att halva lagerbanan hade lossnat på ena sidan lagret..det var därför det kom varje varv hjulet snurrade..glad i hågen körde jag hem..bilen var tyst å jag var nöjd..körde ner i ett litet gupp å fjoing bilen började orma sig på vägen och var svår att kontrollera????..
huga tänkte jag..jag har glömt å skruva fast nå´t?..tebax till lyften å under bilen..nää allt satt fast och var precis efter märkningarna
(hade lös hela sidan å pressade lagret på arbetsbänken)..
men hittade felet efter en stund..det visade sig att bakvagns bussningen separerat å lossnat..så nu är det bara att riva igen..jävulska makter..vad har man gjort för ont??
men det är bara å skratta..blir ju nya å fräscha grejjer iallafall..=))
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Är de dem främre bärarmsbussningarna bak ? Eller vid diffen?

Köp powerflex och hoppas på något bättre väghållning!
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Det är bussningarna som sitter fast i en platta fastsatt med 3 bultar..kallas väll främre bärarmsbussningar antar jag..
vars hittar jag powerflex..och gör det nå´n skillnad?..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.