|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
I år kommer julisemestern att måsta genomföras i E28:an (... bl a besöka musik vid Dellen och höra Sofia Karlsson sjunga Dan Andersson ...). Har bytt kardanen. Tyckte mig märka att vid ca 15 kmh så fanns en viss vibration ... typ stödlagret. Men det var i nyskick. ???? Efter demont av hela kardanhelvetet visade det sig att främre knutens främre del var i princip stel!! Hur kan sånt hända? Nåväl in under sängen och leta fram en annan kardan till 4hp´n. Fanns en sådan men var tvungen att ta den främre delen från den samt min bakre del. Undras hur dom kommer att jobba ihop vibbmässigt??? Bytte så även avgass. Ve och förbannelse att jag för några år sedan plockade dit byxrör som inte var BMW-original. Svor en dryg ed under bilen idag att aldrig i helgoland köpa annat än BMW-originaldelar hädanefter. Vad var fel? Jo konan på byxrörsflänsarna var inte av rätta stuket. Det där snacket att eftermarknadsdelarna skulle var lika om inte BMW-stämpeln satt där - samma fabrik gör alla delar sägs det - tror jag är rent bullshit!! Nyanställda praktikanter får öva på vissa konor som sedan går ut till tillbehörsfirmorna. Köpte vid förra monteringen för några år sedan BMW´s originalbultar till byxrörsflänsarna in mot främre dämparen. Dessa gick idag att öppna utan problem!!! (Blev så glad att jag beordrade kontorspersonalen att koka kaffe.) Hade man i vanlig ordning krängt dit några från GDS-hallens låda ... ja då skall vinkelkapen tas fram samt i värsta fall AGA-gas med skärbrännaren. BMW´s original har en rosttåligare metall i bulten samt kopparmutter. Kostar 3 ggr OK-GDS M6x40 pris men tar 6 ggr längre tid att sedan lossa ... och så får man inge kaffe! Ja ... sedan drevade jag om den från 3,91 till original 3,07 (... man får ändå inte trycka på nått på semestern så jag tänkte kan vara kul att prova på...) MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... men den bidde då för seeeg med 3,07. Nåväl ... få se vad br.förbr blifver den närmaste tiden. MVH /// Paap R |
|
Hej Paap! Hoppas du får ihop det med kardanbytet! En kompis balanserade sin kardan framgångsrikt med slangklämmor! Det tog lite tid men var enkelt och bra. Typ ¨trial and error...¨. Testa lite, markera, ändra, testa igen o.s.v. |
|
|
Jooo...Har man haft 3:91 för att sedan "semestersnåla" med originalutv. så kan det nog uppfattas som "en aning" segt :) Mvh Janne. |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Balansera med slangklämma går alldeles utmärkt, blir ju inte perfekt men kan hjälpa upp om man har problem med vibrationer. Bara att sätta dit och sen dra "lagom" hårt så att den kan snurra, men inte helt löst. Då kommer den tunga delen på slangklämman att sätta sig på "rätt" ställe automatisk, bara att dra fast. Brukar räcka med en slangklämma. Man kan prova med att sätta dit en till efter att man dragit åt den första. Skulle den tunga delen hamna på ungefär samma sida/ställe av kardanröret så behövs den också. Vill man kan man markera var den andra "stannar" och testa några gånger, bör hamna på lite olika ställen (random place) om kardanen är hyffsat balanserad. Bert-Ola BmwCS #2423 |
Paap Reeder |
Hej! Balanseringen är OK. Kört 40 mil. No problems. Med 3,07 på automaten är det "mjuka mockasiner" som gäller. Kommer klart under 0,9 vid 120. Irriterande är att LU går i först vid ca 98. Kör man så på kamerasträckor så vågar folk inte trycka på i 90 utan man får ligga utan LU. 3,45 är nog en bra "semesterutv" på E28/M30/535. Det var så jäkla tät trafik så det gick inte att maxtesta. Intresserad av vad den gör på 3:an och varvstopp. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.