|
|
|
|---|---|
|
Tja! Kopplingen slirar lite då och då. Tänkte först bara byta till orginal delar men nu när det finns turboplaner tvekar jag på vad som kommer hålla bra. Har tänkt att bygget ska landa på runt 250-300hk. Så vad anser ni ska bytas? tryckplatta, lamell? har heller aldrig rivit ner en växellåda på en 325 E30 innan, nån som en liten guide, forum tråd? MVH | |
|
Du byter allt när du byter. Dvs tryckplatta, lamell och urtrampningslager. En lämplig tryckplatta är Sachs 618 med förstärkt standardlamell. Då har du koppling för 500nm som ändå fungerar utmärkt till vardags. Dock klart mer tungtrampad än standard. Sinter behöver du ej. Ett mellanting är tryckplattan från 325iX, men det är frågan om den räcker. Sen är den nog inte speciellt mycket billigare än en 618 (2500kr) gissar jag. Största problemet med att ta ner lådan är att komma åt de 2 översta fästbultarna mot motorn (torx). Tilta motorn max bakåt och använd flera förlängare bakifrån lådan. |
|
|
Tack för svaren, hur menar du med att "tilta motorn"? Lossa den och vicka den snett ner? MVH. |
|
|
Man borde väl kunna ta och domkraft och lyfta motorn i framkant så den lutas bakåt..!? :-) __ Nisse Ljung |
|
|
Ni är inne på rätt spår. Lossa upphängningen av växelådan så sker det automatiskt med hjälp av tyngdlagen. Kommer man fortfarande inte åt kan man lossa motorfästena och lyfta motorn några cm i framkant med en motorlyft e.dyl. Brukar räcka med att släppa växellådsfästet dock. Börja givetvis med att demontera avgas och mellanaxel. Going sideways. |
|
|
Jag ska precis byta låda på min med... så det räcker att lossa växellådsfästena.. så trillar motorn lagom bakåt så man kan lossa och få ut lådan smidigt!? Nice! __ Nisse Ljung |
|
|
Hehe, "smidigt" är ju en definitionsfråga, men det går. Going sideways. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.