AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.452

Vinande ljud i högtalarna (original stereo med nya slutsteg och högt) E46

LK
6
LK6
BMW 330xi -01
Följande setup:

Original stereo sitter kvar där framme. Slutsteg DLS A5 (tre kanals) och DLS CA20 (två kanals) Samt Gas sub.
Eftersom det är Original stereo sitter det hög till låg nivå omkopplare innan slutstegen. Jag hade väntat mig en viss förlust men ville hålla insidan snygg! :)

I fram systemet låter det bra, lite missljud men det är marginellt.
Bak och i suben är det väldiga störningar som ökar när jag trycker ner gaspedalen. Jag tycker mig ha hört liknade problem förut men jag hittade inget när jag sökte.
Suben ligger och vibrerar (brummar) hela tiden det blir dock ganska tyst när motorn är avstängd.

Skulle vara extremt tacksam för tips!

Billiga hög-till-lågnivåomvandlare brukar inte funka bra med E46ans huvudenhet. Enligt många tyska sidor ska den här vara riktigt bra: Länk

Vet inte om det finns någon svensk importör dock :)
Länk

Där fanns den tydligen :)
LK
6
LK6
BMW 330xi -01
Gissade att det skulle vara första förslaget och mycket riktigt jag har billiga omvandlare från BRL.

Ska testa den. Jag menar det kan inte bli sämre :(
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Är det inte "generator-sus" du hör?
Antar du har dragit lågnivåsladd och strömen samma väg/sida till bakluckan? Dessa sladar ska/bör man dra på varsin sida av bilen för att slippa detta missljud. Eventuellt att du köper en väldigt välisolerad lågnivåkabel, men säkrast är att lägga kablarna på varsin sida.

Att du säger att missljudet blir kraftigare då du gasar så är jag rätt så säker på att det är bekymret.
Lycka till
Jo, det är generatorvin han hör, men eftersom batteriet sitter i bagaget så har det nog inte så mycket med kabeldragning att göra. Jag hade exakt samma problem när jag använde en billig konverterare och det försvann helt och hållet när jag bytte till en mer sofistikerad modell
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Visst ja, glömde bort det med batteriet (monterat bak i bilen). Men vart går strömen från bakluckan fram till tändningen då? Ligger inte den efter någon sida, eller går den i kardangången?
Men detta är väl bara ett pekymmer med fabriksmonterade radio/cd-spelaren? Sitter det ingen lågnivå på dessa?

Jag ska fixa lite i min E36 snart tänkte jag, så om jag ska slänga i bas i den så är det bra och veta vart strömen går.
I min bil så får man samma vinande när man använder kasettadaptern, vart den skulle plocka upp de störningarna fattar jag inte, nån som har nån idé?
Ett lite tips.
Var noga med hur och var ni jordar era anläggningar. Man ska helst jord alla komponenter på samma punkt.
Även detta kan orsaka generatorstörningar.
Sen är det helt riktigt att man ska undvika att dra ström och lågnivå för nära varandra.

11 på SM i 500w Pro. Men det var länge sedan nu....Nu kör jag omkring med barnvagn där bak.

Ha det

Vänliga hälsningar
Mats
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.