|
|
|
|---|---|
|
Hoy! Efter att ha smugit runt här på forumet i det tysta (bortsett från att ha efterlyst snygga BMW:s för plåtning) så har forumtrollet Mr Dezent nu äntligen köpt sig en BMW. Okej, inget märkvärdigt direkt. Långt därifrån till och med. Men ändå. Inbitna Blocket-fantaster lär känna igen bilen. Även jag följde utvecklingen och när priset var nere på ungefär vad jag tänkt mig så slog jag till. Efter att ha prutat ytterligare en tusenlapp. Kändes som en rätt okej affär. Varesig mer eller mindre. Att sträcka det så långt som att kalla det för ett fynd tänker jag verkligen inte göra. Bilen är en helt vanlig 320i Touring -89. Inget som helst märkvärdigt och skicket är väl skapligt. Varken mer eller mindre. Det jag personligen fann positivt var att det inte var nämnvärt med rost på bilen. Visst, det finns, men det är mycket, mycket begränsat. Över lag ser den faktiskt riktigt snygg ut (tycker jag då). Åratal av olika laster har dock gjort att bakdämparna hälsat hem. Får nog ordna friska bakdämpare till bilen, för just nu ser det förjävligt ut. Likaså är jag inte helt glad för bakljusen, men, men ... Angel Eyes är ju rätt snyggt i alla fall och även om lättmetallfälgarna inte var de vackraste som monterats på en bil så föredrar jag dem före plåtfälgar. Vi får se om det kanske blir byte av fälgar framöver. Nya bilar i all ära, men gamla E30-kombin har något visst över sig. Och det skriver jag i positiv bemärkelse. Jag gillar designen skarpt, även om den inte är särskilt praktiskt (i kombi-mått mätt). Dock känns det lite öststatsmässigt med fönstervevar och vev för takluckan. Men, men ... Elprylar väger. Man får väl se det så ... Och även om detta nu bara är en 320 (och ingen 323 eller 325 eller varför inte 325iX) så är bara motorljudet värt slantarna. Och visst går den som den ska i alla fall. Bilder och info finner ni på min hemsida. Länk Hur som, en kort presentation i all enkelhet. Jag lär nog behöva råd och tips framöver för att bibehålla denna Touring i fortsatt gott skick. Förhoppningsvis slipper jag fråga om något, men man vet aldrig med gamla bilar. Och när det gäller BMW är jag något av en newbee (har haft 2 st 70-tals 3-serier för länge sedan, inte någon av dem var särskilt lyckat köp. Tyvärr ...). Mvh Fredrik | |
|
Grattis till bilen! Är den "hängig" bak beror det inte på dämparna utan på fjädrarna, såvida inte den är utrustad med (trasig) nivåreglering. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
ErikW: Tack för tipset! Övrigt: Man trodde ju att det berodde på obalans i däcken, för mellan ca 90-100 km/h inföll rattfrossa. Under 90 och över 100 km/h så betedde den sig normalt igen, upp till ungefär 140 km/h då rattfrossan kunde återkomma. Således begav jag mig till en kompis som har tillgång till däcksverkstad för att balansera hjulen. Men det var inte riktigt det som var felet. Smartskaftet som haft bilen tidigare har monterat fälgar utan centreringsringar, så fälgarna satt enbart med hjälp av bultarna. Man såg skillnaden mot bilens nav med blotta ögat och senare uppmättes en differens på 8-9 mm. Herregud! Men nu sitter centreringsringar på plats och när hjulen ändå var av så balanserades samtliga. Och rattfrossan är numera ett minne blott. En h-e-l-t annan bil att köra, tveklöst. Och jag är fortfarande helnöjd! Det där med bakljusen ser också ut att lösa sig framöver, så ... |
|
| Jag tycker bakljusen ser snygga ut :-) Grattis till en fin bil. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.