|
|
|
|---|---|
|
Jag har varit och kollat på en 540 med rasslande kamkedja och man ser genom olje locket att yttre kedjan är väldigt slapp. Jag undrar om någon har bytt kamkedjor på en sådan motor och till vilken kostnad? Har kollat med en firma och de ville ha 10500kr bara för arbetet så det kändes lite dyrt. kan man göra det själv och finns det några verkstadshanböcker till den här motorn? Undrar även om man måste byta dreven eller om det räcker med sträckare och kedjor? n.e.j. | |
randrup |
Att byta en kamkedja är ett svårt ingrepp, och tidskrävande. Cirka 2 dagar hos en duktig mekaniker, och att arbetet kostar 10500 är inte så konstigt, som sagt, mycket som skall monteras bort. Min mekaniker talade om att allt som allt - med material och arbete - så skulle det hela sluta på ca 17 – 18 tkr. Om jag skulle investera pengar i 540:n du sett, så skulle bilen i övrigt vara i väldigt god kondition, med andra ord värd att fixa för dessa 17 – 18 tkr. //randrup |
|
Länk mvh |
|
|
Som randrup skriver, räkna bort kostnaden för att byta kedjan från inköpspriset och bjud därefter. Kedjan skall INTE slarvas med!!! Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
320-325 |
håller på att byta på min bmw 525 tds och det är ett helvete.. men det jag tycker är det värsta är själva diesel pumpen.. som kam kedjan driver med dess inställningar m.m. att byta på en 540 är nog mkt enklare skulle jag tro. men det är mkt som ska bort. allt på framsidan på motorn och det är mkt. sen så var ju inte delarna så dyra det är 2 kamkedjer på tds och den ena kosta 283kr den andra 400kr sen alla plastbanor so kedja går mot kosta nån hundring styck i snitt ca 4 st. vet inte vad det kostar till 540 men det behöver inte vara skit dyrt. ÄGER LAGLIG TURBO BMW |
|
ok! tack för råden och informationen, återkommer om det blir aktuellt att jag köper bilen och fixar den själv. n.e.j. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.