|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet om förpumpen skiljer i utförande på en privatimporterad 525 tds och en "inhemsk"? | |
| Det är ingen annan pump beroende på vilket land den är såld i | |
|
Ok, samma pump überalles skulle man kunna säga ;) , tackar för snabbt svar gto80. Pumpen kostar hos: BMW 1815:- Mekonomen 1740:- Bildelsimporten 1595:- exkl. frakt MotorNord 1500:- exkl. frakt Nån som vet något annat alternativ? |
|
|
ett annat alternativ är att dra en slang till botten av tanken och köra utan funkar kanon eftersom samtliga 324or kör på detta sätt i hela världen bättre pengar på banken än i tanken: Bmw dieselpower |
|
| Ja det finns en på Blocket för 1200 en ny pgav. ett felköp | |
|
Nu hittade jag det, anledningen till min ursprungliga fråga: Ur KGK:s online katalog: "Bränslepump BMW Diesel Privatimporterade bilar, tillverkade för andra marknader än den svenska KAN vara utrustade med andra detaljer än de i denna katalog rekommenderade." Nu är den iallafall beställd, litar på att den skall passa. |
|
| Ok..min är importerad BMW sa då inget om att det fanns något att välja på när jag köpte pump | |
320-325 |
det rycktas att bilen blir lite slöare utan förpump plus att den inte vill gå, under 20liter i tanken. det är skumt att 324 klarar sej utan förpump men den kanske har lättare för att suga i sej diesel själv eller nåt ÄGER LAGLIG TURBO BMW |
| Det är inget rykte..den blir mycket slö vid fullgas..samt att den blir svår att starta ju mindre bränsle det är i tanken..särskilt om man dessutom parkerat i uppförsbacke.. | |
|
den blir inte alls slöare utan förpump om allt är tätt det är bara när packningar och filter är på väg att ge upp som det är fördel med förpump och vid soppatorsk för den late det finns ju handpump därframme som löser det problemet i annat fall är det bara onödig vikt som ska tas bort inga bilar jag ägt eller kört har gått bättre med förpump, snarare sämre eftersom den skiten lägger av eller läcker som ett såll bättre pengar på banken än i tanken: Bmw dieselpower |
|
|
Ärligt talat, helgonet, jag tror inte man konstruerar en bilmodel som man (BMW) sen väljer att fylla med prylar som man lika gärna kan vara utan ;) Visst kan man köra utan pumpen, det gör jag idag. Men då får man leva med de symtom som gto beskriver ovan. Lovar berätta om symtomen försvinner efter bytet, om en vecka.... |
|
|
uberalles: citat:jag tror inte man konstruerar en bilmodel som man (BMW) sen väljer att fylla med prylar som man lika gärna kan vara utan man gör ju det ,haha 324td har exakt likadan motor som 524td(e34) men på 524 så sitter det en förpump och 324:an funkar alldeles utmärkt att köra och inga symptom finns varför den sitter där är ju som sagt för den late utifall det blir soppatorsk jag har tagit bort skiten på 524:an och den går precis lika bra utan tror du verkligen att dieselpumpen inte skulle kunna leverera nog med bränsle till motorn? om du ex kör i 100km/h så drar bilen ca 1liter/milen det blir 1.66km per minut = ca 6min har den på sig att pumpa fram 1liter det tror jag nog den klarar galant utan förpump eller vad tror du som sagt, om det är tätt så funkar det kanon att köra utan förpump men för den late eller snåle så kan man köra med läckage tack vare förpumpen som hjälper till med det pyttelilla bränsle som ska fram bättre pengar på banken än i tanken: Bmw dieselpower |
|
| Det har väl mera med starten att göra? Nu har inte vi haft en 524td, men en 525tds, också den med förpump i tanken. Vår förpump pajade och bilen gick dåligt, allmänt slö. Men det som märktes mest var starten, den gick knappt att starta... Det är väl så eftersom backventilen sitter i pumpen eller? Om pumpen är trasig, eller om man inte har någon så rinner ju all bränsle tillbaka till tanken. | |
|
den går ju givetvis sämre utifall att förpumpen havererar eftersom den då i sin tur hämmar bränsletillförseln packningen i filterhuset (den ovanför eluppvärmningen) är det stället som brukar svika först och där den tar in luft kostar 11kr på bmw att köpa när man byter filtret är det många som inte tänker på den packningen eftersom den inte följer med ett tips bara från en som lärt sig av erfarenhet bränslet rinner inte tillbaka till tanken om så vore fallet skulle ingen 324:a gå att köra eller starta bättre pengar på banken än i tanken: Bmw dieselpower |
|
|
så här simpelt är det draget Länk och vidare till filter Länk förresten är det likadant på 524td e28 och dom går också lika bra utan förpumpen |
|
|
vill bara följa upp med att nu är det avverkat ca 1000mil sen förpumpskiten är borttaget och den tickar på hur fint som helst så kontentan blir att köp ingen förpump utan lägg bara slangen i tanken från armaturen och fäst den i botten om ni vill spara pengar och framtida strul. om ni blir rädd för eventuellt soppatorsk så går det enkelt att montera en handpump för ca 170kr som även funkar som backventil. bättre pengar på banken än i tanken: Bmw dieselpower |
|
|
vill bara följa upp med att nu är det avverkat ca 1000mil sen förpumpskiten är borttaget och den tickar på hur fint som helst så kontentan blir att köp ingen förpump utan lägg bara slangen i tanken från armaturen och fäst den i botten om ni vill spara pengar och framtida strul. om ni blir rädd för eventuellt soppatorsk så går det enkelt att montera en handpump för ca 170kr som även funkar som backventil. bättre pengar på banken än i tanken: Bmw dieselpower |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.