AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.540

Vaxning med maskin el. för hand?

Vad skall en novis som jag är på att vaxa använda mig av för vaxningssätt nu när jag skall vaxa min svarta pärla till bil, som tyvärr är j*vligt flammig (om det nu är det man kallar det när man ser solen reflekteras i halvmånar på lackytan?)

Med maskin eller för hand? Vilket är enklare och vilket är säkrare för bilen?
Bl
479
Blomman
525D F11 M-Sport -11
118D E87 -09
Jag har samma halvmånar (rosor) på min och har provat för hand men de gick inte så bra för mig, Får gnida som satan isåfall. Maskin är ju bäst men inte de säkraste för bilen och man gör fel.
Jag ska prova med en maskin när jag hittar nån bra att köpa.

___
BMW 740iA Länk
Länk

///Micke
Min cabrio Länk
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Köp en oscillerande maskin på rusta eller på biltema med 2 huvud. Kostar runt 3-400:-. Funkar fint till nybörjare.

// M.v.h. Daniel
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Spajjs=Är inte de maskinerna roterande?
Här finns mkt info om polering= Länk
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Hewi: nej det är dom inte. Kanske finns det oxå men den jag har är inte det iaf o funkar fin fint.

// M.v.h. Daniel
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej

Excentrisk rotation är inte lika med oscillation!

Oscillation är en fram- och återgående rörelse. Oscillerande rörelser är alla former av pendling och svängning, eller en kombination av dessa. Exempelvis gör en tandborste av fabrikat Brown en oscillerande rörelse när den svänger från vänster till höger.

Huvudena på den omtalade typen av polerarmaskin faktiskt roterar – dock i motsatt riktning i förhållande till varandra – men samtidigt kastar de även rund sin huvudaxel via någon form av excenter. Rörelsen är alltså likadan som den som en excentrisk slipmaskin gör men i det här fallet är kastet mycket tydligare. Den yttre cirkeln som beskrivs utgörs med andra ord av mindre cirklar som överlappar varandra inuti den yttre.

Ha det gott

Ellinas
Så här gjorde jag:

Länk

MVH Erik
Min bil: Länk
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Tjo!
Kan köra en snabbkurs i bilvaxning. Är dock ingen expert men mitt resultat blev galantus!

Du behöver:
Vax
En ren trissa
Maskin
Trassel/Trasa

Vad ska du använda för vax?
Ja det finns en uppsjö av vaxer, men man måste ju välja något. Ett bra tips är att använda ett vax som är i samma färg som din bil. Du får ett bättre resultat och repor och skråmor täcks mycket bättre. Finns inte den exakta färgen du söker, ta då en närliggande färg eller fråga expediten i affären.

Jag har en svart bil så jag valde självklart ett svart vax. TurtleWax color cure plus+, är ett vax att rekommendera. Där medföljer även ett stift med hårt vax som du ska använda i djupare repor.

Förhand eller maskin?
Med en maskin får du ett bättre resultat och det är MYCKET lättare. Gör du det förhand kommer du inte känna av armarna när du är färdig ;)
Bäst är att använda en maskin med två huvuden, jag hade bara ett huvud på min men det dög alldeles utmärkt.

Tvätta bilen noga! Stå absolut inte i solsken!
Nu till vaxningen.
Använd en ganska hård trissa. Är den för mjuk kommer du att få trycka mycket hårdare och det lämnar mer överblivet vax kvar på lacken, och det vill vi ju inte. Lägg på en riklig klick på trissan och smeta ut ett tunt lager på en bit av lacken utan att köra med maskinen. Vänta tills du får en matt yta, vilket går på 10 röda. Starta sedan maskinen och arbeta över ytan mellan 1-2 minuter beroende på om det finns mycket repor eller liknande.

När du känner att det räcker tar du en ren trasa eller trassel och torkar bort det tunna lagret av vax som är kvar på lacken. Fortsätt sedan så över hela bilen. UNDVIK att vaxa på plast delar så som lister eller handtag. Det här är inga konstigheter, vem som helst fixar detta!

Där har ni det i stora drag. Lycka till!
Visa användare
13
Nova535i
535i -92
hm...vaxa över repor? ska man inte ha rubbing på dom?

~: CosmoNova :~
Korrekt tillvägagångssätt! ---> Länk

///Micke
Min cabrio Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.