|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken antyder - dags att byta vagn. Kör 325 E90 idag men behöver en kombi. Tycker att det är lite tråkigt till att byta till i princip samma bil igen (E91). Med de aktuella erbjudande som finns till ramavtalskunder blir det unf samma pengar för 325 som 523. Hur skulle ni valt? Fördelar nackdelar med resp.val? Igår körde jag förövrigt 523 och 520d och måste säga att är man van att åka BMW-bensinsexa så är 2-litersdieseln absolut inget alternativ, stendöd under 1500 varv, trist ljud och seg gasrespons. Vid en direkt jämförelse tyckte jag att 523 känns som en racer. Tyckte att den var överraskande pigg faktiskt. Så diesel blir det inte... Nå 523 eller 325, vad ska jag ha? | |
|
Kika på 530D, alt. den riktiga racern 535D så ska du få se på dieselkraft. Jag skulle tagit 325:an just pga motorn, den har mer att ge än 523, tycker även att 523 är lite av en undermotoriserad modell. Men det är vad jag tycker :P. Beemer, a way of life. |
|
| jag är själv i bilbyte tankar å vill bara säga att dieselsexan är helt underbar har kört 330xd touring som var chippad "vilket krutpaket" å tyst (inge dieselknatter)inne i kupe´n både vid tomgång/gaspådrag ,man kunde inte ana att det var en diesel å fördelarna är ju ungefär de första tre åren (med nya rabatten) 12tkr billigare med diesel(=rabatt 3tkr+3tkr för skatt/förbrukning) så ingen fyra diesel för mig ialla fall ,utan jag siktar på en 330d/330xd eller x3 3,0d/lycka till /från berra | |
| Båda bilarna har fördelar och nackdelar men framförallt helt olika karaktär: 3:an är mycket snabbare och smidigare, medan 5:an är mycket större och bekvämare. Hade det inte varit för familjens behov av större utrymme hade jag själv fortsatt att köra 3:a, men är samtidigt nöjd med 5:an. Aktiv styrning är en riktigt trevlig utrustning som gör 5:an till en förvånansvärt smidig bil trots storleken. | |
|
E61 är bekvämare... Det är samma motor i en 523 som i en 525 och det skall visst gå att ordna till smidigt via ett chipp med bibehållen motorgaranti. Vad gäller diselknatter så finns det folk som anser att dom minsann inte alls låter illa, och andra som jag som anser att totalupplevelsen av disel är bara för bedrövlig på alla sätt utom vid macken. ;) Sterio vulgaris |
|
|
Hade utan tvekan valt en 523i E61 BMW CS #5139 |
|
|
Eftersom du verkar behöva mycket utrymme skulle jag rekommendera femman, speciellt om du kan få tag i en lagerbil till kampanjpriserna. Du har säkert sett reklamen? Gällde till 30 juni och var en bra deal: halva priset för touringtillägg och kraftigt reducerat paketpris (minns inte vilket). Modellbyte är dessutom på gång påfemman, vilket bör tas med i beräkningarna. Personligen föredrar jag lite mindre bilar, och har följaktligen beställt en E91 325xi. |
|
|
Tack för tipsen och tankarna. Femman blir billig nu tack vare att man inte betalar något touringtillägg (-23500), får full rabatt på sedanpriset samt utrustning (11%) och att comfort och advantage kosar 29900 (-18000). OBS gäller även vid fabriksbeställning. Jag behöver egentligen inte så mycket utrymme. snarare flexibiliteten, så egentligen räcker nog E91 utrymmesmässigt men jag tycker att det är lite tråkigt att köpa en "likadan" bil igen. Dagens i-landsproblem.... Anledningen till att jag har problem med diesel är att jag gillar snabb gasrespons. linjär krafutveckling samt ljudet i bensinsexorna. Jag är medveten om att det finns de som gillar vridet mellan 1500-3000 varv i dieselmaskiner om man ofta ligger i dessa varvintervall då man maxaccar. Tror mycket att "tvisten" mellan dieselfrälsa om oss andra ofta handlar om HUR man kör. |
|
|
PowerMac: Ang chippning; Har du mer info kring dettà? Vem gör detta? Kostnad? Om motorgarantin ska gälla måste det väl utföras av BMW? Tacksam för svar. |
|
|
Jag hade valt E61:n! /Olof |
|
|
"Femman blir billig nu tack vare att man inte betalar något touringtillägg (-23500), får full rabatt på sedanpriset samt utrustning (11%) och att comfort och advantage kosar 29900 (-18000). OBS gäller även vid fabriksbeställning." Gäller ovenstående bara om man är ramavtalskund? Paketrabatten har jag sett men att hela touringtillägget skulle vara borta och 11% rabatt låter lite för bra. /M Min bil: Länk |
|
|
Ja, de gäller om man har ramavtal. Åk in och snacka med din handlare, gäller t o m 31/12. sitter med broschyren framför mig. Procentrabatten är ju naturligtvis beroende av hur många vagnar man köper... Mvh Arese |
|
|
Well, saknar ramavtal tyvärr... /M Min bil: Länk |
|
|
Behöver du utrymme så finns det bara ett val, E61! Keep Your Distance! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.