AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.134

Ingen laddning, ingen spänning E34 525, 1994

DA
45
DAB
525i 1994
Hej,
Efter att ha kört 60 mil hemmifrån så dör bilen.
Blev ganska trött.

En del i taget dog. Först stereo sedan... kupéfläkt... varvräknaren och då tändes motorlampan. - Då stannade jag. Förloppet tog ca 4 minuter

Stannade ... gjorde en snabb koll och skulle sedan starta bilen för att se om jag kunde se något som va fel.. och då va bilen tvär död.

Varningsblinket dog efter 15min....

köpte ett nytt batteri och det tog mig hem...

Problemet:

1) Ingen spänning från Generatorn
2) Batteri lampan i panelen lyser ej. Inte heller om man bara vrider till läge 2 på nyckeln.
Prövade att "kortsluta Generatorn "(lägga pluss på båda bläcken på generatorn) för att magnitesra den utan laddlampa men detta gav inget resultat.

Min plan är att helt enkelt byta generator,laddlampa, laddrelä.
Bilen är ju 12... En bärjning kostar mera.

Frågorna:
BatteriLampan i panelen. Är det en lampa som har en funktion eller är det enbart en indikationslampa. D.v.s. Innebär det att det inte blir lågon laddnig från generatorn om batterilampan är trasig. Så är det ju på "gamla bilar"... att batterilampan är en laddlampa...

Laddrelä:
Sitter det på generatorn eller sitter det i någon av lådorna runt om i bilen?

Tackar på förhand.

*/Daniel

Felet ligger säkert i laddregulatorn, den är inbyggd i generatorn, byts som en enhet med kolen osv. Passa på att kolla lager och släpringar samtidigt.
Laddlampan behövs för att dra igång laddningen, ofta är lampan parallellkopplad med ett motstånd för att generatorn skall bygga upp laddning även om lampan saknas eller är trasig.

FP
DA
45
DAB
525i 1994
ok..
Såg va priset va på generatorn. kanske skulle pröva att byta de andra delarna först.

.... ofta är lampan parallelkoplad ... Finns det något bra sätt att kolla detta?
eller måste man ta loss panelen.

*/Daniel
DA
45
DAB
525i 1994
rörande laddlampan igen. byts den genom att ta bort panelen eller kan man nå den iallfall... utan att ta bort panelen

*/Daniel
Börja i den lätta änden, mät på blå kabel på generatorn. Här skall ligga noll volt när du slår på tändningen (lampan skall då lysa) och som sen skall gå till +12V när motorn startats.
Till 99% sitter det ett parallellmotstånd på din laddlampa. Du måste ta ur instrumentet för ev. byte, bör finnas ett mektips om denna demontering i samband med "SI-batterier" eller s.k. "SI-kondensatorer".

FP
På exakt det sättet som du beskrev stoppet dog min bil med. Jag bytte generator med en från skroten. (www.bildelsbasen.se) den kostade 1000:-.

Min laddlampa tändes aldrig under detta haveri. Tror inte du har mer fel än en kass generator.

PeterB
Länk
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

Om kolen tar slut så så slutar laddningslampan ha kontakt med jord, därför lyser den aldrig. Ibland kan den glisa lite.

Upptäckte till min förvåning att jag hade en VALEO generator på min syster bil, bytte kolen (25000 mil) Kan väl säga att jag inte gillar Valeo=skit.

Mvh Jonas
DA
45
DAB
525i 1994
Hej igen. kollade lampan och den va hel.
Hade ca 12 volt... mellan båda "bläcken" på generatorn och noll i motstånd vilket tyder på att det är kortis i Generatorn skulle jag tro... hur eller hur så va det inte någon skillnad på var jag mätte på Generatorn.

hittade en ny... (beg) Generator...
Ska montera i morgon.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.