|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett problem med min 530d som jag misstänker är orsakat av kamaxelgivaren. Problemet är att bilen ibland inte startar när den är varm. Det är extra besvärligt när man har småbarn i bilen och det är upp mot +30 grader ute. Startmotorn går för fullt och den kan tända till ibland men startar först när temp.mätaren har gått ner under hälften. Senast så hällde jag vatten på motorn så att den blev kallare och då startade den direkt. Jag har läst ut felkoder med CarSoft men det ända felet var glödstiften. Så jag undrar om det är kamaxelgivaren som krånglar, borde inte den ge någon felkod? /Anders | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Uppför sig tempgivaren normalt för övrigt? Svårt att tänka mig att du skulle kunna lösa problemet på en kamaxelgivare med kall motor! Har du bytt glödstift efter du läste av felkoden? MVH Patrik |
|
Det finns andra trådar här på forumet med folk som har liknande problem. I en tråd så hade kamaxelgivaren gett felkoder femtielvatusen gånger men enligt dieselmeken i en annan tråd så ger kamaxelgivaren ingen felkod. När det är så här varmt ute så används inte glödningen vi start men nej, jag har inte bytt glödstiften. /Anders |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Normalt så ger en felaktig kam eller vevaxelgivare felkoder och brukar inte ge svåra startproblem utan systemet lånar signaler från de olika givarna om någon går sönder för att bilen inte ska stanna. Går en givare sönder under drift så fortsätter den att funka då den går på memorerade värden, tills du stänger av bilen och den "tappar minnet". Men man ska ju aldrig säga aldrig. Nu är jag ju inte dieselexpert, men ditt problem om man jämnför med en bensinbil, så tyder det på att du tappar bränsletrycket och får ånglås i systemet och när du kyler av motorn och lurar tempgivaren att ge mera bränsle pga av detta och bilen startar. Kan då vara en otät backventil i systemet tex.??? En diesel brukar ju sällan "aldrig" stanna annat än av bränslebrist som vanligaste problem. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag var lite oklar i min beskrivning tidigare. Bilen stannar inte, den går perfekt tills man stänger av den. Då är den omöjlig att starta ibland. När motorn har svalnat så startar den direkt och går som vanligt. /Anders |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ånglåssyndromet pga tappat bränsletryck händer när man stängt av bilen och låtit den stå en kort stund och brukar vägra starta om man inte ger kallstartsventilen spänning på konstlad väg eller väntar tills bilen svalnat av så den kopplas in automatiskt. (bensinbil) ///MVH Hasso Länk |
|
Just på 3 litersmotorn med commonrail, så har jag bytt ett antal kamaxelgivare just på grund av att den varit svår ( omöjlig) att få igång vid varm motor. På dessa har jag inte haft några felkoder. Ett annat fel kan vara oringen och högtryckstätningen i commonrailpumpens magnetventil, tätar kall men läcker varm. Bilarna har funkat bra efteråt, vid mätning på givaren uppvisas inga felaktiga värden, men det verkar som någonting händer när den blir varm MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
| Jag hittade ett inlägg i ett Engelskt forum som beskrev exakt problemet med min bil. Det var också en 530d -01 och i det fallet så var det 3-vägsventilen som styr bränslet mellan förvärmningen och dieselkylaren Länk som hade pajat. | |
|
Nu har jag bytt 3-vägsventilen och samma skit händer igen. Ingen större förlust (170kr) men det blir ingen bilsemester i år som det verkar. Nu är frågan om man måste läsa felkoderna när felet inträffar eller om felkoderna lagras? Om inte så kan det förklara att jag inte har kunnat läsa ut något. Eller är det så att BMW's felkodsläsare kan mer en CarSoft? (Grannarna tror nog att jag är galen som springer med hinkar och häller vatten över motorn) /Anders |
|
|
Dieselmeken har rätt. Kamaxelgivaren ger ingen felkod på min bil. Jag bytte dagen innan vi åkte på bilsemester och den har fungerat bra sedan dess. /Anders |
|
|
Hej Anders129. Vad kostade kamaxelgivaren och var den svår att byta. Har liknande problem med min 530d. Mvh Jens. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.