AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
915

Knackande ljud från Nybytt vattenpump.

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej alla entusiaster:)

Efter att ha bytt vattenpump, termostat, kylare samt div. slangar så har ett nytt "problem" uppstått. Innan vattenpumpen byttes så hörde man bara lite svagt tickande från ngn ventil, detta hoppades jag bli kvitt när jag utförde en Engine Flush idag. Tyckte det blev bättre faktiskt. Dock så har ett betydligt högre knackande från motorn uppstått efter att den nya vattenpumpen sattes in. Min mekaniker gjorde en snabb felsökning och tyckte att de lät som om knackandet kom från den nya vattenpumpen. Alla remmar och visko kopplingen är i fint skick.

Min fråga är: Kan det verkligen vara den nya vattenpumpen som är defekt dvs. att aluminiumskovlarna slår i huset på ngt sätt? kan det vara så att skovlarna kommer att slippas ner efter ett tag eller bör jag bytta ut pumpen? kan det vara ngt annat som orsakar detta höga knackljud? det är ju inte alltid lätt att höra var ljudet kommer ifrån.

Tack för tips/råd:)

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Ger lite egen info:)

Har kollat lite mer i motorn och försökt lokalisera ljudet. Det kan vara spännrullarna som ger ifrån sig knackandet eller så är det impellern (tror jag det heter) i vattenpumpen. Passade på att byta tändstift och filter idag och bilen gick faktiskt mjukare och accade bättre efter det men det hårda knackandet kvarstår......

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.