AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.308

Eftermontera instegsautomatik

Ka
7
Karl79
740iA-97
Saknar instegsautomatik i min 740. Är det möjligt att eftermontera? I så fall hur?

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Instegsautomatik?! Vad menar mer exakt?

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Troligtvis att ratten åker upp när man stänger av bilen. Trodde att det var standard på en 740?

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

"Insteg/utstegsautomatik" är inte ens standard på tidiga modeller av E38-750. Med begreppet "Instegsautomatik" menar säkert Karl79 även in-justering av säten mm. enligt förinställt minne 1-3 under "Car Key Memory" När det kom på E38 har jag tyvärr inte någon susning om. Enl. länk nedan så skall det ha varit from .99-, kan dock inte verifiera det. Här finns det lite att läsa om det ivf. Länk

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Min E38 Länk
Ka
7
Karl79
740iA-97
Vad jag menade var funktionen där iaf ratten går fram upp när man drar ut nyckeln (tror jag). Hur är det på era bilar med funktionen? Jag har en 97:a så enligt länken verkar det ju kört. Får väl byta upp mig till en 99:a:)

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Min förra -98 hade då det. Undrar om man inte borde kunna aktivera det bara genom att koppla in datorn.. eller uppdatera någon mjukvara? Trodde faktiskt det var standard och att min var antingen ur funktion eller avstängd. Jag har dock inga problem att komma in ändå så jag har inte brytt mig så hårt =)
Min 750 -97 har stolsminne etc, men saknar också funktionen med att ratten skjuts undan. Har läst mig till att detta tillägg verkar ha kommit först 98.
Funktionen sitter i stolsmodulen, som sitter bakom plastpanelen på förarstolens yttre del.
Har funderat på att leta efter en begagnad stolsmodul från 98 eller framåt på bildelsbasen eller likn, men har inte tagit tag i detta.

Mvh. /Kjell
Ug-Lee
Det krävs ju även en servermotor som skall flytta ratten, så en ny stolsmodul löser inte ert problem, min 96a har ingen server för monterad till ratten.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
De flesta har väl ändå eljustering av ratten, det är nog samma maskineri som används för instegsfunktionen.
Dom där modulerna är rätt dyra, trodde jag skulle bli tvungen att köpa en ny när min slutade fungera halvt, men jag löste det med elektronikrengörings-spray och tryckluft :)
po
31
pointers0
528iA Touring -99
Hej!

Johan_S vad hade du för problem då du behövde göra rent i modulen, gissar att det var den i stolen, för mig har den här funktionen slutat att fungera så även stolsminnet. Har gått igenom allt och bytt kontakten i tändningslåset som kan ge konstiga symptom då den börjar bli sliten. Har även provat att byta stolsmodulen mot en beg som förvisso var i ett mekaniskt slitagemässigt sämre skick än min men ändå. Innan dess fick jag igång det högst tillfälligt efter en batterireset och en förardörr där alla elkontakter var lossade utom den stora karossanslutningen. Då det åter slutatde fungera så monterade jag även bort den för kontroll. Har även kollat kablaget i gånggärnen till bakluckan Där hittade jag lite skav på en kabel dock väldigt ringa och lätt fixat. Inget av det här har hjälpt. Något glapp är det för även varningssummern för ljusautomatiken kommer och går i samma omfattning. Alla motorer reglage fungerar individuellt. Även trottoarkantsautomatiken tillika spegelminnet. Bilen är en e39W(T)-99. Batteriet är nytt för i år, det som även hänt och som kan ha ett samband är att vindrutetorkarna sluat att fungera plötsligt vid ett par tillfällen då man som bäst behöver dom, grr. men det har självläkt vet ej hur. Har startat lika plötsligt som dom slutat fungera. Det fick mig att tro att det hänger ihop då regnsensorn kanske är inblandad.

/Uffe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.