|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag lyckas inte vrida baklåset till "öppet läge", dvs från kl 12 till kl 9, bara neutralt till låst läge från kl 12 till kl 3. Jag har haft i 5-56 i låset och juckat fram och tillbaka men skiten vägrar ge med sig. Centrallåset lyckas inte rubba den heller. Det låter som att något rör sig i bakluckan då man aktiverar c-låset men jag känner inga vibrationer i låskolven. Jag kan komma in via baksätena men det är ju jobbigt. Någon som kan ge lite tips vad som kan vara fel? Har sökt, men bara fått tips såsom: 5-56 och lirka/jucka. Tror inte i detta fallet att det stämmer. Mvh Stephan | |
|
hej! bara att krypa in i skuffen hade samma problem för 2 veckor sen! du får öppna innifrån.. sen kan du använda 5-56 när du öppnat skuffen.. bäst att vara två stycken en inne å en ute så får du upp skuffen på en gång.. lycka till... slez_ |
|
|
slez_: Hur öppnar man inifrån? :) Vad var ditt fel på låset? Tack. MVh Stephan |
|
|
du kryper in i skuffen öppna klädseln på skuffen "lätt" sen drar du men handen sen åker skuffen upp.. den har börja ärja på själva lås spaken.. slez_ |
|
|
Följer upp min egen tråd: Problemet var att min baklucka gick inte att öppna med nyckel eller centrallås. Felet var att den modul som driver låsklacken i bakluckelåset hade hängt sig. Jag tillväga på följande sätt: Jag gick in bakvägen ;) genom att vinkla skinnsätena. Tog bort plastfästena och böjde undan fodret så jag kunde se bakluckemekanismen, dvs låsmekanismen och den motor som drivs av centrallåset. Till låsmekanismen går ett litet stag, nr 5 på bilden Länk. Staget är monterat på låsmekanismen med ett slags plastclips och kan mycket lätt lossas, vilket jag också gjorde. Det var då jag upptäckte att det var fel på centrallåsmotorn, då det inte gick att röra staget. Nu kunde jag i alla fall öppna bakluckan med nyckeln! Jag demontera centrallåsmotorn genom att skruva bort två torx och koppla bort två kontakter. Var försiktig med den mindre då denna går till mikrobrytaren inne i centrallåsmodulen. Den andra kontakten är spänningen till själva motorn. Jag lyckades bända loss ramen och får modulen att fungera, men efter några öppningar så nöp den fast igen, så jag valde därför att öppna modulen. Jag öppnade upp centrallåsmodulen med skruvmejslar och snällt, men brutalt våld och det gick bra. Bara höljet skadades, innandömet var intakt. Centrallåsmodulen består av: - 1 st DCmotor med kontakt - 1 st linjärskruv - 1 st ram som lagrar linjärskruven - 1 st kugghjul som linjärskruven roterar - 1 st lager som lagrar kugghjulet - 1 st plaststycke som lagrar linjärskruven - 1 st mikrobrytare med kontakt Funktion: DCmotorn roterar ett mindre kugghjul monterat på dess axel som driver det större plastkugghjulet, kugghjulet är förbundet med linjärskruven och omvandlar den roterande rörelsen till en rätlinjig rörelse vilket tvingar ramen att gå fram eller tillbaka. I änden på ramen, vilket också är synligt då modulen är sluten, sitter staget fast med plastclips som överför den rätlinjiga rörelsen till låsmekanismen, där den påverkar en låsklack. Felbeskrivning: I mitt fall hade ramen blivit orörlig, antagligen genom att DCmotorns infästning i modulen hade blivit större genom slitage, vilket till slut gjort att motorn flyttat på sig gradvis och till slut nypt fast med det vita plastkugghjulet. Jag antog detta då jag "lekte" lite med mekaniken. Lösning: Jag limmade fast DCmotorn i dess "vagga" med epoxylim, monterade ihop mekanismen och tejpade ihop centrallåsmodulen som nu fungerar felfritt i bakluckan! Hoppas detta hjälper er andra. Mvh Stephan |
|
|
Skrev lite otydligt och/eller fel. EDIT: Jag skrev: "Jag lyckades bända loss ramen och får modulen att fungera, men efter några öppningar så nöp den fast igen, så jag valde därför att öppna modulen." TILLÄGG: Ramen är den del som staget sitter fast på. EDIT: Jag skrev: - 1 st kugghjul som linjärskruven roterar ÄNDRING: - 1 st kugghjul som roterar linjärskruven. Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.