|
|
|
|---|---|
|
Hoppas alla har det bra i sommarvärmen, det var ett bra tag sedan jag skrev här även om jag alltför ofta är här och snokar. Sålde min m3a förra året & nu kliar det i fingrarna som tusan igen. Jag har bestämt mig, jag vill ha en m3a till men denna gången den vackra e30. Givetvis så tar jag tid på mig tills jag hittar ett exemplar som verkar ok innan jag slår till och jag tar den tid det behövs men jag har lite funderingar kring e30 vs e36an. Hur är det när det gäller reservdelar till en m3 e30? Är det oehört svårt att få tag på? Snuskigt dyrt? - Jag planerar att i princip köra med den alla dagar då vädret tillåter det. Hur är driftkostnaden generellt jämfört med en e36a? Någon som har någon erfarenhet av vad man kan hitta på för att lyckas få ut lite skönsång från motorn? e36an låter ju helt underbart medans jag tycker e30 inte alls speglar dess råa yttre. Hur är det med fösäkringen jämfört med e36an? Frågorna är många & jag uppskattar egentligen all info som kommer från egna erfarenheter & från hjärtat.. Dvs allt sådant som inte är ren reklam för bilen ifråga. Hoppas vädret bjuder på många härliga studner i era bilar! mvh Jens www.nojas.com/nojascom | |
|
Drift kostnaderna är inte speciellt höga, nu har jag ett exemplar som är väl skött från början, men under dem snart fem åren som jag har ägt den så har det i princip varit vanligt underhåll på bilen, olja och slit delar som bytts. Jag tycker inte att reservdelarna är så jätte dyra och än så länge finns allt på BMW. Som exempel så kostar huvud bromcylindern ca 1000:- och slav cylindern ca 700:- på BMW. Försäkringen är nog inte så mycket biligare än E36 gissar jag, jag skulle betala ca 1200:- i månaden för hel försäkring, detta för fyra år sen, men jag hade tur och fick den entusiast försäkrad. Slå in min bils reg nr, NRE 797 på någon av f-bolagens web sida så kan du få en exakt pris. Motor ljudet blir väl aldrig som en sexa men S14 som varvas till 6-7 tusen låter rätt skön också! :-) Mvh Abbe M3 E30, dagboken: Länk |
|
|
Tack för ditt snabba svar Abbe! Jag ska ta mig i kragen & höra med olika försäkringsbolag & se vad dom har att säga om saken. Jag tänkte mesta tt eftersom motoreffekten är betydligt lägre & åldern på bilen så kanske också försäkringen skulle åka ner en smula. Kom förvisso över en otroligt trevlig fösäkring på e36an så jag klagar inte där men bodde man fortfarande i princip gratis jämfört med nu. Att bmw fortfarande sitter på reservdelar osv klingar riktigt bra i mina öron, trevligt att höra dessutom att du haft mindre problem med bilen. Tack för en trevlig dagbok & ett snabbt svar! www.nojas.com/nojascom |
|
|
Roligt att du uppskattar dagboken! Jag kollade för skoj skull hur mycket jag skulle få betala för helförsäkring idag, 1719:- per månad skulle jag få betala!!! Det är 300:- mer än vad jag betalar per år för entusiast försäkringen per ÅR!!! Mvh Abbe M3 E30, dagboken: Länk |
|
|
Usch & fy det är betydligt mer än vad jag pröjsade för e36an, nej det där måste jag försöka lösa på något vis. Hur lyckades du få den entusiastförsäkrad? www.nojas.com/nojascom |
|
|
nojas: kolla försäkring på trygg-hansa.Bara ett tips |
|
| Vill du ha lite "skönsång" ur motorn rekomenderar jag ett kolfiberinsug. En kompis har det på sin, låter helt underbart. | |
|
Tackar Extreme, ska slå dom en pling under morgondagen. Fabio: Tack för tipset, har kikat runt lite på tyska sidor & det borde vara ganska lätt att få tag på. |
|
|
njonas:maila om du ska ha kolfiber grejer till m3e30.bla insug! |
|
|
Jag e-försäkrade den innan 20 års regeln infördes, och så klart uppfyllde jag alla krav, bland annat så har jag som mest åkt 300 mil och som minst 90 mil per år! Jag tror jag slutar under 100 mil i år också. Mvh Abbe M3 E30, dagboken: Länk |
|
|
Extreme det ska jag göra så fort jag fått tag på ett exemplar som är tillfreds. Abbe: Ah på så vis, då är det bara till att gratulera :) Nu ska jag ringa trygg-hansa & höra med dom. www.nojas.com/nojascom |
|
|
Glömde säga att jag sökte genom BMW CS och LF. Det ska fortfarnde gå och e-försäkra de men det är svårt. Mvh Abbe M3 E30, dagboken: Länk |
|
|
Hej, jag är 26 år, o min skulle kosta ca 7000:- om året på mig på trygg hansa jämnfört med LF som den just nu är försäkrad på, på min far då vill säga, o han ger 8000:- om året där. Så Trygg Hansa är helt klart värda o slå en signal. Så snart blir de ett byte på ägare på bilen :) Ride it like you stole it!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.