|
|
|
|---|---|
|
Hej! Första inlägget här även om jag varit läsare under många år. Köpte en 523IA -97:a för ett tag sedan 15600mil. Gick bra men när vi åkte ner till Öland till midsommar gick autolådan in i nödläge. Inga varningslampor lyste. Vi tog oss till Öland då det var efter 18.00 och vi inte hade så långt kvar. Tog kontakt med Magnus på Automax på måndagen (inte kört något med bilen efter att vi kom fram) som tyckte att jag skulle ta den på bärgare till dem för att inte förvärra eventuella skador. Kalkylen började växa i huvudet - 30, nej 40 tusen kommer det nog kosta med ny låda - shit... Sagt och gjort, de hade semester och massor att göra. Men idag 060704 fick jag svar på vad felsökningen gav: ASC - Interface CAN bus - Motortemperatur That's it! De hade nollställt och provkört, märkte inget konstigt, tyckte att den gick som den skulle. läste av felkoder igen och samma kom upp igen. Hade varit skönare om de hittat exempelvis abs-givare eller något som är mer påtagligt som man bara kan byta ut. Vi kom överens om att jag ska hämta hem bilen då han trodde att en mer ingående felsökning skulle gå på 5-6tkr och ändå inte vara säker på vad som kommer fram, om de ens hittar något. Har någon av alla ni kloka personer någon aning om vad det är!? Alla förslag är välkomna! /JPU | |
|
Hade något liknande på min 530 e34. men det inträffade ofta när det var kallt. Det var en asc...någon ting som strulade. sedan byte jag ut den och bilen gick bra igen. Sök om detta i sök inkägg, så hittar du kanske om detta jag skrev. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Hej, Tack för svaret. Har redan sökt igenom allt på forumet som först hade med automaten att göra för ett sedan gå över till alla fel som kunde medföra driftsstörningar på automaten (då det troligtvis inte är fel på lådan.). Vad jag hittat som kan leda till dessa fel verkar vara ABS-givare, styrdon, vevaxellägesgivare, olika däcksstorlek höger-vänster sida... osv. Men saken är att jag inte känner igen de koder som lästs ut (det gjorde ju förövrigt inte Automax heller...) Därför undrar jag om någon vet vad det kan vara innan man börjar med kostsam felsökning, genom att byta detaljer. Thanx! JPU, Örebro |
|
|
Jag har för mig att konstiga fel kan uppstå när batteriet börjar bli dåligt. /Anders |
|
|
JPU: Att kunna tyda felkoderna är en viktig del av arbetet. Jag tycker nog att du skulle låta läsa av felminnet hos en auktoriserad Bmw-verkstad som har Dis.en. De kan tyda koderna och sedan kan du ju lämna in den hos ngn annan men då vet du åtminstone vad som behöver bytas. Dåligt batteri kan orsaka "lustiga" fel men om du haft bilen inne för felsökning så borde de kontrollerat att batteriet håller en bra spänning.... Lycka till ialla fall och meddela gärna hur det fortlöper:) Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Citat grodan kermit: "JPU: Att kunna tyda felkoderna är en viktig del av arbetet. Jag tycker nog att du skulle låta läsa av felminnet hos en auktoriserad Bmw-verkstad som har Dis.en. De kan tyda koderna och sedan kan du ju lämna in den hos ngn annan men då vet du åtminstone vad som behöver bytas. Dåligt batteri kan orsaka "lustiga" fel men om du haft bilen inne för felsökning så borde de kontrollerat att batteriet håller en bra spänning...." Grodan Kermit: Det är ju felkoderna (från C-minnet eller DIS:en eller vad det heter) i första inlägget som den auktoriserade BMW-verkstan Automax i Kalmar inte kan tyda!? Misstänker/hoppas på högre kompetens här. Ska be dem kolla spänningen i batteriet - kan ju alltid hoppas... mvh/JPU |
|
|
JPU: Sorry, förstod inte att Automax var en auktoriserad Bmw-verkstad. Men är de det skall de kunna ta reda på vad koderna betyder. Det är ju det du betalar för, att bara säga att "de inte vet" duger inte. Dis:en är f.ö. en dator som auktoriserade Bmw-verkstäder använder sig av för att bla. läsa av felkoder. programmera m.m. Tråkigt med bilen. Ska höra om min mekaniker vet ngt om koderna ifråga. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
JPU: Hittade den här länken som beskriver problem med växellådan m.m. Du kanske redan har läst den men här är den ialla fall:) ----->Länk Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Kermit: Jag har läst den länken (liksom alla andra som har att göra med ASC, ABS-problem och automatlåder m fl.). Men i min bil lyser inga varningslampor, all annan el fungerar. Kan det vara så jäkligt att det är ett mekaniskt fel ändå med lådan? Men jag tycker att BMW-mekanikern på Automax borde kunna känna det ganska raskt efter en provkörning? Och han tyckte att den gick bra (han har varit BMW-mek sen 80-talet). Undrande /JPU |
|
|
JPU: Om alla lampor funkar som de, dvs. inte lyser:) så är det ju konstigt. Om jag har läst ditt inlägg rätt så nollades alltså minnet ner av Automax och när de sedan körde bilen och den kändes bra, så tog ändå felminnet upp koderna igen eller? I sådana fall så är det ngt fel men ändå går bilen som den ska......då borde det inte vara ngt mekaniskt fel på lådan tycker jag som lekman. Problemet är just koderna och vad de betyder. Kan inte Automax be om råd från ngn annan Bmw-verkstad allternativt kontakta Tyskland för att reda ut kodernas betydelse? Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
ASC - interface kan inte det vara den modul som styper gaspådraget om man får sladd? Den sitter visst i motorrummet och är kopplad till gasspjället via en vajer på vissa modeller. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.