AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.044

Växellådsoljebyte manuell låda: vilken olja och hur går man tillväga?

Juhas 530i
Hissade upp bilen idag för att åtgärda soppaläckan, när jag sen lät motorn gå för en stund för att kontrollera att ingenting läcker märkte jag att växellådan skramlar lite.

Jag tänkte att det skulle kanske vara bra att även byta den oljan nån gång. Det finns ju en avtappningsplugg på undersidan av lådan plus en annan plugg lite högre upp och den nya oljan skall väl in den vägen eller hur? Frågan är hur? Det är ju omöjligt att hälla i nånting så då behöver jag väl nån slags pump? Annars är det väl endast nya kopparringar till pluggen som måste inhandlas?

Kan man använda vanlig ATF Dextron 2 från Biltema eller är det nån specialautomatolja som skall användas?

Vad tror ni upphör skramlandet efter oljebytet eller är det bättre att ha banan i växellådan istället?

Mvh
Juha
Kör på dextron III istället.
Juhas 530i
Vad är skillnaden på dom egentligen?

Mvh
Juha
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Nu vet jag inte beteckning eller så men har för mig att till min förra 530-93 blev jag rekommenderad en hel syntetisk ATF som även gör att växlarna går i lättare när lådan är kall , borde ha varit Castrol Transmax Z då vanliga TQ Dexron III är mineralbaserad olja.
Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Köper man från BMW får man Castrol TQ Dexron III, men som nämns i många andra inlägg kan man prova med andra oljor om man har tex problem att få i växlar (speciellt med kall låda) eller för att minska transmissonsljud.

Ta en titt på Länk (under Maintenance -> Gearbox oil change) för en liten guide.

Finns inga kopparringar till dränerings- eller påfyllnads-pluggen. Men däremot är det en stark magnet på dräneringspluggen som samlar upp massa metallspån som man verkligen inte vill ha farandes runt i lådan. Rengör pluggen noga eller ta en genväg för 45 kronor och köp en ny.

Flaskan till Castrol Dexron III har en lång "snabel" av plast som kan fungera, men det blir trångt. Har provat själv med tex tratt och lång plastslang men var inte så förtjust i den lösningen, det enklaste måste vara att köpa lite plastslang (inv dia 8mm) och en bränslepump flr utombordare (här Länk finns enpå Biltema).
Juhas 530i
Tack för alla svar och bmw-slangen, tackar för den fina länken! Skall sätta igång i morgon!

Mvh
Juha
Hej!
Dexron III är uppföljaren till Dexron II och ska enligt tillverkarna och säljarna vara helt kompatibel (OBS inte bakåtkompatibel).
2:an tillverkas inte längre.

MVH Andreas
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
har juh en automat låda på min kärra o det står att oljan e lifetime.. nån som bytt på en sådan här ? alt kan en olja verkligen hålla pall för ex 30000mil/15år ? då min bara gått 1000 så känns det rätt att byta den... har du manuell lr automat..? länken säger manuell o vad jag vet så ska du helst inte ha atf olja i en manuell.. fast iofs så är atf olja bra att ha i manuella lådor om den är trögväxlad.. om det står lifetime olja på din låda så skulle jag inte köpt det billigaste att hälla i den...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.