|
|
|
|---|---|
|
Finns det någon sådan funktion på 750 E32? Eller kanske en knapp så att man kan låsa själv iaf? Jag vet att Mercedes hade det (har säkert fortfarande) på E-klass i mitten av nittiotalet. När man uppnått 5-10 km/h låstes alla dörrar så att de bara kan öppnas inifrån. | |
|
Finns inget sånt på E32an har dock haft en 750iAL -91 med en speciell låsknapp i mittkonsollen, men de tillhör inte vanligheter, den bilen hade individualdata, så risk för att de va specialbeställt. BMW CS #5139 |
|
|
Surt, det kan ju vara en säkerhetshöjande detalj. Tack för svaret iaf. |
|
|
En sådan knapp som J.L nämner borde ju vara möjlig att montera, det krävs väl en puls till lämplig databox, parallellkoppla med dörrlåset. /Mats J |
|
| På E32 får man fixa det skälv. E38:an har både och, möjlighet att ställa in att det låser automatiskt och en knapp i mittkonsolen. | |
|
Eftersom jag inte är så haj på hur elsystemet funkar i E32an än, kan någon ge en beskrivning av något slag hur man går tillväga? För det första, var hittar jag boxen som styr c-låset? |
|
| Va? Kan man inte låsa alla dörrar med en knapp på E32? Det kan man ju på vilken Volvo som helst med C-lås genom att trycka ner förardörrens låsknopp från insidan... Exempelvis på min 760 från 1983.. | |
|
Jovisst, det går säkert utmärkt. Jag tänkte en lösning med en för ändamålet speciell knapp som placeras någonstans på panelen eller mellan framstolarna. |
|
|
Låter som de är mycket enklare och bättre på alla sätt att låsa med "låspinnen" på dörren varje gång man rullat iväg om man känner sig otrygg. BMW CS #5139 |
|
| CLiFF: Vet du hur man ställer in så att den låser sig automatiskt vid färd på E38:an? Har ju knappen vid växelspaken, men den gör ju inget automatiskt, måste använda den varje gång man startar. | |
|
jacobc: På E38 görs det med uppkoppling till dator. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Detta är en standardfunktion i USA, där risken att bli rånad vid ett rödljus anses högre än risken att brandkåren behöver klippa upp dörrarna vid en eventuell olycka :-) Mvh. /Kjell |
|
|
Kjell: Har för mig att min gamla E23 låste upp dörrarna automatiskt vid eventuell olycka, men det kanske är ändrat på E38? Mvh Janne |
|
|
Redan på E28 fanns det krocksensor som låser upp bilen vid krock. På E32 infördes att även innerbelysningen tänds och varningsblinkersen slås på. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| ErikW: Tack för svaret! Vet du om det räcker med typ BMW Carsoft eller måste BMW göra detta? | |
|
Janne; jo, jag antar att även E38 försöker låsa upp vid en olycka, men för att den skall lyckas med det förutsätter att krocksensorn innan dörren demolers. Detta är absolut inte givet. T.ex vid krock rakt mot sidan är sannolikheten låg att detta sker... I Sverige skulle jag inte aktivera automatlåsning i åtminstone de områden jag mest rör mig i. Mvh. /Kjell |
|
|
Ingen i sverige kan väl behöva automatlåsning på en gammal e32? Vem skulle vilja kapa en sådan kärra idag? Klart enklare och mindre risker med att sno en på vanligt vis. //Magnus, mer rädd för folk med säkerhetsnoja än för säkerhetsriskerna. |
|
|
Med låst bil stoppar man väsktjuvar som öppnar bagageluckan vid rödljus, tack och lov ganska ovanligt i Sverige ännu… Carsoft grejar att programmera detta på E38. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Kolla denna länk: Länk Snor ju tom Saab. Kjell Svesson, vid krock rakt från sidan så är nog dörren ändå rätt svår att öppna och rutorna vidöppna, och på den okrockade sidan borde ju upplåsningen fungera. /Mats J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.