|
|
|
|---|---|
|
När jag köpte bilen för ett år sedan vibrerade det i ratt och pedal när man bromsade. Firman jag köpte bilen av sa att det troligen skulle försvinna när jag kört några mil då den stått ett bra tag innan jag köpte den. Besökte Anderstorps bana och bromsarna vibrerade enormt så det blev inte många varv. Firman kontaktades och bilen blev inlämnad på bmw verkstaden här i Jönköping. De konstaterade att bromsbeläggen hade legat emot skivan så länge så att det bildats märken på skivan som orsakade dessa vibrationer. Alla skivor byttes och jag trodde att problemet var löst. Efter bytet provade jag bromsarna ordentligt och tyckte de fungerade bra. Nu ca 8 månader senare var jag nere i Tyskland. Efter några lite hårdare inbromsningar från lite högra hastighet kom det svagt men ändå märkbart vibrerande känningar i pedal och ratt. Tyvärr var jag just den dagen påväg till Nürburgring för att köra några varv. Det blev dock bara ett varv och bromsarna vibrerar nu rejält vid varje hårdare inbromning. Vad ska jag göra? Bytte bmw bara bromsskivorna utan att kolla så allt annat fungerade? Finns det någon garanti på de arbeten som bmw gör som jag kan stödja mig på? Tänker åka in till bmw och prata med dem men tycker självklart det hade varit bra om jag hade några argument först. Väldigt tacksam för hjälpande svar! | |
Juhas 530i |
Fast skivorna borde ju hålla lite längre än bara 8 mån, kan det vara så som K1mzo säger att det glappar någonstans i framvagnen? Mvh Juha |
| Det är ju inte helt billigt att byta skivorna så efter bara 8 månader tycker jag det är extremt dåligt om jag behöver byta igen. Bilen är svensksåld och har gått 8500mil. | |
Hawar |
Tycker att det känns som att du har en aggresiv körstil, det kan bidra .. Nu säger jag inte att det är så utan får känslan .. // Hawar |
|
Hawar: Jag kör väldigt lugnt för att ha en 540. Brukar iofs köra på bana 1 gång per år och då tar jag det ganska försiktigt. På autobahn körde jag aldrig speciellt fort utan när jag skriver hårdare inbromsningar i högre farter menar jag från max 160, fortare körde jag aldrig. Själv tycker jag det är väldigt konstigt att dessa bromsar bara skulle hålla 8 månader då mina gamla på 523:an fortfarande inte var utbytta då bilen rullat 10000mil. Har idag varit inne på Bmw och fått en tid i augusti. Troligen kommer detta gå på garantin då bmw har 2 års garanti på reservdelar. Det viktigaste är dock att de tar reda på varför det blivit problem redan efter 8 månader. Nästa gång har jag kanske ingen garanti. |
|
Hawar |
Goldcom: Ja.. då låter det väldigt konstigt, 160 ska de definitvt klara, och mer än 8 månader utan tvekan .. hmm låter märkligt.. BMWs bromsar brukar hålla god kvalité kan ju vara så att du haft otur och fått en serie med kvalitetsproblem .. BMW får ju definitvt ta det på garanti och kräv att även få garantin förlängd på de nya skivorna .. 540:n ska ju klaras av att bromsas ner från höga hastigheter utan problem .. Hoppas det löser sig för dig, är lite på de andras spår också att det är ngt annat.. 5-serien är ju känslig för vibrationer .. |
|
bytte du belägg samtidigt som skivorna byttes? om du inte bytte beläggen så beror felet troligen på detta eftersom beläggen blir mysko om de gått ihop med ovala skivor och sabbar då de nya skivorna även om de är friska - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
| Tyvärr förklarade verkstaden att jag inte skulle få förlängd garanti. De menar att garantin ska se till att bilen fungerar perfekt 2 år efter man själv (eller i detta fallet firman jag köpte bilen av) betalt. Tror inte det är någon mening att bråka med dem om detta men jag kanske har fel? | |
| Bromsarna är ju dimensionerade efter att klara hårda belastningar. Men, skivorna ska inte slå sig så lätt/fort! Felet tycker jag låter som kärvande bromsok, be verkstaden kolla bromsoken ordentligt och "motionera" dem. | |
|
mina bromsar är inte så värst bra de heller. Vibrerar lite lätt och klossarna dammar ngt förskräckligt. Jag tycker mig ha sett en hel del om bromsar här forum, är det inte bara "stor-tung-bil-med-mycket-drag-och-varma-bromsar" problem? Det har i alla fall jag intalat mig själv. Nästa gång blir det punktborrat och greenstuff belägg tror jag. Och jag kör tämligen snällt och aldrig på bana. Ut i solen nu! Vilka dagar!!! |
|
|
Jag har haft liknande problem med flera skivbyten på 18 mpnader, allt på garanti men irriterande. Misstänker att det är något stag som är glapp fram och bidrar till att skivorna slår sig med jämna mellanrum. Orkar inte rota mer i det, bilen ska bytas in om ett par veckor, men mitt tips är att byta skivor + belägg och samtidigt kolla alla stag och bussningar i framvagnen för att undvika problemet i framtiden. /M Min bil: Länk |
|
|
tegel; Hur kan glapp i stag orsaka skeva bromsskivor? Är det inte så att glappa leder kan ge upphov till vibrationer i ratten i samband med inbromsning! Mvh, Steaman MB C32 AMG -02 L-R Discovery V8 -01 BMW 316 ti -02 BMW 650 CS carver -04 |
|
|
Hur kördes bromsarna in? En god inkörning är grunden för väl fungerande bromsar. Det är mycket god kvalitet på bmws skivor enligt min mening, långa och hårda inbromsningar är inga som helst problem, bara man tänker på vad man gör. Att sitta och hålla på bromsen efter en lång inbromsning är tillexempel rena döden för vilka skivor/belägg som helst. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Har ett liknande problem på min 530. Fick nya bromsar och belägg fram monterade för drygt ett år sedan men har idag vibrationer vid inbromsning. BMW har konstaterat att skivorna är boven. De säger tillika att 2 års reservdelsgaranti gäller, dock gjordes denna operation i Tyskland så jag får se hur det går med garantin... Kan tillägga att jag kör väldigt försiktigt och har inte gjort just några tok-inbromsningar. Kan det vara tillfällig kvalitétsmiss..? Diesel-Framtidens melodi / JK |
|
|
steaman, jag vet inte. Jag har fått skivorna bytta 3 gånger, efter varje byte har vibbarna försvunnit, sedan återkommit, antingen "bara så där" men även i samband med skifte av däck sommar/vinter. Ett mysterium. /M Min bil: Länk |
|
| Har funderat lite på problemet och kom på att min ena fälg inte var helt rund när jag satte på den detta året. Kan detta påverka skivorna? | |
| Tänkte också på om det finns några bättre bromsar eller ok som bmw skulle kunna få på om nu ett byte ändå ska ske? Har ju dock 16" vinterfälgar så mycket större antar jag inte går på. | |
| Bilen är idag inne på bmw och främre hjullagren var tydligen kassa. (konstigt efter bara 8500mil eller?) Detta skulle kosta 6000 att fixa. Kan dessa göra att skivorna blir skeva? | |
|
Jag fick byta ett hjullager fram efter 5000 mil på min e39 525. /M Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.