|
|
|
|---|---|
| Har just köpt en 330xd, serviceboken är stämplad vid ca 3000mil, 6000mil...Nu står mätarn på ca 9500...vad är intervallerna för service? Allt är ju på tyska så man har ju lite problem med att förstå allt som står där... | |
|
Brukar vara 2400 liter bränsle mellan serviceintervallerna. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
| Ok, de låter ju rimligt, indikerar färddatorn de då? Och vad är de för service då? Olja, luft och bränsle filter? | |
|
Är inte kunnig på 3 serien men har för mig att det finns någon typ av nedräkning. På 5 serien är det 5 gröna lampor som blir förre och förre ju närmare man kommer servicen. Därefter slår den sista om till gult och lsutligen till rött när man är sen.. |
|
|
Oj, lite snabb på sändknappen där :-) En kompis nämnde att hans 330i hade nedräkning med miltal.. |
|
|
Precis, när du startar bilen ser du hur långt det är till service. Jag har för mig att den räknar ner med 5-milsintervaller. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| Ok, jo jag såg just att de kom upp Oilservice 200km.... Men är de verkligen så långa intervaller mellan oljeservice som 2400liter bränsle...? Iofs så är ju nya oljorna bra...Men de låter lite långt. Och om man lämnar de till BMW verkstad så gör de väl bränsle och luftfitler också?`Och när brukar man göra inspection 1 vanligtvis? | |
|
Intervallen är Olja-Inspktion 1 - Olja - Inspektion 2 - Olja - Inspektion 1 und zu weiter... Hur snart du måste serva beror på hur mycket bensin som har gått åt. Gasar du mycket får du serva bilen oftare. Visst kan det tyckas långt men om BMW har satt upp den serviceintervallen tycker inte jag att man ska behöva göra något imellan (förutom att kolla och ev fylla olja vid behov). De skulle nog gräva sin egen grav om bilen tog stryk av långa serviceintervaller. Vill man så kan man ju alltid byta olja mellan intervallen men personligen anser jag att det är viktigast att ha ny olja innan kylan kommer. Minns dessvärre inte vad som ingår i resp. service men det finns att söka om på forumet. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Om det nu vore 2400 liter (som verkar vara en vedertagen AP-forum grej) som är intervallet mellan service/oljebyte. Då borde det ju skilja några mil på när en 318i och en 330i skall in på service. Min fd 318i E46 indikerade att det var dags för service runt 2550 mil. Det skulle alltså innebära att den dragit 0,94 l/mil i snitt över 2550 mil, något jag har ytterst svårt för att tro på. Enligt modellguiden skulle min dåvarande bil ha dragit 0,79 l/mil i snitt. Det borde ge ett serviceintervall på runt 3038 mil (enligt AP-forum). Motsvarande siffra för en samtida 328i är 0,93 l/mil i snitt -> serviceintervall på 2581 mil. Det stämmer säkert bra för er med de större sexorna men i övriga fall tror jag inte på 2400 liters grejen. //Stenback |
|
| Ok, men de borde de på BMW ha koll på när man lämnar in bilden tycker man ju... | |
|
Att din 318 drog mer än 0.79l i snitt är förmodligen inte så konstigt. Det är väl fabrikssiffror och inte genomsnittet på alla 318, oavsett körstil? =) "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| Okej, då kan alltså en 330xd som min vara servad enligt detta: 2700mil, olja, 6000mil, insp 1, 9700mil olja,...Nu har den rullat 11000mil... Stämmer detta? | |
| Är det inte lite olika beroende på om bilen skall ha long-life -olja, eller inte. | |
|
När det gäller dieselbilar så lär det inte stämma med 2400 liter bränsle. Har inte de exakta siffrorna i huvudet för min 320d men den har rullat mindre än 2500 mil mellan servicarna och den drar knappast 1 liter/mil. Tror nog att det finns en logaritm för varje modell för med min 540i så körde jag över 2200 mil mellan service, min 530i har rullat 2300 mil sedan senaste service och bör flagga för inspektion vilken dag som helst och min 320d har rullat 1400 mil sedan senaste serivice och indikatorn i bilen säger 1180 mil till nästa service och då rullar denna bil 80%+ landsväg/motorväg till skillnad mot de andra som mer går normal blandad körning. ___ //Ulf |
|
|
Programmer Vet du vars man får tag på logarimer för olika modeller då? Men om din rullat 1400mil, och har 1180mil kvar...då är de ju 2580mil mellan servicarna......Kan vara 2000l bräsnle ungefär då...? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.