|
|
|
|---|---|
|
Tja, Som nybliven ägare till en Z3 2,8-97 så sitter jag väldigt nöjd just nu. Men som alla vet, mycket vill ha mer. Det jag vill ha ut av min bil i nuläget är skönare ljud och om möjligt lite mer knuff. Slutdämparen skall bytas, till en med bättre ljud och kromade utblås. Nu till frågan, finns det något bra "kitt" med öppet luftfilter, rör, klämmor, skiljevägg m.m? Jag vill nämligen inte att det ska se allt för "hemma-pulat" ut. Har även tittat lite på tuningship´s chip, mest för att dom ligger nära jobbet, känner man någon skillnad? Vad tror ni? Mvh / John | |
|
Jag har Tuning chip för min 328 E46! (samma motor... ) Jag skulle inte rekomendera den till en Z3:a pga av karaktären försvinner för hur Z3 surrar!! Vad tuning chip trimmet gör att den ger dig mer vrid på bekostnad av varvning (varvvilligheten eller hur man nu skall uttrycka det), bilen blir med andra ord inte lika varvvillig som innan, De lägger till ca 500 rpm i registret för att kompensera detta ~7000 rpm ist för 6500 rpm, men vid det laget så ger inte motorn mer effekt för det!, du slipper växla men accet omkr 120-160 km/h kommer i princip att bli lidande (det känns så), för då är varvilligheten som mest effektivast i detta register. 0-100 blir helt klart en förbättring ;) men sen ? Topfarten är däremot oförändrad. Du kommer att få en lugnare kör stil! är det du vill ha? Trimningen passar bra till en 328 men jag skulle inte rekomendera den till en Z3 2,8! Detta är nu bara min åsikt. Nu är iof Z3:an en lättare bil och har kanske en annan utväxling som gynnar den.. Lycka till //Rop |
|
|
BTW jag kör med vanligt instiks K&N Luftfilter, Finns att köpa på Motornord kostar ~700 kr jag anser att det är en kanon investering för ~5 hk samt kvickare gasrespons. Jag har det i alla mina bilar ;) Lätta att rengöra och har en mycket lång livslängd, klarar av extrema årstider utan minsta problem, skitiga vintrar och extrema insekts somrar Sedan kan man fördjupa sig i all oändlighet vad det gäller trimmning, men i slutändan så är det en kostnads fråga. //Rop |
|
|
Tackar Rop (Robert) för dina åsikter. Mycket intressant det där ang. chippet. Och jag måste hålla med dig, jag är inte ute efter 0-100 tider, utan körglädje. Ska ta mig en funderare på det där med chipp. Har du inte någon skiljevägg till ditt luftfilter? Drar det inte varmluft då? 700 är billigt, var hittar man motornord då? /J |
|
|
Eller instick sa du, alltså ett som passar i orginalburken? Får man något insugsljud då? /J |
|
|
Japp den passar i original burken, inga bi effekter! + Insugs ljud :) joro för min 328 så börjar den vissla efter 5000 rpm ;) Jag hoppas att det inte är på grund av andra saker :) Länk Du kan även ringa dem flesta BMW verkstäderna (mindre privata) de brukar ha sånt över då kan priserna komma ner runt 600 kr. Sedan finns det kopior som te.x green-filter, dem använder sig utav samma teknik som K&N (ripp-off) dem kan du köpa för ca 300-400 kr.. men det är en smak sak, vill man ha biltema prylar till sin BMW? Jag känner dock ingen som har erfarenhet av green filtret kanske någon på forumet? Jag har haft samtliga K&N filter i mer än 3 år, det är bara att sköta dem ~1/år tvätta med K&N rengörings kit (finns även att köpa på motornord) och sedan är det som nytt igen, tuta o köra, inga tendenser till skador eller skitigare motor olja pga K&N luftfilter. Jag kör 3000 mil/år med 328:an .. Sedan kunde jag inte motså att sätta dit en Supersprint 2x80mm avgas sytem till 328:an (förra månaden ;) ja ja jag vet bortkastade pengar, men fan va snyggt det blev ;) och låter underbart, diskret men ändock mulligt. Sen om jag fick extra kräm pga det, Det är jag mer tveksam till (tror faktiskt inte det!) lyckades aldrig att tangera topfarten (253 enl mätare) ligger ca 10km i lä efter bytet (243 km/h) :( men det kan ha varit pga andra omständigheter som ligger till grund för detta? tiden får utvisa! Lycka till nu med trimningen.. //Rop |
|
|
Ok, jo det kanske blir ett sådant istället, så slipper man göra ingrepp, plus att det kanske inte låter fullt så mycket "fjortis" från insuget :) Supersprint? Billigt? Dyrt? Vet du något ställe som har mycket grejer på hyllan till BMW (Z3), nätshop eller något ställe runt stan. Skulle vilja beställa ganska snart.... blir sugen av allt snack. |
|
|
Jag beställde min Supersprint via en bekant, levererans redan efter 2 dagar! Supersprint finns det gott om, det gäller bara att veta vad man vill ha ;).. Jag tog en 2*80mm (Rear exhaust) Annars har dem flesta BMW verkstäder (mindre privata) som Motorteknik i Huddinge... tel:087110687, (Per) Förmodligen en av dem främsta mekarna inom BMW, Brukar serva mina bilar där ;) //Rop |
|
|
Trevligt med sådana kontakter ;) Tackar för tipset med motorteknik, absolut värt en titt. /J |
|
|
Robertg71 -> Att kalla Green Cotton för Biltema prylar tycker jag är lite missvisande. Menar du prislappen eller prestandan? Tittade på green cotton filter till lillebrors bil, (BMW 540 E39) 2 dynatwist filter á 2500:-, de är lite tystare då det är ett koniskt filter inkapslat på någon vänster. Själv har jag dubbelt koniskt filter och öppet vevhusventilationsfilter från Green Cotton och är väldigt nöjd. Filtreringen har jag ingen uppfattning om (och ingen annan jag pratat med har gjort annat än spekulerat). Däremot så är ljudet BRUTALT, hörs en väldigt tydlig skillnad på insugsljudet. Modellen heter Green Cotton Power flow Silver och kostar ca $150. Här är en dålig bild på hur min installation ser ut: Länk /// Viktor Kärran Länk Mer mos till folket! |
|
|
Kan även flika in att jag bara provat Green Cotton såklart. Har ingen aning om K&N mfl är bättre eller sämre eller om de låter mer eller mindre. /// Viktor Kärran Länk Mer mos till folket! |
|
|
Ok, brutalt ljud är alltid skoj ;) Även om det kanske känns mer passande i en M Coupé än i en Roadster. Ska man sätta "värmeskölden" så där nära? Är det någon som har provat med olika avstånd? /J |
|
|
ViccoA : Du har nog helt rätt i det du säger. Jag har dock ingen erfarenhet av green filter, det enda jag vet att det är en kopia av K&N fungerar enl samma principer med textil och tråd galler och att dem är billigare, Men då talar vi om insticks filtret, och inte kon filter. Jag kollade lite på din bil och såg att du hade div spoiler kits som jag själv är ganska sugen på , har även en M Z3 Roadster , är intresserade av kjolpaket och spoiler läppar, Kände dock inte till MH ? som du hade en del ifrån har du någon länk till dem? //Rop |
|
|
Grattis till bilköpet, Z3 är en grymt rolig bil att köra. Ang. luftfilter så kan jag rekomendera ett K&N kit direktluftfilter som du monterar direkt på luftmängd- mätaren, jag monterade ett sådant på min 2.3 i dag och är mycket nöjd med resultatet. Har även ett Bastuck rostfritt sportsystem, detta tillsamans blir ett grymt o härligt ljud. Lycka till. Gunman. |
|
|
Gunman: Tackar :P Som det ser ut nu så blir det ett K&N, måste dock hitta någon som kan göra en snygg värmesköld. Vill inte att det skall se "hemmapulat" ut. /J |
|
|
Robertg71 -> Länk MH-Gtr:s sida är vilande. Men e-post finns på sidan. Ett flertal på forumet har tex köpt deras frontspoiler som är ganska lik orginalet men betydligt djupare... /// Viktor Kärran Länk Mer mos till folket! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.