AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.205

Efter montera Navi?

Jo
189
Jonny78
523i -99
Går det att eftermontera Navi på en E39? Tänkte om alla kablar och så är fördraget? Vad kan det i så fall kosta?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det är inte fördraget kablage så det lär kosta multum att eftermontera.
to
319
tobmag
525iT -03
Komplett sats hos BMW kostar ca 35Tkr + moms (inklusive alla kablar)
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Om du inte är helt såld på en stor skärm med färgkartor och annat så kan jag varmt rekomendera BMW Traffic Pro navigatorn. Superenkel att använda, och superenkla anvisningar. Kostar en tiondel av det andra.

*BAWORAK*
Har också funderingar om att eftermontera navi, är det nån som vet om härvan till navin skiljer på touring och sedan ? och finns det bilar utrustade med navi utan extra slutsteg ?
Räcker det om man har "huvudenheten", härva, navi cd läsaren, "radioboxen", tvboxen samt den lilla guldfärgade boxen (gps?)
to
319
tobmag
525iT -03
Touringg.

Kabalage beror på årsmod från 2002 och framåt så ska det vara för-draget till större del, viss komlettering behövs dock. Du behöver allstå displayen fram,navi läsaren(CD eller DVD) och en radio modul, gps antenn,TV box om du tycker det är nödvändigt.

Finns massor av stöldgods att köpa på Tyska e-bay :-)
Det gäller bilar äldre än 2000, min är en 98 touring, donatorbilen är antingen en 97, 98 eller 99 sedan, vart sitter gps antennen på sedan respektive touring ?
Ingen som vet om härvan skiljer på sedan och touring ?
Om jag fattat det rätt så sitter gps antennen under hatthyllan på sedan och under brädan på touring, stämmer detta? Samt tvantennförstärkaren sitter på bakersta höger stolpe på sedan samt att tv antennen är inbyggd i bakrutan men hur är det med touringen, vart ska antennförstärkare samt antenn till tv mottagningen sitta ?
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Jag kapar den här tråden för att fråga om någon vet om själva bordmonitorn fungerar att installera själv? Jag tänkte nämligen stoppa i skärmen, för att sedan i lugn och ro kunna eftermontera navidatorn på ett mer praktiskt ställe än i skuffen. att dra kablarna genom hela kupén är för jobbigt, då blir det inte av. jag tänkte att det kanske finns plats under någon av framstolarna istället? men det jag egentligen är ute efter är just att få dit skärmen först. kommer färddator osv automatiskt att hoppa igång då?

mvh Johan
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Skärmen fram är just bara en skärm. Den innehåller inget alls i princip. Så man måste tyvärr har en TV-modul eller Navi enheten som innehåller de grafiska elementen som sedan skickas till skärmen. Även en Ljudmodul är bra att ha om ni vill ha ljud.

Kabelstammen skiljer sig markant från en bil med NAVI än en utan. Även så efter 2002.

Ärligt talat skulle jag satsa på en eftermonterings Navi istället. Men om ni vill eftermontera så leta efter en donations bil som är i samma årsmodell som den ni ska plock över grejerna till. Får ni tag i en komplett sats så är eftermonteringen bara kul att genomföra.

Det borde finnas massor med donations bilar på skrotarna. Tyvärr så tror skrotnissarna att sakerna är värdefulla och vill ha bra betalt för gammal teknik. En MK2 från 98 är så seg så att jag inte ens skulle ta upp den om någon kastade den efter mig. Skroten ville ha 5.000 SEK för den!

Ett pra pris med allt monitor, navi-läsare, kabelstam och ljudmodul borde inte kosta mer än 5.000- 7.000 SEK på en skrot beroende på årsmodell.

BMW navigationssystem från 95-2004 är ingen teknisk revulation. Du finner mycket bättre navigationsutrustning i dem små handburna enheterna som går att köpa för ett par tusen kronor. Och någon större integration i bilen finns du inte heller i de äldra navigations systemen till BMW.

I dem nyare med iDrive känns integrationen mycket bättre med klimator inställningar osv..

Mvh
Kristian
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Kristian, tackar för ditt svar! Det innebär alltså att själva "menyn" sitter i navidatorn? så om jag inte installerar navidatorn så får jag inte upp radio, färddator osv?

grejen för mig är egentligen att jag tycker skärmen ser himla bra ut på en X5. jag vet att en tomtom egentligen fyller alla behov jag har, men just gränssnittet med 16:9-skärm och splitscreen ger en himla snygg presentation av radio, färddator och menyval.

Mvh Johan
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Johan: Jag vet precis vad du menar.. det ser väldigt fräsht ut med 16:9 skärmen. :)

Det du igentligen "bara" behvöer för att få menyer som färddator och stereo är:

1.Monitor 6:9 från en E39 eller en X5
2. TV-modul eller Naviläsaren (Båda har de grafiska elementen) Om ingen naviläsare finns så används TV-modulen som grafiskt element. Eller tvärtom om TV-modulen saknas.
3. Ljudmodul
4. Kabelstam

Att få igång ett sådant system skulle inte behvöa kosta så mycket. Jag har sett tv-moduler för 1.000 SEK och ljudmodul från 1.000 SEK. Monitorn är komponenten som är dyrast att införskaffa. Kabelstammen tror jag kostar 2.500 eller om det var 5.000 ny på BMW. Sedan är du ju lätt att införskaffa en Navi-läsare senare när man väl hittat någon till ett bra pris.

X5 och 5-serien använder samma monitor men med en annan plastram runt själva monitorn. Införskaffas lätt genom BMW och kostar typ några hundra lappar ny. Sedan duger det fint med en MK2 naviläsare för att få grafiken om du inte finner en TV-modul.

Monitor bättre beg 5.000 SEK
TV-modul eller Naivläsare för 6:9 1.000 SEK
Ljudmodul utan HI-FI 1.000 SEK
Kabelstam 2.500 SEK NY

SUMMA: 9.500 SEK är ju inte jätte billigt men tror knappast man kan köpa något annat till bilen som höjer kännslan så mycket som en snygg monitor gör. Det är vad du betalar för en uppsättning däck.. så allt är ju relativt men men.

Ett problem som kan uppstå är att du har en X5:a 05 vilket gör att du borde ha den "nya"sortens kontakter. Kolla upp detta noga. Jag är för dålig på X5:an Risken finns att din bil är okompatibel med 5-serie, X5 bilar före 2002. Antagligen så har alltid X5:an levererats med den "nya" sortens kontakt och inte två olika modeller på kontakter som finns till e39.

Men det är mycket möjligt att det spelar mindre roll igentligen man då måste man mäta lite och göra egen kontakt där Systemet kommunicerar med bilen vilket inte är jätte komplicerad kontakt. Eftersom hela Navi, sterero och tv är ett slutet system som inte har något med bilen att göra så spelar det ju ingen roll vilka kontakter dessa komponenter har.

Kontakten mellan bilen och Navisystemet är ju rätt enkelt uppbyggt. Som vanligt +12v en jord, en ibus, en wakeup plus ytterligare några +12. Att mäta upp och göra en egen kontakt borde inte vara så svårt med en multimeter.

Men som du ser så finns det många små hinder för att nå målet. Men allt är möjligt :)

Hoppas du fått några idér i alla fall :)

Mvh
Kristian

Visa användare
283
JoniB
Bmw 325i -91
Bmw 325i -94
Bmw 525im -02
Bmw 530i Touring -01
Har fått tag i ett komplett kitt! tänkte höra ifall att det är någon som vet vars alla kablar går? vars i bilen ligger kabelstammen orginal? samt vars sitter alla antenner och boxar? Blir lite lättare att montera ifall man vet vars allt ska sitta.

Mvh Jon

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Kolla på www.x5world.com, där hittar du eftermonteringsanvisning för navigator.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.