|
|
|
|---|---|
| Hej, hur kan man öka hk på 525i e34? | |
|
Det du kan göra är att ge dig på hårdvaran. Byt kam, spridare, optimera flödena, extraktorgrenrör med mera och avsluta med en mappning... Men räkna kallt med att notan slutar på omkring 1000 kr per hästkraft. Det billigaste du kan göra är att sälja din bil och satsa på en 525 24v eller 535. |
|
|
nämensi..tvivlar på att de skulle va de billigaste alternativet? Billigaste måste vara snikturbo i mina ögon iaf! Landade på ca 5000kr för mig komplett med allting! Laddar då ca 0.6 å hänger på chippad bmw 540 v8a iaf! å hyffsat häng på en bmw m3a så!!! |
|
| ja jag har en turbo garret t3a,intercooler liten,större spridare 300cc ,ställbar Btr,dumpventil,kör me orginal LMM uppspänd, Åsså kör ja på e85 ! laddade 0.6å åkte jämt me en chippad 540 iaf..så är de! | |
|
Turbokonvertering för 5000 kr. Då vill det ju till att man har nära till en skrot där man kan plocka delarna för att sedan vara tillräkligt kunnig för att bygga ihop systemet själv. Och sedan även vara expert på motorstyrningen så att man kan mappa själv. Då kanske man kommer undan med 5000 kr. Lång ifrån många sitter på den kunskapen. Sedan vill man kanske ha en chans att komma igenom besiktningen helskinnad oxå vilket är omöjligt den lagliga vägen men en turbokonvertering. |
|
|
Jasså???? De lät skumt..jag har då inte köpt nåt via nån skrot iaf! Och expert på motorstyrning? mappa själv? tja..sånt ha ja då inte gjort iaf...å ja är så långt ifrån en expert man kan komma men....det funkar ändå.,..Jaja ni får ju spekulera hur mkt ni vill själva..men så är de för mig iaf! Omöjligt att komma igenom besiktning ,Självklart! De är de med alla turbokonverteringar på bmw! Men nu var d int frågan om de iofs... |
|
|
TireSomke: Jag misstror dig inte men jag tyckte att du fick det att låta lite väl enkelt bara. En liten turbosnurra kostar mellan 5-10 000 kr bara den. Om man inte hittar en beg på skroten. Du menar alltså att du bara har slängt dit turbon, ställt på lite laddtryck och kört utan att justera värdena i motorn? Eller ingick mappning i din budget på 5000 kr...? Kan ju vara bra att upplysa om det där med besiktningen så att trådskaparen vet om han nu skulle bli sugen på att turbokonvertera. |
|
| 1000kr/hk, varför tror alla att det kostar så mycke. Jag har fått toppen portad, slipad och mätt flöde för 7000kr Schrick kamaxel kostade ca 4000, spridare lmm och extraktor kostade ca 4000kr förvisso beg. Jag kör med öppet luftfilter ca 1000kr och jag garanterar att det ger mer än 16hk. Jag är så trött på att folk påstår att det kostar ca 1000kr/hk. Mitt tips leta efter beg-prylar. Moror m20-25 | |
|
jao men ja säger bara hur de var för mig iaf! Köpte ett turbokitt där allt ingick utom oljetrycksslang å retur slangen! å dom köpte jag för 400 kr! å sen slängde ja bara på de ja å körde ..... inge mappning lr nåt sånt ... de justerar man eftersom bara tills bilen går så bra som man vill.....och javisst om man ska ha en splitterny turbo så går dom ju på mellan 5 å 10 tusen kanske....men ok , vi slänger på en "mappning" hos arctic tuning här i närheten, han skulle ha 500kr för att fixa å justera alla värden å sånt i motorn för optimal förbränning! så vi säger 5500kr då! Jovisst men han frågade bara efter att få ut mer hk i en 525i! sen skrev du LexCom att de "billigaste" alternativet var att sälja bilen å köpa sig en annan? |
|
|
Janne L: Du får gärna vara trött på sådana som mig. 1000 kr/hk är en generellt vedertagen summa som i slutändan brukar visa sig stämma ganska bra. Men allt är relativt, statsar man på begagnade delar blir det av naturliga skäl billigare. Hur mycket klarar man att göra själv och oxå det en viktig faktor. Du har fått din topp fixad för 7000 kr, någon annan kanske behöver lägga ut 15000 kr för samma jobb för att man låter en mer känd firma stå för jobbet. Samma person kanske inte heller nöjer sig med den billigaste kammen utan vill satsa på säkrare kort och väljer en enem kam för 8500 kr osv... Men visst, satsar man på det billigaste av allt så blir det naturligtvis billigare. TireSmoke: En mappning brukar kosta minst 5000 kr. Arctic Tuning tar mellan 4500-7000 kr för chip till turbobilar och en mappning blir aldrig billigare. Så 500 kr måste du ha missförstått om du inte känner killen. Jag skrev att det billigaste är att byta bil och det står jag för. Vet inte skicket på trådskaparens bil men säg att han får 12 500 kr för 525:an och köper en 535:a för 17 000 kr så har han fått 41 hk extra för 4 500 kr! |
|
|
Du får gärna tro va du vill...så enkelt äre...Jag skrev bara hur mkt jag har lagt ut så! Och om dom tar de för en mappning så visst...då gör dom säkert de...Känner inte killen i fråga personligen...Men vet ju exakt vem de är osv...Men han sa iaf en 500a lapp skulle ja komma å de tar ungefär 1 timme å fara ut å prova sig fram osv...Så är de.... Jo 41 hk för 4500kr....Jag har fått ungefär 90-100hk extra för 5000kr så! vet inte va som är bättre om man vill ha mer hk? Visst måste man skruva lite men.De är så enkelt så de klarar i princip vemsomhelst om man inte är en sån som gillar att ha tummen i röven! |
|
|
När man mappar bilen så kopplar man upp bilen mot en dator och kör på rullande landsväg samtidigt som man finjusterar alla motorstyrningens parametrar så att motorn ska gå så bra som möjligt med de nya delarna. På dig låter det som man att man bara skruvar lite med en mejsel och åker ut o testar om det känns bra. Riktigt så enkelt är det ju inte, men vi kanske menar olika saker. Även om din turbokonvertering gick på 5000 kr så tror jag att de flesta får lägga ut betydligt mer, oftast behöver ju kompet i motorn ändras och drivlinan stärkas upp om man inte vill råka ut för ras. Allt är ju naturligtvis beroende på hur seriöst bygge man vill göra samt hur mycket effekt man vill ha ut. Men nog bör man ha ganska goda kunskaper om vad man gör om man ska turbokonvertera själv. Det är min åsikt. Sedan tycker i alla fall jag att det är bättre att åka runt i en laglig bil. Vid en eventuell olycka kan ditt försäkringsbolag exempelvis återkräva dig på stora belopp som de fått lägga ut på motparten eftrsom du begår försäkringbedrägeri (för jag misstänker att din bil är försäkrad som en vanlig 525:a). Detta kan naturligtvis även hända med en trimmad sugmotor men det är ju betydligtsvårare att upptäcka. |
|
|
Nepp de är exakt de jag menar också! De var så han sa ! 500kr å de skulle ta ungefär 1 timme.så enkelt är de....Så bakom flötet är jag inte... Lägga ut mer..ja de bero ju helt på hur mkt mer effekt man vill ha ut och hur pass mkt nya grejer man ska lr om man nöjer sig me beggade saker! Å kompet sänks beroende på hur mkt man har tänkt plocka ut som sagt..Men är man ute efter MKT effekt..Å billigt..så billigare än turbokonvertering får man inte ändå! Detta är min första bmw å har ingen erfarenhet alls av turbokonvertering...inte ens volvokonvertering så....Å ja monterade detta på en kväll ungefär! sen vare då bara å gasa.... Jo visst de är väl alltid bättre att åka laglig bil...Men som sagt....nu vare ju inget me besiktning han frågade heller..utan bara öka effekten i en 525a.... |
|
|
Normen 1000 kr/hk gäller ju enbart vid sugmotortrimmning och inte vid turbokonvertering. Självklart är det BILLIGASTE alternativet att turbokovertera när man vill ha ut mycket effekt. Det har oxå sina nackdelar. Man kan lätt förlora i driftsäkerhet och inte helt sällan uppstår problem vilket leder till extra meckande om man snålat med kvalitén på prylarna eller gjort en halvdan installation. Det där med besiktningen blir ju automatiskt en följdfråga så jag anser att det är viktigt att trådskaparen tar del av den biten även fast han inte konkret frågade om det. Nu har tråden spårat ur något, men trådskaparen kan säkert plocka ut ett och annat vettigt ur detta ;) |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Jag hänger på LexCom, köp en 535:a istället! Och köp en E28:a M535 så får du bantad vikt gentemot E34:an,men ändå ett fräckt spoilerkit på! Dessutom 10 ggr roligare körupplevelse än E34:an =) Kanske kostar lite mer än 5k + mot vad du får för 525:an! Men de pengarna du satsar på en E34:a i trimm,får du inte tillbaka om du vill sälja så småningom! E28:an är på väg upp i pris,och vid köp nu,är det säkert ingen dålig affär! MVH Patrik |
|
Hehe jojo sant ! Skenade iväg lite kanske :P haha... Jojo men de tänkte ja man tar eftersom de där me bes! :) Men oftast lönar de sig inte att sugtrimma nästan....å de är klart de inte bara är fördelar me turbo såklart.! men kul är de! :) Å komforten i e34 kan man inte direkt ens ämna till att klaga på ! så! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.