|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Jag har fått grillblink i backspegeln när jag körde om en viss saab 9-5 i 230 på 90-väg, precis innan roslagsstoppet på e18 riktn. norrtälje. Där snackar vi hjärtat i halsgropen. Fick åka vidare med lappen i behåll och inte en krona fattigare. | |
|
Om det är två konstaplar i en uniformerad bil räcker det med mätaravläsning, eller har reglerna ändrats? Själv har jag vid flera tillfällen blivit stoppad och fått köra vidare efter förmaningstal. Att vara trevlig och se ut som att man tycker att man är en dålig människa fungerar. Samt sannolikt att man som jag är vit och medelålders... Don't dream it, drive it |
|
|
Om bo batong följer efter någon fortkörare och bedömer hastigheten enbart genom hastighetsmätaren, saknas bevis, det enda bosse kan göra då är att stoppa vederbörande och hålla ett förmaningstal. Så har det alltid varit. / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ Länk |
|
|
Jag fick Kling & Klang i backspegeln igår kväll när jag åkte hem på E4an vid Solna med 100+ på mätaren. Tack och lov upptäckte jag dom tidigt i backspegeln och släppte bara gasen. Det känns faktiskt lite svettigt när dom kör upp och lägger sig 2 meter bakom bilen... ;) Dom tröttnade när jag kommit ner i lagstadgad hastighet och blåste om för att sedan svänga ner mot Helenelund/Polishögskolan... "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
Stekaren |
Gasglad som är lätt hänt på vägen mot Vaxholm från E18 mötte jag dem när jag hade en bra fart, tänkte att nu kommer d fan vända så jag la mig i laglig fart och jo visst dem kom upp bakom mig och låg där ett tag men tröttnade sedan och vände :) Tänk vad polishistorier i komb med fortkörning e kul, alltid lika kul :) |
|
@M3 Frazze Du vet uppenbarligen inte vad du talar om utan tänker bara fritt. Polisen kan visst sätta dit dig för fortkörning enbart genom att avläsa den egna hastighetsmätaren. Sen är det upp till åklagaren att avgöra om du finnes skyldig eller ej. Och tro mig, i de flesta fall kommer du att dömmas skyldig. |
|
|
hebbe> det du pratar om rubriceras "vårdslöshet i trafik". Vid fortkörning måste det finnas en konkret mätning. "Ööh du höll ju över 150" - hållbart i rätten? knappast... / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ Länk |
|
|
Höll 90 på 50 väg igår natt och polisen stod med laser där på vägen. Var en bil i filen närmast dom (2 filig väg) som höll samma hastighet som jag, han tvärnitade när han fick syn på dom.. men jag fortsatte rakt fram. Ingen av oss blev stoppad.. hur kan det komma sig? // M.v.h. Daniel |
|
|
Hebbe1973: Och jag som trodde att det var upp till rätten att dömma om du är skyldig? Eller har vi skrotat rättssystemet..... Fast du har rätt i vad du säger man kan åka dit i rätten omän dom inte har nån mätning det räcker om tinget tror på polisen vid rättegång dom behöver inte ens vara 2 i bilen. |
|
|
Polisen kan aldrig sätta dit någon för fortkörning genom att läsa av den egna mätaren, det krävs teknisk bevisning !! Däremot vårdslöshet kan de sätta dit en för, mycket enkelt, tex bakhjulskörning med motorcyckel, sladd med bil runt gathörn osv + fortkörning. Är vårdslösheten grov kan körkortet enkelt ryka. Men det intressanta är att jag + 4 andra i en liten rutten Mazda 323 har rejsat med civilpolisen, höll ca 160km/h på 90väg under 1 mil och de stoppade oss sedan. Ingenting hände förutom att polismannen skrek och slog näven i taktet på bilen, min kompis som körde fick lov att erkänna att han körde "felaktigt", det tog ca 15minuter med konstant tjat från polismannen om att hur kör du och han svarade lagom :-), så höll det på tills han erkände och sa ja det kanske gick lite fort och ja jag ska köra lugnare nu! det gick lugnt den första milen :-) |
|
|
Nog kan dom mäta med deras egna bils hastighetsmätare allt, tro inget annat nu. Det saknas regler och förordningar runt det men är accepterat i domstolar. Länk |
|
|
Jag råkade köra ifrån en MC-polis med min Ducce. Blev invinkad en stund senare. Han hade mätt mig 2502m och jag snittade 89 km/h på 70-väg och hade en toppnotering på 89 km/h på 50-väg. Efter att ha fått lite förmaningar och hållit med om allt som sades, fortsatte polismannen med att säga: "ääh, du verkar vara en vettig kille och jag gillar ju Ducati så vi skiter väl i det här" Därefter tryckte han på resetknappen på polis-piloten och ett halvtimmeslångt samtal kring motorcyklar tog vid. Riktigt trevligt. Denne hojälskande polis sa att det är bättre att föra en diskussion med sporthojsåkare istället för att ge böter eller dra körkort. Detta eftersom det enligt honom brukar resultera i att sporthojsåkarna helt enkelt kör ifrån honom nästa gång det är dags att stoppa dem, om relationen är dålig. När han förföljde mig tittade han på körningen och tyckte den såg lugn och sansad ut, bortsett från hastigheten. Att inga vårdlösa manövrer gjordes tyckte han var viktigast. Eftersom han kört hoj hela sitt liv visste han nog hur svårt det är att hålla farten när man framför en sporthoj på en kurvig väg. En skön kommentar som polisen sa var: "Du försökte ju i varje fall hålla igen" Det var en skum känsla att åka från platsen leende och glad istället för förbannad och irriterad. Till saken hör att jag inte på något sätt skulle klandrat polismannen om han gav mig böter eller drog mitt kort. Jag hade ju kört för fort. |
|
| Skulle varmt rekommendera att du drar på dig bältet, har räddat mitt liv redan 1 gång.... | |
| Var på väg på E4 för nån vecka sen i typ 170 när jag upptäckte att jag höll på att köra om en polisbil. Ställde mig på bromsen så att jag passerade honom i lagom hastighet (ca110) och tog det lugnt ett tag. Kände mig rätt nöjd med det när jag såg att det stod en annan bil en km längre bort och sköt med laserpistol... | |
| Målade polisbilar mäter aldrig från hastighet lagligt från kupén. Bara civilpolisbilar som gör det genom att fästa vid punkt A till B och mäta genomsnittshastighet på körda sträckan. | |
|
Ibland har man tur. Var på väg hem från kneget för någon vecka sen, och råkade ut för en skojare inom polisväsendet. Kom upp på motorvägen i ganska god fart (125-130 på mätaren) och såg i backspeglarna ett antal bilar på rad som ganska fort började försvinna baköver. Efter bara någon halvminut såg jag att en av bilarna lämnade kolonnen och drog på i omkörningsfilen, och jag blev en aning nyfiken. Varför just nu, och varför just här? Eftersom det började skymma såg jag snart relexerna av gatlyktorna i ljusrampen på taket, och tänkte i mitt stilla sinne "SHIT!" Släppte efter, men ställde mig inte på hejdaren, då jag helst ville undvika att tända bromsljusen. När till slut polis-Volvon kom ifatt höll jag ung. 95 km/h och höll mig där tills vidare. Polisen lägger sig då jämsides med mig och ligger så i ungefär 500 meter tills han blåser på och försvinner bortöver. Jag kollade in i deras bil några gånger men polisen i passagerarstolen tittade demonstrativt rakt fram hela tiden. Även om jag var jäkligt nervös just då kan jag bara skratta åt det nu. Tar det även lite lugnare nu, vilket utan tvekan var meningen med det hela. |
|
|
Inte för att det här har så mycket med att bli tagen av polisen att göra, men kände ändå att jag måste berätta det. I söndags fick jag åka in och blåsa i en poliskontroll när jag var på väg hem från en kompis... Sagt och gjort, polisen kollade körkortet, lampor osv på bilen, jag fick blåsa, och medans mätinstrumentet analyserade provet ställde polismannen i ett par frågor till mig: - "Är detta din bil?" - "Ja." - "Varför det?" Vad svarar man på en sådan fråga? Jag tittade på polisen och det syntes att det inte var riktigt den frågan han hade tänkt att ställa, men jag svarade nåt i stil med "Tja, varför inte?". Och ungefär då var resultatet från provet klart och jag fick åka vidare. |
|
|
IDIOTER ANDVÄNDER INTE BÄLTE...! _____Vraum!_____ |
|
| Micke_gbg: "Varför det?". haha lite lustigt.-. | |
|
Blev tagen på E4 körandes 140km/h. Var trevlig och försökte inte prata bort det. Polisen var likaledes trevlig och satt bredvid och skrev böter. Han frågade lite halvt ointresserad vart jag var på väg och jag sade att jag var på väg på nyårsfest. Till saken hör nu att min (då blivande) fru har persiskt påbrå så vi brukar göra en liten grej av det persiska nyåret som äger rum i Mars och dessutom på ett klockslag som alltid ändras (för de går efter solår och inte kalenderår), denna gång runt 18 tiden . Den minen... hehe... Han såg helt blank ut och började fumla med alkotestaren... hehe... Så här i efterhand var det fan värt pengarna ;-) /Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.