AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
652

Typ av olja

Pe
10
Perra1
525i -89
316i -90
Har bytt topplock med ventiler och rubbet. Fyllde med oljan jag brukar använda, Castrol halvsyntetisk, ca 500 sek med filter hos mekonomen. Vill inte gärna använda helsyntetisk olja då jag tycker mig från tidigare erfarenheter fått en uppfattning att packboxar m.m. börjar läcka ganska omgående på så pass gamla bilar.
Nu har jag haft bilen utlånad till min far. Efter en 30 körda mil efter topplocksbytet har han viljat förbättra motoroljan genom att fylla i "STP". "STP" ska tydligen vara bra för kamaxeln?

Jag känner mig inte helt övertygad att "STP" skulle vara så bra till min bil då jag har ny kamaxel, topplock med ventiler.

Finns det några synpunkter på detta?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Skit i STP:n den kan hjälpa slitna motorer att må bättre men har du en motor med nyrenoverad topp skall du absolut inte hälla i någon friktions sänkande tillsats då allt måste slita in sig först vilket tar mer än 30 mil.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Köp en riktigt bra olja som t.ex. Moobil 1, Castrol etc istället för den där STP. Den kan göra saken värre! BMWs motorer behöver inga tillsatser.

BMW - Beroende Med Wilja!
Pe
10
Perra1
525i -89
316i -90
Jag hade castrol halvsyntestik olja i. C:a 100 kr/liter. Tror mig kunna ha kört med en sliten kamaxel 10.000 mil på den. Tycker mig förstå att det inte finns något "STP"-dundermedel på de svaren jag fått i alla fall. Tack
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.