|
|
|
|---|---|
|
Om man nu fått för sig att man ska ha ett öppet filter i sin 328i e46. Vad är det jag är på jakt efter i 1000 kronors klassen? Vill inte sätta på ngt billigt skräp utan något mer rejält men ändån inte lägga ut flera tusen kronor. Tips på märken, modeller motages gärna!!! Antar att dom flesta öppna filter till bilen i fråga låter ganska lika, men ljudet jag är ute efter är att på tomgång eller i låga varv ska det inte göra så mkt väsen av sig, men vid lite gaspådrag får det gärna låta en del:) Så vad ska jag köpa? | |
|
Alla filter av öppen modell låter likadant skulle jag vilja påstå. Här finns mycket att välja på: Länk Var noga med att avskärma riktigt ordentligt. Se helst till att leda dit luft utifrån annars är risken stor att du får en märkbar effektförlust. |
|
pg_ice |
för 1000:- får du ingen avskärmning utan enbart filtret isåfall. antingen bygger du en avskärmning själv av aluminium eller så köper du ett komplett kit med filter/insugs rör/avskärming. men dom går på 2500:- alltså inget billigt skit :) jag kör med det här kittet och är klart nöjd. Länk filtret renar otroligt bra! kliniskt rent i insuget även efter ett års körning. jag gjorde rent insuget som var bra skitigt efter ett billigt crap filter hade setat på bilen innan,det var alltså förra året. satte då dit K&N filtret och när jag kollade insuget för nån vecka sen så är det fortfarande rent. nackdelen är att du måste göra rent filtret oftare(en gång per år) eftersom mer skit samlas och beckar igen filtret. K&Ns filter rengörare och filterolja så är det rengjort och inoljat på 10min. nu kanske jag låter som en försäljare från K&N :) men det skiljer i kvalitet på filtrerna helt klart. du får vad du betalar för. |
pg_ice |
kanske ska tillägga att det skiljer i ljud mellan dom modellerna med hål i mitten och dom utan. dom med hål i mitten låter vassare och ljusare,lite turbo ylande alltså. medans dom utan hål i mitten har ett dovare ljud. det kanske inte gäller alla filter men det är vad jag har märkt när jag har skiftat mellan olika modeller. |
| Även kallat dubbekonat filter ;) | |
pg_ice |
alright din lilla bessersmither ;) |
| Är lite inne på Ett K&N filter nu? Är det rätt att slå till på ett sådant eller ngra andra förslag? OCh var köper jag detta filter på bästa sätt? | |
pg_ice |
gpartners.se sök på återförsäljare och uppge 57i-1000 priset verkar ligga runt 3000:- Länk |
pg_ice |
så här låter K&N filtret. Länk lite taskig kvalitet iofs,det låter dovare än vad det gör här. 325an : Länk |
|
Genom att sätta på öppet filter förändras ljudet då, jämtemot att inte ha något filter eller luftburk överhuvudtaget?. För igår plockade jag bort hela luftburken, så det var öppet rakt in, eller ja från luftmassemätaren. Sen startade jag bilen och gasade lite för att höra om det var någon ljudskillnad, var ett lite mer sugljud, men annars ingen större skillnad? Men blir det större skillnad om jag sätter på ett öppet filter? BMW 328i E46? |
|
| något som är viktigt att tänka och som någon redan sagt . men detta är skitviktigt.. avskärmning och luftinlopp.. för annars kommer bilen gå sämre 'n orginal | |
| Ja, det är jag medveten om, och tänker fixa till så att det blir bra, men det jag undrade över nu var ljudet om det kommer skillja om jag sätte rpå ett öppet filter, skillja jäntemot, om jag inte har ngt alls som jag provade med igår? | |
pg_ice |
självklart blir det mer insugsljud MED ett filter iom att det skapar ett motstånd=sugljud. det säger ju sig självt 325an : Länk |
pg_ice |
du hör väl i videon hur det låter? coolt som fasen eller hur :) köp bara! 325an : Länk |
| Öppet filter har väll inget motstånd direkt, det är ju till för att det ska kunna andas så lätt som möjligt? eller jag har fel? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.