AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.102

Var sitter stötfångare fram, e34

Som topic, hur jäklig är den att få lös, var sitter den fast??
ska lös med den imorn, sparar en del tid om det är någon som vet var den sitter så därför frågar jag =)

Tack på förhand, Mch/ Markus
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Den tar 20 minuter max!
Ta bort reg plåten o lossa bultar som håller reg hållaren.
Med en mejsel petar du ut plasten på fångaren åt sidorna dra framåt den plasten på sidorna.
4 st 17mm finns framme o sen är det bara att dra fram det hela.
Det finns plast "skruv" på varje sida som kan vara bra att lossamen en större mejsel, inte 100 på att dom måste oxå ut...

BMW - Beroende Med Wilja!
Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Den är faktisk mkt enkel att få loss.

Börja med tex högra plastlisten på stötfångaren och börja lossa vid skarven vid nummerplåten. Använd en stor flatskruvmejsel eller annat verktyg med stor platt yta och sätt in i skarven och bänd försiktigt upp. Den sitter här bara med plastclips. Se Länk bilden.

Dra försiktigt ut alla plastclips längs med fronten så den är ungefär som på denna Länk bild. Dra nu plastlisten i bilens färdriktning för på sidan så sitter plastlisten fast med hakar, se Länk bilden.

Gör nu likadant på vänster sida.

Stötfångaren sitter nu med två par 17 mm sexkant muttrar på varje sida, se Länk bilden.

Jag tror man behöver även lossa och ta bort plastskydden inne i hjulhusen - hade för mig att de hakade i sig lite i frontspoilern och var lite i vägen.

Kom även ihåg att koppla loss elkablarna till eventuella dimljus innan du sliter loss frontspoilern.

Sen ska det bara vara, efter man lossat alla fyra muttrar, att dra frontspoilern rakt ut i bilens färdriktning. Det är till STOR hjälp om man är två - rekommenderar inte att dra av frontspoilern själv.
Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du hann först Grabber :-)
mi
447
min528
525tds Touring -93
lika enkelt på bakspoilern?
Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är faktiskt enklare bak - bara en lång plastlist (med endast plastclips) som man drar rakt ut. Sen sitter den fast likadant som fram dvs med fyra 17 mm muttrar.
oh shit vilken hjälp ni ger ! STORT tack för det, nu äre ut i garaget och meka ;)
Smiley©
Perfekt att jag hittade detta för jag ska ta bort min stötfångare idag!
Tackar Grabber och bmw-slangen för hjälpen.

Jag tycker också att bmw-slangens inlägg passar under "Gör-det-själv" avdelningen eftersom han la ner jobb på att ta med bilder som gör det mycket lättare att förstå hur det ser ut för oss som inte har mekat med detta förut, även för mig som är van att meka så var det bra beskrivning för jag har aldrig tagit loss en E34 stötfångare förr.

/Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.