|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Får man hoppa in lite i denna intressanta tråd. Min E28 B9 1982 har inget eget chassinummer från Alpina utan har behållt det BMW-nummer karossen fick i BMW-fabriken. Har löpnummer från Alpina #003. Slår man in det i ETK eller RealOem får man fram e28 528i 02/82. Men.... om man vill ha utrustningslistan från BMW får man till svar att bilen inte finns i deras register och inte har någon utrustningslista. Finns alltså inte registrerad hos BMW som levererad bil. Jag har fått samma uppgift både från BMW Sverige och BMW i München. Har dock fått dokumentation på det mesta från Alpina. Fast de har inte riktigt full koll på så tidiga bilar. Är lite osäkert på om, och i vilken färg stripesen hade vid leverans. Även typ av stereoutrustning som sattes i är lite oklart. Som sagt alltid intressant med lite udda varianter av bilar. Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
Bert-Ola Runeson; Har du frågat på en standard jämngammal 528i E28? Det kan ha att göra med åldern på din och inte att den blev en B9 ett tag efter BMW var färdiga med den, om det är så kanske Mobile Tradition kan hjälpa dig. Står din B9: a med Alpinaeffekten eller som original 528i? Vad är skillnaden mellan dom två olika B9 3,5? 11/81-8/83 respektive 1/83-12/85, fick den första versionen Alpina chassinummer "mid-ship" eller fortsatte den att ha BMW chassinummer till produktionsstopp? Länk Mvh Stephan |
|
|
Morgan; Det har under dom senaste åren dykt upp en "nr4" B11 4,0 vid två tillfällen, färgen är Svart II/Jetblack med komplettläder i Cognacbrunt läder och svart piping, se min blogg för bilder "små" ska ha stått på IAA 1993, så bilder kanske finns någonstans när den var ny, priset var lågt, en bit under 10000€ men strulig säljare vid tillfälle 1, annars hade den kanske funnits i Sverige i dag... Länk i jan-05 var den till salu senast för 6100€ med 194tkm. En systerbil till din, nr105 till salu för 253tkr i uppgående solensland med 67tkm... Länk dom har ytterligare en nr342, samt några andra intressanta Alpinor och andra bilar, MB G60 AMG är mycket ovanlig till exempel... Länk B7 Turbo Coupé/1 nr54... Länk B7 Turbo Coupé/3... Länk Jag ser inte vilket nummer sista bilen har, men det kan inte finnas många byggda facelift E24: or, hälften av dom 20st? Dic; Intressant med både den 535i du vet om samt den Morgan tar upp, bilder/mer info om dessa exemplar? Mvh Stephan |
|
| jalpina: Tack det har blivit lite av målet! Är på jakt efter alpina ratt och instegslister nu! | |
|
Morgan Hasselkvist skrev: Men dessa B7or är ju numrerade, så på det viset är det ju en Alpina det håller jag med om, Alpina har ju byggt den men den heter inte Alpina i papprena iallafall inte dom jag har sett I min e12 Alpina, nummer 001, står det i vognkortet: Merke: BMW, Type, Alpina B7 Turbo. |
|
|
Intressant läsning... kan göra en lite förvirrad speciellt när det är såhärpass varmt... _____Vraum!_____ |
|
|
Jag hittade detta... Länk intressant, B7 av US-modell har Alpina chassinummer, men det monteras inte på bilen, i motsats till Roadster V8 kommer inte enskilda nummer stå på plaketten i kupén, detta på grund av att BMW US inte vill ha 200+ olika beställningsnummer på delen, B7 är en lågseriebil "inte i våra ögon, som är vana vid 2 siffriga tal i Europa" i USA/Canada och då ska man inte göra det alltför besvärligt, men bilarna är lika mycket Alpinor som dom med chassinummer/numrerad plakett på bilen. BMW Alpina Roadster V8 nr 258/555 i USA... Länk med plakett. Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.