|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Finns det flera modeller av biturbo-modellen? Om ja; vad skiljer dessa åt? Sedan skulle jag vilja ha lite fakta om denna modell... "några rader snabbfakta" räcker... _____Vraum!_____ | |
| Just B10 Bi-Turbo finns bara i en variant på 360 hk, men det finns andra E34-Alpinor om det är det du menar? | |
Gemini__ |
Det är en bil för den sanne entusiasten. Det kostar att hålla dessa underbara vagnar rullandes (har dock personligen inte haft en i min ägo). Finns mycket info om dessa vagnar på nätet. Kan bidra med detta från "ovanliga bilar" här på forumet: Länk Mvh: Thomas |
Gemini__ |
"Ovanliga BMW" ska det stå... |
|
En liten skillnad är att dom 50st sista bilarna har breda nosen och yngre speglarna alternativt M-speglar, dessa bilar är av 93års modell, bygger på dom 50st allra sista 535i 5vxl som BMW tillverkade i början av 1993, med största sannolikhet specialbeställda av Alpina. Mvh Stephan |
|
|
Stephan: En del av dessa 50 sista är även av 1994-årsmodell! Min bil Länk |
|
|
De 50 sista bilarna av Biturbo har även blått instrumenthus och mätare samt buffelskinn som standard. Ett stort plus är ju att man kan entusiastförsäkra en alpina(oavsett modell), om man nu har tänkt att ha den som entusiastbil. Mvh Morgan Alpina Club Schweden Länk |
|
|
e34briliant; Inte från BMW: s sida, sista exet är från april-93, att sedan Alpina tog god tid på sig att göra färdigt sin del är en annan historia, så 94: ornas B10 BiTurbo är både 94års Alpina och 93års BMW samtidigt=) Det fenomenet har jag sett tidigare, Alpina E36-93 utan airbag "standard i Tyskland/Sverige från 93 årsmodell" Alpina E36-97 med gamla grillen och sidoblinkersena. Mvh Stephan |
|
|
Alpina är ingen stylingfirma utan ett eget bilmärke. Så det är inte en -93a BMW samtidigt, utan en -94a BMW/ALPINA Biturbo Mvh Morgan Alpina Club Schweden Länk |
|
|
e34brilliant: din bil ser ju nästan ut som en äkta Bi-Turbo :) Ser riktigt fin ut. |
|
|
"Ett stort plus är ju att man kan entusiastförsäkra en alpina(oavsett modell)" Vad jag hört är det skärpta regler för entusiastförsäkringen, alla bilar måste vara över 20 år gamla. Gäller inte det för Alpinor? |
|
|
Nej det gäller inte Alpinor om du är medlem i Alpina cs och då försäkra den igenom klubben, sen så kan du entusiastförsäkra en -06 om du vill.Länk Mvh Morgan Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Morgan Hasselkvist; Nja, grunden till varje Alpina är en BMW, så det är inte riktigt sant, Alpina tar ju med alla data från BMW: s utrustningslista i sin, vilket är en indikation, om man jämför Alpina med Hartge eller AC Schnitzer vad är skillnaderna, finns det mera än att Alpina använder egna chassinummer och är registrerad tillverkare, dessa saker kan ju Hartge och Ac Schnitzer också uppfylla om dom hade velat ta den kostnaden, Alpina: s bilar i Nordamerika har inte Alpinachassinummer, men är väl lika mycket Alpina som Europabilarna? Wiesmann och Morgan bygger bilar med BMWmotorer där dom börjar från scratch vilket ju inte Alpina gör, inget ont om Alpina men korrekt information om detta bör föreligga, så lite hårt kan man allt säga att Alpina är en tuner, precis som AMG var när dom började, i dag uppköpt av MB. Mvh Stephan |
|
|
Stephan735i, Hör och häpna men jag kände faktiskt till att dom är byggda på BMW bilar, men när dom lämnar fabriken i Buchloe så är det en Alpina och inte en BMW oavsett vad du tycker. Vad Hartge och AC Schnitzer gör med bilarna har jag ingen kunskap om, mer än att dom inte går att regga i Sverige såvida dom inte har tagits in som flyttgods, då det inte är möjligt att importera en trimmad BMW oavsett vem som har utfört jobbet. Samma sak gäller dom bilar som är sammansatta i Alpinafabliken före 1983 då dom är Alpina tunade BMW bilar. Hur det ligger till med bilarna i USA vet jag inte, men har dom inte Alpinas chassienummer och ingår i nummerserien så är dom inget annat än en Alpina tunad BMW. Min bil Tex finns det 507st av totalt i hela värden, sen om det finns 10,000 till lika dana bilar med Alpinas grejer så blir det ju inte en Alpina för det. Alpina behöver ju inte börja från scratch då BMW är en förträfflig bil att fortsätta bygga vidare på eller hur... Sen så finns det många biltillverkare som använder andras motorer och övriga delar med för den delen i sina bilar. Finns ju ingen anledning att tillverka något som redan finns och man är nöjd med. Ha en trevlig sommar, och kör försiktigt. Mvh Morgan Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Morgan Hasselkvist; Vad säger du om att BMW räknar med bilar som Alpina bygger om i sin statistik? Det innebär ju att BMW räknar Alpina: s bilar som BMW, dom upphör inte att vara BMW bara för att Alpina bygger om dom. Din uppfattning, ska jag dra av dom 540i/6 ombyggda till B10 4,0 6vxl och B10 4,6 6vxl från dom 797st tillverkade 540i/6 eller ska Alpinorna vara kvar i slutantalet? Enligt dig är alltså Amerikamodell Alpina V8 Roadster en Alpina tunad Z8 i motsats till Europamodellen som har Alpina chassinummer, intressant delas den uppfattningen av alla inom Alpinavärlden? Vad säger Alpina själva, B7 S Turbo E12 har jag aldrig uppfattat som mindre Alpina än E28: an, i hemlandet så går det utmärkt att registrera äldre bilar, bara för att vi har stelbenta regler bör detta inte göra någon skillnad på ett världsperspektiv. Det är eget chassinummer som är det viktigaste, inget annat? Jag är lite förbryllad, jag kan väl även skriva att när jag först fick reda på att Alpina: s bilar har ett BMW chassinummer blev jag mäkta förvånad, varför beställdes inte bilarna utan? Då hade dom inte funnits med i BMW: s statistik och då är det betydligt lättare att hävda Alpina som eget märke än en registrerad tuner, om dom hade beställt råkarosser att bygga på hade det varit ännu lättare, men nu har dom inte gjort det och får räkna med frågor/åsikter som mina, bilarna blir ju inte mindre häftiga för det, din modell var/är en av mina absoluta favoriter, en Alpinagrön Alpina B10 BiTurbo likadan som den modellbil jag köpte 1990 kom för mig långt före allt vad Ferrari, Porsche och Lamoborghini hette. Uppfatta inte det jag skriver som spydigt eller liknande, utan som uppriktiga frågeställningar, jag kan ju knappast vara först med dom?! Mvh Stephan |
|
|
Morgan; Kika på denna länk... Länk US editon Alpina V8 Roadster, knappa in AH62371 här... Länk knappa sedan in AH62234 eller lägre och se skillnaden på vad som kommer upp. En rysligt fin B11 3,5 Auto från Japan... Länk I och med att BMW tar ansvar för US V8 Roadster gissar jag att dessa går att registrera i Sverige, alltid något. Mvh Stephan Ps; Japanerna älskar allt vad Hartge, AC Schnitzer och Alpina gör, kul. |
|
|
Hej Stephan, Jag ska svara så gott jag kan på frågorna i tur och ordning. 1: Vad säger du om att BMW räknar med bilar som Alpina bygger om i sin statistik? Svar: Det måste dom ju pga att dom byggde ju bilen från början innan Alpina gjorde om den till en Alpina med sina delar. 2.Det innebär ju att BMW räknar Alpina: s bilar som BMW, dom upphör inte att vara BMW bara för att Alpina bygger om dom. Svar: Jag antar att inga bilar som BMW har byggt tas ur registret oavsett om dom säljs till Alpina eller försvinner igenom en olycka eller dyl(skrotas) 3.Din uppfattning, ska jag dra av dom 540i/6 ombyggda till B10 4,0 6vxl och B10 4,6 6vxl från dom 797st tillverkade 540i/6 eller ska Alpinorna vara kvar i slutantalet? Svar: Klart att dom ska vara kvar i slutantalet, de måste ju vara kvar för BMW byggde ju 797st. Sen är det ju en annan sak att Alpina köpte ett visst antal och byggde om till alpinor, men BMW har ju fortfarande byggt 797st. På samma vis som om en av dessa skulle krockas och gå till återvinning, den finns i deras register men det är ingen BMW längre utan 100,000 ölburkar:-) Eller ponera att ett bilfraktfartyg med en massa BMW sjunker i Atlanten på väg till Amerika, jag tror inte att de tar bort dessa bilar ur registret heller. 4. Enligt dig är alltså Amerikamodell Alpina V8 Roadster en Alpina tunad Z8 i motsats till Europamodellen som har Alpina chassinummer Svar: En intressant motfråga vilket produktionsnummer har denna V8 roadster? för Alpina har bara byggt 555st är det en av dessa 555st så är det ju självklart en Alpina. eller är det någon form av Alpina edition som BMW själva har byggt för USA marknaden? 5.Intressant delas den uppfattningen av alla inom Alpinavärlden? Svar: Skulle bli mycket förvånad annars. 6.B7 S Turbo E12 har jag aldrig uppfattat som mindre Alpina än E28: an Svar: Inte jag heller, frågan är ju vad det står i briefet, BMW eller BMW/ALPINA B7s Turbo. Men dessa B7or är ju numrerade, så på det viset är det ju en Alpina det håller jag med om, Alpina har ju byggt den men den heter inte Alpina i papprena iallafall inte dom jag har sett. 7. I hemlandet så går det utmärkt att registrera äldre bilar, bara för att vi har stelbenta regler bör detta inte göra någon skillnad på ett världsperspektiv. Svar: Det går att registrera äldre bilar i Sverige också men inte om det står i briefet att dom är modifierade, ändrad motoreffect t.ex. om dom är äldre än 1975 då går det bra vill jag minnas. 8.Det är eget chassinummer som är det viktigaste, inget annat? Svar: viktigast och viktigast det är ju först när dom fick det 1983 som dom blev ett eget bilmärke. 9.Jag är lite förbryllad, jag kan väl även skriva att när jag först fick reda på att Alpinas bilar har ett BMW chassinummer blev jag mäkta förvånad, varför beställdes inte bilarna utan? Då hade dom inte funnits med i BMW:s statistik och då är det betydligt lättare att hävda Alpina som eget märke än en registrerad tuner, om dom hade beställt råkarosser att bygga på hade det varit ännu lättare, men nu har dom inte gjort det och får räkna med frågor/åsikter som mina, bilarna blir ju inte mindre häftiga för det. Svar: Jag kan bara hålla med dig, det hade varit det absolut bästa. Din modell var/är en av mina absoluta favoriter, en Alpinagrön Alpina B10 BiTurbo likadan som den modellbil jag köpte 1990 kom för mig långt före allt vad Ferrari, Porsche och Lamoborghini hette. Svar: den har varit min favorit sedan den kom, nu vill man ha flera Uppfatta inte det jag skriver som spydigt eller liknande, utan som uppriktiga frågeställningar, jag kan ju knappast vara först med dom?! Svar: Nejdå det är ingen fara jag får försvara min bil och bilmärket Alpina hela tiden vart jag än kommer och speciellt på jobbet, många gör det för att retas och endel av okunskap och då är det rolig istället. Mvh Morgan Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Glömde skriva att B11an du länkade till var en riktig pärla #291 av 332st Mvh Morgan Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Morgan; Annonsen uppger att det handlar om bil 353/555, nästan alla V8 Roadster hamnade i Nordamerika och har därav chassinummer som länkade bilen, länk om info för Z8 och Alpina V8 Roadster Länk Jag känner till en 81: as Alpina B7 Turbo som är/var registrerad som trimmad 525-75, chassinumret var alltså bytt från det 528i nummer den hade från början. Jag tycker alla udda/okända bilar "även andra saker" är mycket spännande, hur många känner till den 530iX Enduro "takhöjd" som M GMBH/Individual byggde vars motor överensstämmer helt "har jag för mig" med dom i Alpina B10 3,0 Allrad, eller att det finns en Avusblå 91: as M5 Touring 3,6 som inte ingår i serien av 891st M5 Touring, hur många känner till dom eller Alpina B11 4,0? Som jag uppfattat det är så för att vara godkända i Tyskland måste alla förändringar godkännas, frontspoiler, ratt ja allt, har du sett hur ett Tysk fahrzeugbrief för en Alpina ser ut? På det till BJ12020 som senare blev B10 4,0 "6vxl" nr35 så står dessa delar inskrivna med artikelnummer, det bör det alltså göra även på pre 1983 bilar = i princip lika godkända som yngre bilar i Tyska ögon. Jag tycker att korrekt information ska ges, om man till exempel vill byta ut ratten i sin B10 BiTurbo-94 mot en yngre Alpinaratt till exempel en sportratt som sitter i den Svenska Hellrot -95 B10 4,6 6vxl så kan det var svårt i och med att den inte passar, ett liknande byte är möjligt på en 94: as BMW E34 eftersom BMW ändrade fästena till 94 årsmodell vilket ju inte är gjort på en bil som BMW byggt efter 1993 års specifikation, så därav är det rätt att ta med både BMW och Alpina chassinummer som Alpina gör i sin utrustningslista, det är väl lika bra att jag lägger ut uppgifterna på min blogg. En fråga hur ses det på dom bilar som Sytner i UK byggt om med Alpinadelar? Är dom "bastards"? Sytner är/var väl godkänd av Alpina, dock tror jag bilarna saknar löpnummer, alla B10 3,5 E34 ska vara byggda på 535i Sport vilket är UK namnet på 535i M-Technic Sportpaket bilarna, dessa bilar har oftast M Technic spoilers, dom behåller även framstötfångaren många gånger. Kika på denna Alpina B10 3,0 Allrad-94... Länk den saknar Alpinafrontspoiler, ser ut att ha M-ratt utan Alpinastyng eller rattemblem, men ser ut att ha ett plakat, ett stort antal B10 3,0 Allrad saknar frontspoiler, "dom flesta verkar finnas i CH" jag har läst något om att kunderna fick ordna fram en 525iX och fick välja om dom ville ha Alpinafrontspoiler eller inte, dom sparade några slantar om dom hoppade spoilern. Som sagt ju mer information "helst med källan uppgiven" som sprids desto bättre, B10 4,0 och B10 4,6 har sin givna plats i kommande hemsidan om 540i E34, dom har ju trots allt BJ12***, GB45***, GK0****, GF0**** chassinummer om än kryssade, men är någon förvånad över den okunskap som till och med anställda inom företagen har, M5 Touring, 540i/6 E34 finns det gör däremot inte VW Touran R32, detta visste inte alla anställda=) så jag är inte överraskad att du får informera om Alpina Morgan; Känner du till någon bil som blivit Alpina som begagnad? Det bör ju vara möjligt för någon som missat Alpina RLE eller B10 V8s som är en bra kund att få sin Z1 eller 540iA E39 uppgraderad, inklusive Alpinachassinummer. Mvh Stephan |
|
|
B11 4,0 är inte vanliga direkt, det finns 7st tillverkade mellan maj-93 och feb-94 en sådan skulle man ha i garaget:-) Vad det gäller Sytner i UK så är dom bilarna just bastarder som du själv skrev. Dom ingår inte i nummerserien , utan är just bara ombyggda med Alpinadelar. Angående det du skrev om att komma med en egen bil och få den uppgraderad till en Alpina så tror jag inte det är möjlig. Däremot så finns det en herre i samma stad som jag bor som köpte en ny 535a hos den lokala BMW handlaren och åkte ner till Alpina fabriken och dom monterade i Alpinas drivlina och inredning mm i bilen till och med dekalerna monterade dom dit men det är fortfarande en BMW 535 på pappret. Visst är det kul med udda/ovanliga grejer Mvh Morgan Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Morgan och Stephan 735! Vill bara fylla i att det finns en svart 535/Alpina B10 i sthlm.Ombyggd av den tyske ägaren genom Alpinafabriken och sedan importerad till sverige,dock bara chassi och drivlina ingen inredning eller märken på något sätt. Mvh Dic. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.