|
Sida 6 av 6
|
|
|---|---|
|
Anpassat för svenska vägar? Var det något fel på däcken eller Däckonline gått i god för att de tysta? Annars ser jag ingen anledning till att man skall lämna "goodwill". Det finns gott om tester och recensioner till de flesta däcken att tillgå. Att de flesta (alla) bilar blir jäkligt bullriga i Sverige beror inte på däcken utan våran grova asfalt och anskrämliga vägstandard. MVH Christofer |
|
| Sant, om man är osäker på olika däcktypers egenskaper och inte riktigt vet vad man vill ha så kan det vara bättre att vända sig till en lokal handlare. De kan erbjuda stöd och hjälp. Alternativt kan man förstås fråga här på AP el.dyl. | |
|
Om man går in och tittar på decibel på tex Nokian så är det ett bullrigt däck,varför då köpa ett däck som ligger över 70db om man vill ha ett tyst däck. Visst kan man missa detta men informationen står klart o tydligt på hemsidan. Länk erbjudanden&rsmFahrzeugart=PKW&search_tool=standard&weiter=0 Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
@crille82 Problemet var så enkelt att dessa däck skall inte ens säljas för dom svenska vägarna, Nokian själv undrade hur däckonline kunde göra det. Däckonline valde att göra INGENTING för att hjälpa oss. Men Nokian som inte ens var dom som hade sålt däcken gav oss en bra rabatt på nya däck. Detta finner jag mycket märkligt! Sen finner jag nästa sak ännu mer underligt då däckonline bad oss skicka tillbaka däcken och ge oss full ersättning för däcken, för att 1 månad senare påstå att det inte var något fel på dom och skicka tillbaka dom till oss och kräva oss på pengar för däcken IGEN. Näe, detta företag håller jag mig så långt borta från som möjligt och som i tidigare inlägg: "Dessutom är Däckonline svåra att göra med när det gäller reklamationer" |
|
|
Finns det verkligen sommardäck specialanpassade för sydeuropa? Vinterdäck visst, men sommardäck? Jag har aldrig hört talas om det. Det låter som marknadsförings mumbo-jumbo. |
|
|
Egentligen inte... Men den fina och släta asfalten gör ju att däck som är riktigt bullriga här hos oss går utmärkt att använda t.ex i Italien. FP |
|
|
Megachef: Enl. EU-lagstiftning har man alltid 14 dagars öppet köp på allt man köper över nätet, efter en månad är det chansen förbrukad. De gav er chansen men ni väntade över en månad..? Självklart är däckhandlare med fel inköpskanaler eller för stora marginaler kritiska mot den billiga internethandeln, det säger sig själv. Att man skulle få några andra eller sämre däck är båg. Jag har själv handlat från Däckonline och flera andra billiga internethandlare och hittills fått de däck jag beställt, med färsk datummärkning. MVH Christofer |
|
| Temperaturen skiljer kraftigt mellan Italien och norra Sverige även sommartid så det kan ju tänkas att i övrigt likadana däck görs med andra egenskaper. Det behöver inte betyda att däcken är bättre eller sämre. | |
|
crille82: Skönt att det funkat för dig! Angående 14 dagars öppet köp, kan vara så att man köper däck innan det är säsong. Känns dumt att lägga på sommardäck när det är snö ute! Jag handlar gärna på nätet också, men väljer bort Däckonline pga detta! |
|
|
Megachef, hur kan Däckonline veta var ni skall bruka däcken? Varför beställde ni inte Hakka direkt? Priset är högre, men man brukar få vad man betalar för. Tycker inte ni har någon rätt till ersättning alls då det inte var fel på däcken. Väldigt tillmötesgående av Nokian i Sverige att rabattera Nordenspecifika däck till er. |
|
|
Lite som att gå in på ICA, köpa fläskfilé och sedan kräva att ICA byter maten en månad senare när man kommer på att man egentligen var ute efter oxfilé. ;-) ------- //Lövet |
|
|
Ja, jag ringde Däckonline och ville att dom skulle byta ut mina däck mot en ny Mercedes "Lövet"! Man kan tänkas tro att dom skall brukas i sverige eftersom jag beställer dom dit?!?!? Men jag vet inte, vissa kanske beställer hit till sverige och sedan åker ner till Italien och kör med dom där, vad vet jag? Men jag brukar inte göra så! Oviljan att förstå verkar vara total! |
|
|
Däckonline är inget svenskt företag. Varför skulle de ta ansvar för att du beställer ett däck som är avsett för att brukas någon helt annanstans? Håller med om att oviljan att förstå är stor men jag tror inte vi är överens om vems. ------- //Lövet |
|
|
...liksom din ovilja att förstå motparten. Däckonline har inga skyldigheter att ta tillbaka varan de levererat efter att du beställt denna hos dem (efter 14 dagar). Att du sen har beställt fel kan bara lastas dig själv, inte företaget i fråga. Är du osäker på vilka däck du ska ha så lämpar det sig kanske bättre att gå in på en däckfirma och få personlig service, det gör dock inte däckonline till en "skojarfirma". |
|
| Vad var det för Nokian ni köpte från däckonline då Megachef? & vilka däck köpte ni sen när ni fått rabatt från Nokian? Blev det tyst och fint? | |
| GE, minns ej modell. Men när vi köpt däck från en lokal firma så blev det bra. Vi fick rabatten avdragen via Nokian. Som sagt killen på Nokian undrade varför däckonline ens sålde dom däcken till privat personer i Sverige, han fann det mycket märkligt! | |
|
Jo, branschen är ju van vid att det mesta går via lokala handlare som kan hjälpa kunden tillrätta. Näthandlare som DO har ett enormt utbud, och det ställs större krav på kunden att välja lämpliga däck efter sina behov. Fördelen är att de kan hålla lägre priser (stordriftsfördelar och mindre personalbehov), men det passar inte alla typer av kunder. Det kan säkert vara en viss omställning om man är van vid att "någon annan tar ansvar" för att det blir rätt. |
|
| Jag instämmer GunnarG, vissa har inte haft några problem med dom, tyvärr så är inte fallet så för mig. Jag tycker att det är tråkigt dock att man lovar stå för omläggningen av däcken som denna firma gjorde, och sedan dra ut på återbetalningen. Men jag hoppas ni andra slipper detta. Däcken var förresten Nokian H 195x65x15 88H | |
| går och funderar på att beställa däck,om jag beställer därifrån nu idag innan 12,undrar om jag hinner få dom innan slutet av veckan? | |
|
Nokian H säljs ju i UK och deras klimat under sommarhalvåret skiljer sig väl inte direkt från vårt. De reviews som finns klagar mer på dåligt våtgrepp än buller men generellt så har däcket ganska bra omdöme. Länk Att Nokia SE valt att inte sälja däcket här är ju deras beslut och min gissning är att det mer handlar om profilering (Hakka) än att Nokian H inte skulle gå att köra på svenska vägar. Givetvis så betonar ju Nokian SE-representanten att "vi" inte säljer detta däck i Sverige. De har ju inte heller tjänat några pengar på de däck som köptes från Däckonline. Vägen att gå är ju att lokalt, via däcktester, handlare eller forum som Autopower, kommer fram till vilket däck man vill ha och sedan kan man kolla runt på siter som Däckonline och liknande och se om priset där är bättre. Man får då också vara noggran med att det är samma däckmodell som säljs där. Själv köper jag hos min lokala däckfirma då han köper in där det är billigast och slutsumman inkl montering ofta ligger i nivå med Däckonline + montering. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.