|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
okej så jag funderar på att köpa ett par goodyeardäck till min bmw 530, priset blir billigare än om jag köper "kuhmo" däck från en bilfirma, går det att köpa från däckonline? är dom bra? visst kan man ta med sig däcken och fälgen till en däckfirma och få det "påsatt" där? |
|
|
Bump på en 8 år gammal tråd, men ämnet är fortsatt aktuellt. Ja, det går att köpa från Däckonline, jag har köpt däck där i många år. När du har köpt däcken får du välja om du vill ha dem hemskickade, eller till någon monteringsfirma som de samarbetar med. Jag tror att de flesta väljer att skicka dem direkt till monteringsfirman, så slipper man transportera dem själv. |
|
|
Hehe, hade inte sett att den här tråden blev så välbesökt :) Appropå priser och relation till "däckgubben": Något jag erfarit under 7 år med samma däckgubbe är att jag ber honom kolla upp bästa pris på några däck jag är intresserad av. Samtidigt kollar jag runt på internetbutikerna och hittar oftast billigare. Då dubbelkollar han mina uppgifter och beställer sedan själv från för mig okänt ställe till samma pris som jag hittade dem för. Snålt och praktiskt :) Vår relation startade när jag beställde från Däckonline och han är registrerad som monteringsfirma hos dem. ___ Min bil: Länk |
|
|
hur lång tid tog det innan ni fick däcken? tog det 10 dagar? de däcken jag är nyfiken på "finns i lager" |
|
| Senast jag handlade på däckonline tog det under en vecka att få däcken. | |
|
Och många ggr blir det billigare att köpa däcken hos gummifirman på orten |
|
| Brukar inte ens bli nära prismässigt, och numera har ju många firmor avtal med Däckonline så att man kan få däcken direkt till firman som monterar utan tjafs. Har köpt 20+ däck hos Däckonline, alltid nöjd och alltid snabb leverans | |
| Typisk leveranstid för mig brukar vara 3-4 dagar, skickas i princip direkt | |
|
Vi har väl överprisläge på allting i Sverige oavsett om det handlar om däck, reservdelar, hemelektronik eller verktyg eller whatever. Att det däremot skulle vara olika kvalitet på ett par Good Year Eagle Nxt W89 (tror jag de heter som jag har på min E88) beroende på om jag köper dem från däckonline eller på Bavaria i Solna tror jag inte riktigt på. Likväl som jag inte tror att Good Year, Michelin eller Conti skulle leverera sekunda varor till internethandlare som är deras kanske största kund. |
|
| Jag köpte nya PS3 till min bil nu. Lokal däckhandlare skulle ha 7300 kr monterat och klart, priset på däckonline var 6900 kr omonterat. I det fallet var det inget svårt val att handla lokalt. | |
|
Köpte mina senaste Conti 16" hos en lokal däckshandlare, gick hur smidigt som helst, levtid 3 dar och priset var bättre än hos Däckonline. Mvh Asken |
|
|
Jag upplever nog också att många däckhandlare har "justerat" priserna till mer verklighetsnära nivåer de senaste åren - men i ärlighetens namn hade de nog inte gjort detta om inte Däckonline och liknande internethandlare funnits... ;) Att märkesdäck som säljs via internethandlare, skulle ha "lägre kvalitet" är rent skitsnack från däckhandlare som vill smutskasta internethandlarna. Däremot säljer många internethandlare också riktiga lågprisdäck som är rena skräpet, men det är en annan femma. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Farsan köpte däck från däckonline, precis som du fick han däck som var menade för vägar söder ut i europa. Lät illa som fan när han körde med dom (sommardäck), Han försökte reklamera, men precis som killen på continental sa, är dom svåra att ha att göra med. Så dom nekade honom reklamtionen. Jag handlar aldrig mer från dom igen, och tipsar alla andra från att avstå också. Dessutom är dom inte speciellt billiga längre heller! |
|
|
Refererar till detta: "Däcken som säljs av Däckonline är precis likadana som dom du handlar bra mycket dyrare hos din vanliga handlare, varken bättre eller sämre men dock mycket billigare." Problemet min farsa hade var att det lät fruktansvärt illa om däcken, lät som dubbdäck fast han hade sommardäck på. Det var Nokian däck, så farsan kontakte Nokian själva. Killen på Nokian frågade då var han fått tag på dessa, då han svarade Däckonline! Han fick då till svar, att dessa däck skall inte ens säljas i norden. För dom är inte gjorda för våra vägar. Därav det höga ljudet från dom! MEN Däckonline hävdar fortfarande att det icke är fel på däcken och vägrar oss ersättning. Även fast dom sålt däck för fel klimat. Som att jag skulle beställa vinterdäck fast få sommardäck, helt OK enligt Däckonline.se! Skojarfirma enligt mig! |
|
|
Megachef: menar du att du har fått felaktig/vilseledande information från Däckonline? Eller menar du bara att deras sortiment innehåller däckmodeller som inte passar i Sverige? I första fallet är det förstås skandal. Om det är det senare fallet så tycker jag inte det är så mycket att orda om. |
|
|
Att däckonline (och andra internethandlare) har däck i sitt sortiment som är direkt olämpliga för våra vägar/vårt klimat är inte någon nyhet - detta är särskilt tydligt när det gäller vinterdäck! Så i Megachefs exempel skulle jag nog vilja hävda att ni helt enkelt har beställt fel typ av däck till bilen - skall man köpa däck via internethandlare får man nog helt enkelt veta vad det är man köper... För övrigt är min personliga erfarenhet (och några andra jag känner, samt många här på forumet) att Nokian gör vinterdäck med bra vintergrepp, MEN deras sommardäck lämnar en hel del att önska när det gäller t ex. kvalitet/buller/vibrationer etc. även om greppet verkar bra. Att Nokian tar lika mycket betalt för sina däck som "premiummärkena" är för mig ett mysterium - jag anser inte att de ligger lika högt kvalitetsmässigt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Körde Hakka Z på min 525d. Funkade hur bra som helst och lika tysta som de Good Year som satt innan. ------- //Lövet |
|
| När det gäller Nokian så är det väl bara däck som heter Hakka som officiellt säljs i Norden? Har man då köpt ett "vanligt" Nokian på däckonline kommer självklart svenska Nokian att hävda att däcket inte hör hemma här även om det är ett däck som funkar alldeles utmärkt i Sverige. | |
|
Kan inte se att däckonline gjort något fel här. Som Johan B skriver " - skall man köpa däck via internethandlare får man nog helt enkelt veta vad det är man köper..." Lade på ett par Nokian åt en svägerska nu i mars tillverkade i Ryssland och ja, vad kan man räkna med? Köper rätt stora mängder däck från däckonline och måste säga att det alltid har funkat, har haft några reklamationer och det har funkat bra alla gånger(ännu så länge) |
|
| Många verkar vara nöjda med däckonline, jag har handlat där själv. Var nöjd! Dock så tycker jag det är tråkigt att dom inte kan visa någon somhelst goodwill när dom säljer sommardäck som låter som vinterdäck. Jag hade aldrig själv tänkt på att kolla upp däcket om det ej var anpassat för svenska vägar, men nu vet jag bättre. Samma sak gäller min framtid som kund hos däckonline! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.