|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
|
Den som tror att en livsmedelshandlare har bra marginaler på mjölk är VÄLDIGT fel ute. Just mjölk har bland de lägsta marginalerna i hela sortimentet. Tar man ca 7.59 för en liter mjölk, så har man max 10-15% marginal på det. 10-15% är inte speciellt mycket, i detta sammanhang. Livsmedelsbranchen arbetar med väldigt låga marginaler om man jämför med annan handel. El, hyra, personal, försäkringar, servicekontrakt, investeringar, vatten, revisorsarvoden, förbrukningsmaterial, underhåll, hemtagningskostnader, royalties, mm. Listan på kostnader för en livsmedelsbutik kan göras lång. Klädbranchen arbetar med marginaler på uppåt flera hundra %, men där klagas det sällan... |
|
| Tja, bönderna i Sverige är inte överbetalda direkt och antagligen inte sömmerskorna i Indien heller fast vart tog Däckonline vägen...? | |
| Grabber - Du har verkligen ingen aning om hur däck lastas och lagras va? :) | |
|
Kan tyvärr inte hålla med dig här Continental. Känner förstås inte alla ICA-handlare med de jag känner tjänar mycket stora pengar på sin verksamhet, trots alla kostnader du nämner. Klädbranchen är bara ett annat exempel, visst bör man beklaga detta, jag klagar, ofta och högljutt! Då kommer förstås mode och kvinnor in i bilden... tror vi återgår till gummibranchen igen. FP |
|
|
Nej jag har ingen aning... Jag har kört lastbil ett antal år, kört åt bl.a. DHL med däck, kört med cont. från Göteborgs hamnen till bl.a. AmRing i Gbg o gamla däck som kom från england till regumeringen i Laholm (Green Diamond) så hur ska jag veta sånt? Jag var tvungen att öppna conteiner eller trailern innan avlastningen så jag såg hur det ser ut. Däck ligger inte fint plockade på hyllor utan ligger på varandra som lastade med grävskåpamen jag kanske är blind?! Lagringen är helt annan sak! Det är där däck står fint i sin ordning o i rätt miljö... Vad tycker gummi gubbar det s##ter jag i. Ville upplysa er lite om hur kommer det sig att däck är inte runda, andra kvalite osv men om ni själva har inte sett utan bara hört så får det va så då... BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Allright. Riktigt illa om de transporteras fel osv, men frågan gällde väl närmast, skiljer sig transporten in i landet till t.ex Däckia och övriga kedjor, lokala gummihandlare osv mot den som kommer till Däckonline? FP |
|
| Grabber - Att du kört kasserade däck till regummering innebär inte att du vet hur däck lastas hos tillverkare och grossister. Eller tror du på fullt allvar att t ex Bridgestone lastar sina högprestandadäck med grävskopa och att de som hamnar underst har 19 tons belastning på sig? Eller att Ferrari får mosade däck till fabriken och monterar dessa på sina nybyggen? Och ja - jag har jobbat i branschen. | |
|
När det gäller transport inom rikets gränser så är det inga såna problem. Man kanske inte krammar om däcket o ofta är det ett större parti/fullt last som går direkt till ett lager t.ex. i Sthlm o sen skickas vidare mindre partier som går med fjärrbilar. Problemmet ligger i själva conteinern som kommer från asien etc... Båten går inte direkt linie typ Tokyo - Gbg utan t.ex. Tokyo, Sydney, lite hit o dit, Frankfurt o sen Gbg. Hörde en historia om en cont som var försenat ett halv år, cont. fanns längs ner på båten o gjore 2 varv rund jorden! :) Transport är en lustigt grej... Hel lastad cont gåt med en bil från Gbg till Jönköping. Där lossas däck o lagras för att komma tillbaka till Gbg.... Vad säger man om sånt??? BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Anders: 19 ton vägger ALLA däck i en cont i snit!!! Kanske kan du förklara bättre conteiner traffiken? Ferrari o prestanda däck hanteras på annat sätt! Jag pratar om dom från Däckonlie, billiga däck som ofta kommer från asien... Det vore onödigt att skicka däck från italien till asien o sen tillbaka... BMW - Beroende Med Wilja! |
|
| Grabber - Hur japantillverkade däck packas och hanteras har jag ingen aning om, eftersom jag varken köpt eller sålt såna. Jag pratar om europeiska kvalitetsdäck. Det är fullt möjligt att asiatiska lågbudgetdäck hanteras som sopor, det vet jag som sagt inget om. Men att ett Michelindäck från Däckonline inte lastas med grävskopa, det kan jag lova. | |
|
"Grävskopa" menar inte bokstavligen... "som lastade med en grävskåpa" Snälla, inte så döds alvarligt ;) o det var asia däck jag mena från början. ;( Michelin är inte asiatisk utan fransk men Continental... Dom köpte Gislaved men importerar från polen eller ungern... Det är inte bara lågpris däck utan några bättre hammnar i cont oxå. Man packar så många däck som möjligt o då händer ett o annat... Dom "dyra" från asien brukar ligga på dom billiga... BMW - Beroende Med Wilja! |
|
| Jag tänker fortsätta inbilla mig att billiga däck är samma som sekunda dvs 2:a sortering, sen får dom lasta och lossa med peang om dom vill. | |
|
Jajjamän. Fast det är bevisligen så (se tidigare inlägg i denna och tidigare trådar) att däcken är identiska med de som man får över disk hos handlaren. Tvivlar faktiskt på att processen hos en kvalitestillverkare som t.ex Continental, Michelin eller Nokian skulle ha två eller flera "kvalitetsnivåer". Detta är ju inget som tillverkaren önskar, innebär bara extra kostnader osv. Grabber: Michelin tillverkas ofta i Tyskland, kan säkert komma från mera långväga länder också. Continental är inte asiatiskt utan tyskt, och de äger helt riktigt flera andra fabriker. Har köpt Continental flera gånger, alltid made in Germany. FP |
|
|
Ok trodde att Michelin var franskt - låter lite så.. Har inte sag att Continental är asiatiskt... kommer nu att bli mobbat här på forumet va? BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Hej! Jag jobbade som tulltjänsteman i slutet av 80-talet och satt bl.a på "importavdelningen" och granskade företag. Då gick man igenom fakturor m,m och kvalitetsdäck köptes då för mellan 40-50 kr st från fabrik. Dessa såldes sen till kund för ca 1000 kr. Nu tillkom dock frakt och olika skatter, men marginalen på däck är minst sagt god. En annan sak som driver upp priserna är alla mellanhänder. Priset brukar öka 100% i varje steg. |
|
|
Visst, Michelin är ett franskt fabrikat men de har tillverkning i flera länder. Man kan tolka din text "Michelin är inte asiatisk utan fransk men Continental"... osv, som om du menar att den sistnämnda är asiatisk eller hur? Inte alls nån mobbing men om du skriver lite tydligare så uppstår inga missförstånd. FP |
|
|
Ok ska försöka bättra på det... BMW - Beroende Med Wilja! |
|
| När ni menar identiska däck pratar ni då om vad ögat kan se antar jag eller har någon testat gummi blandning,stomme,rundhet,balans m,m? | |
|
Liknande diskussioner uppkommer alltid då samma produkter kan köpas billigare via annat land. Alla vet att importerade BMW´s tillverkas i Malaysia. Castrols bästa olja görs på ett basläger i Nepal och naturligtvis är samtliga europeiska högprestandadäck tillverkade av gamla cykelslangar. ;-) .........eller inte! //Player |
|
|
Hewi: Om du frågar mig så hara jag inte testat gummiblandning eller röntgat däck men rundhet och balans går ju att relativt lätt bedömma, om inte annat så vid användning. Att det skulle röra sig om rena förfalskningar med identisk märkning osv från annan tillverkare är ganska otroligt, då skulle de sämre egenskaperna snabbt visa sig, och att en premiumtillverkare själv skulle prånga ut defekta däck utan att ändra identifieringen är inte så troligt. Det vore rena självmordet för anseende och rykte eftersom det förr eller senare visar sig. Jag har inte hört om nåt sånt fall, har du? Angående rena förfalskningar så förekommer det inom elektronik och telekom ibland. Ericsson drabbades fär ett antal år sen då en laddare höll på att ta livet av en kvinna när telefonens metalldelar blev fullt strömförande pga laddarens konstruktion. Denna gång fanns det inget som antydde fel ursprung, alla märkningar, logga osv fanns där. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.