AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
50.333

Sämre kvalitet på däck från Däckonline?

Sida 3 av 6
Hewi :

Good Year är hutlöst dyra till svenska däckhandlare, liksom i stort sett alla andra däckmärken som kommer in genom en generalagent i Sverige. Den som tror att det är fel, eller t.ex andrasortering, på däcken som däckonline säljer har helt enkelt inte förstått vilka enorma mängder däck som säljs via däckonline´s internetaffärer i ca 25 länder. Dels så hoppar dom ju över ett led i kedjan som ska tjäna pengar och med dom stora däckinköpen dom gör så får dom ju naturligtvis kraftigt bra priser från leverantörerna.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Förlåt "mitt" pris var även det inkl moms såg jag nu men det skiljer mkt ändå.
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Trots att jag får 50% rabatt på listpris hos Dunlop är det billigare att köpa samma däck (Sportmaxx) hos dackonline. Det säger väl lite om marginalerna på däck svenska handlare har.
Gu
115
GunnarG
530i -19
Det här skulle man vilja se någon motortidning reda ut. De kunde köpa ett antal uppsättningar däck genom generalagent respektive från däckonline och testa bromssträcka, väggrepp, ljudnivå etc. Sedan vore det slutsnackat. Det skulle vara en fantastisk konsumentupplysningsinsats.
Jepp, skulle vara mycket intressant. Det finns andra liknande prissättningar som gärna skulle kunna granskas, t.ex motorolja från raffen, via kvartsfat eller 20l-dunk till 1-eller 4-litersförpackning på butikshyllan. SÅ mycket kostar inte hanteringen och övergång till mindre förpackning... Eller varför inte rätt mycket i den vanliga dagligvarubutiken, t.ex mjölken från bonden till butikshyllan, bröd, dricka (vatten t.ex) och mycket annat. Speciellt intressant är det att se var de största påslagen sker ifh till arbetsinsatsen för de som hanterar varan.
Fram för mera Lidl och liknande som kan ruska runt i detta. Tysk mjölk smakar minst lika bra och är billigare trots att distributionen borde kostat mera...

FP
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
folke. Tysk mjölk på Lidl var så motbjudande att Lidl blev tvungen att köpa in mjölk från Arla.
se
661
seb_540
328i M F30
hehe, tänkte precis detsamma.. lidls mjölk var verkligen odrickbar!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Bortskämda spädkalvar :DD Funkade väl att dricka den:)
Arla vägrade ju att sälja mjölk till Lidl men av nån anledning gör dom det nu.
För övrigt väldigt offtopic:!!
Men kolla de billiga äpplemoset som finns på Lidl, Willys, Euroshooper och jämnför det med Kumlas BOB tillverkade som kostar 3-4 ggr så mycket.
Bobs görs av essenser som kommer via tankvagn från EU. och innehåller 52% äpplen och har en konsistens o smak som liknar allt annat än riktigt äpplemos.
Lågprisvariant är tillverkade i Holland och innehåller 92-96%!!! äpplen och smakar precis lika bra som det äpplemos min mor gjorde hemma dvs som äppelmos ska smaka!! Kolla även innehållet i lingonsylten på Lidl el motsvarande kontra BOBs som sett ett lingon på vykort typ.
(grundaren av BOB var en av våra bästa vänner som nog snurrar runt för fullt på frostfritt numera med tanke på produkterna)
Inget försvar av Lidl i sig men produkterna behöver inte vara dåliga är nämligen omringad i både nordlig o sydlig riktning av deras butiker vart jag åker inom 6 km.
Förövrigt ingen som helst skillnad på de Contineltal jag köpte på vår lokala handlare och de som jag köpte på däckonline mer än den stora prisskillnaden.
Även de billiga kinesiska högkvalitetsdäcket Goodride :) som rullar bak på MB fungerar konstigt nog bra :)
Och de Uniroyal Rainsport som jag köpte i våras till 540s nya hjuluppsättning är helt OK dom också
Undrar när vissa ska förstå hur lurade vi har varit i alla år av mellanhänder/grossiter/butiker här i Sverige, var det ingen som följde en Paprikas väg från Holland till Sveriges butiker och hur många 100% påslag det blev så fort den flyttades mellan olika leverantörer,grossister.:)

///MVH Hasso
Länk
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Jag har heller aldrig upplevt nån skillnad på "nätdäck" gentemot riktiga.
Ang priser så är det galet på många plan tex olja,köpte Mobil 1 5-50 20lit för 1400:- en höjning hade skett sen i våras men får väl ändå ses som ok.Vet inte vad det normala literpriset ligger på men skulle tippa på minst 100:-?

Mvh/Micke
Min 02sida
Länk
Däckonline håller absolut skapliga priser, men sist jag skulle ha en uppsättning dunlop sportmaxx 225/45/17 så var det samma kostnad hos en lokal däcknasare som tog däcken från svenska generalagenten som från däckonline. Och detta var inkl montering hos den lokala däcknasaren.

På tal om offtopic: De är ingen skillnad på tysk och svensk UHT mjölk(pastöriserad samt homogeniserad, kort hållbarhetsdatum som vi uteslutande dricker här)
Den mjölken Lidl sålde är däremot ESL mjölk(längre hållbarhetsdatum och helt annan smak) Således en helt annan tillverkningskostnad.

Folke: En svensk bonde får ca 1,80-2,00 kr per liter för sin mjölk av mejerierna. Mejerierna utvinner mer mjölk ur en liter från bonden vs. en liter i förpackningen.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Nu talar Hasso klokt igen! Här finns lite för t.ex Josefsson & Co att sätta tänderna i vad gäller prissättning och påslag.
Off topic, sylt och mjölk: Möjligt att ni som smakat mjölk från Lidl fått ESL-varianten, de gånger jag testat så är det garanterat ingen som helst skillnad mot Arlas motsvarande produkt, förutom priset.
Det som debatten rörde sig om här i vår landsände var inte smaken eller kvalitén utan att det som man sade:
"Måste vara fel att transportera hit mjölk ända från Tyskland" Sen tänkte man till och rodnade lite eftersom Arlas mjölk här kommer från Jönköping, vilket innebär ännu längre transport osv...)

FP
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
wendtan: Listpris på ett par 245-40-17 är 3406 spänn !! Dackonline tar ca 1600:- Du fick ett mycket bra pris av din däckgubbe, han finns inte i Stockholm va?

//Player
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
För ett par 225-45-17 är listpriset 3061:-
Dackonline tar ca. 1160:-

//Player
Jag betalade 1450 kr st inkl montering i våras. jag tror att däckonline tog 1420 för samma däck då. nu kostar de 1340 på däckonline ser jag.
Länk
Jodå, han har minst sagt skapliga rabbatter, Bmw intresserad är han med :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
För ett par 225-45-17 är listpriset 3061:-
Dackonline tar ca. 1307:-

Vet inte var jag fick 1106:- ifrån?

Min prislista känns litew väl hög...konstigt.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag har inte heller sett någon anledning att köpa över Internet då min lokala däckkille är densamma som wendtans. Köpte GY F1 till min fd V70 i dim 225/45-17 och prismässigt låg han ca. 50-lappen över Däckonline men då var montering inkluderat.

___
//Ulf
Det är inga problem att får 25-30% rabatt hos många gummihandlare/däckskedjor, mha många plastkort, föreningar osv. Det visar ju bara lite på hur deras listpriser är gjorda, ingen skall ju inbilla sig att de inte ändå har full marginal på försäljningen, om inte så får de snart revisorn på halsen...) Vilket f.ö gäller all form av företag, aktiebolag och försäljning, även t.ex Däckonline. Det är inte välgörenhet man bedriver.

FP
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
En annan sak är om man inte känner gummi killer personligen...

Jag vill inte att det ska se ut som jag skyddar Däckonline eller nåt sånt men så ser det ut:
Att däck från nätet kan vara sämre beror på att dom ligger i en cointeiner en månad eller längre. Totalvikten på lastad cont med däck är 18-22 tom varav 3,3 ton är cont. Tänk är själva att ni får hem däcket som ligger klämd i botten...
Det är därför dom är dåliga o många fel syns inte...

Lång leverans tid har med expeditionen eller leverantören att göra.
Däcket kanske finns inte hemma på lager men ligger i en cont i Göteborg eller ligger på lager hos DHL eller annat företag som omlastar sina laster 10-15 gånger mellan Kiruna o Malmö...

I mitt fall var det biligare att köpa via nätet o sparade 2000kr på det med monteringen o jag har kollat alla gummi ställen i stan.

När det gäller mjölken på Lidl:
-Arlas mjölk kan inte stå hur länge som helst, max 1 vecka
-Lidls mjölk har ett lock o kan stå sig upp till 2 veckor men går inte att laga nåt sås på den.

Kommer få säkert skit för det nu... ;)
Jag få skylla på burkens innehåll isf! :) Ha de!

BMW - Beroende Med Wilja!
Mjölk? Ölen då... Ja, tillbaka till däcken =D
Container-teorin var intressant, men hur gör dom andra med sina däck... kör dom kanske ett par åt gången med UPS inlindade med sidenband, näh lägg av =)) Gummi är en färskvara och möjligen skulle priset vara i någon mån beroende på kvalité (2:a sortering).
Ölen drabbas av alkoholskatten förutom påslaget, mjölken enbart av handlarnas och distributörernas väl tilltagna marginaler och påslag. Mystiskt att ni har fåt mjölk med längre hållbarhet, när jag testade var det fullt normal framdatering, smak osv.
Håller med kaptenlöjtnaten ovan, det låter som du Grabber fått en hoper med argument mot näthandel från en lokal gummihandlare. Hur tror du deras däck kommer till Sverige? Styckeförpackade i egna lådor...?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.