AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
50.331

Sämre kvalitet på däck från Däckonline?

Sida 2 av 6
mick 750 :

Att det skulle vara monteringen som däckfirmorna lever av har jag väldigt svårt att tro på. På dom däckfirmor jag har köpt däck så har ju alltid monteringen ingått i priset på däcket. Sen så vore det ju ganska märkligt om däckfirmorna skulle vägra att montera "internetdäck" åt kunder om det är montering dom tjänar pengarna på. Det skulle ju snarare vara alldeles ypperligt för däckfirmorna om dom inte behöver sälja några däck utan bara får montera däck.
Apropå Hassos inlägg om att delar är betydligt dyrare här än i Tyskland...
Den tyska momsen höjs ju, som ni kanske vet, från 16 till 19% vid årsskiftet och det skulle inte förvåna mig om vi får höjda priser här hemma med ursäkten att den tyska momsen har höjts.
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
GE:
Tja, som sagt så är det så som saker är här på sidan sjön. Ifall monteringen har "ingått" i däckpriset så har de troligen räknat med sämre rabatt på själva däcken. Det är bara hur man räknar.

Har aldrig nekat eller vägrat montera vägdugliga däck som kunden kommer med under mina dagar. Oberoende om de är köpta på nätet eller grävda ur skrothögen. Endast livsfarliga däck har jag vägrat att montera, typ tomkörda eller sönder spruckna osv.

ka
16
kamsal
520i Touring-95 E34
Jag har samma problem! De svarar alldrig på telefon heller.
Köper alldig deck av Däckonline.
Mvh.Ks
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Vilket problem mer specifikt har du?
Vingliga uniroyal till en saab?

Köper alltid däck hos däckonline och har aldrig haft något problem.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Det där om att det inte skulle finnas olika däck för olika marknader är inte bara en myt. Jag köpte 17" fälgar med däck från en annan nätfirma för några år sedan och fick Thailändska eller Taiwan tillverkade Good Year Eagle F1, och de däcken var rena pisset. Totalt livsfarliga när det regnade och de slets konstigt, blev orunda m.m. Stor skillnad mot de F1 däck som det står Made in Germany på.

/Fredrik
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
De Michelin PS2 jag köpt på Däckonline funkade klockrent. Däckia låg 55% högre i pris utan montering...
Asken
gretzky
GE

Det är precis så det är!
Mindre däckfirmor har inte i närheten samma avans på ett däck som tex dackonline, men däremot sett till skala större omkostnader. Och för att få sälja däck idag och samtidigt leva på det så måste man öka rabatter till kunder så att dom inte handlar på nätet. Och då är det precis som vår "finske" vän skrev tidigare att det enda man kan tjäna pengar på är montering mm.
Om dina däck nu skulle bli 1000:- dyrare hos din lokala handlare än på nätet, är inte den servicen och garantin du får hos din handlare värd den 1000-lappen? Och som ett extra plus i kanten så stöder du ett lokalt företag samt att pengarna "stannar" inom kommunen.

Överger aldrig min handlare där man kan svänga in o ta en kopp java o snacka lite skit när lusten faller på.

Hyvvä Suomi!

dieseldoris
se
661
seb_540
328i M F30
1000 spänn skillnad räcker inte på en uppsättning lågprofilare, och ens om det gjorde det - nej, inte f_n betalar jag tusen spänn för att kunna fika med en däckgubbe. Köp på nätet, konkurrens leder till lägre priser via sänkta priser från distributörerna -> lokala firman till slut.
gretzky
Nej men den dagen du stöter på "patrull" och vill ha ett däck reklamerat och måste först montera av däcket, skicka iväg till dackonline för att senare konstatera att inga garantier gäller. Till slut kanske måste köpa ett nytt däck till, som "din" däckgubbe kanske reklamerat direkt utan kostnad.

dieseldoris
se
661
seb_540
328i M F30
jojo, visst är det mer besvär att reklamara över postorder, precis som det är att köpa via postorder - men att "inga garantier gäller" är förstås rent nonsens. De kan förstås inte mäta sig med folkhemmets fantastiska system som garanterar högsta kvalitet till lägsta priser, men även U-länder som Tyskland tillämpar viss rudimentär lagstiftning, däribland garantier... :)
gretsky :

Om det vore så att det är montering däckhandlarna lever på så skulle dom ju naturligtvis inte neka kunderna att montera "internetdäck" som tydligen en del däckhandlare gör idag.

En däckuppsätning jag köpte på internet var ca 3000 kr dyrare hos den lokala däckkrängaren. Det kanske är pengar som du gärna slänger i sjön men jag är inte speciellt sugen på det... För övrigt så gäller garantier även på t.ex däckonline.
s_
38
s_hobbe
540iA Touring -99
gretzky: Varför köpa från lokala handlaren? Innan jag köpte mina däck från däckonline hörde jag mig för hos diverse lokala handlare. Däckpriset låg lite drygt runt 17tkr/4däck medan jag betalde strax över 9t kr från dom. Ska mellanlagring (svensk dist.) + frakt (lokal firma) motsvara drygt 50% eller i mitt fall ca 8t kr. Det verkar ju vara högst osanolikt. Iof tillkommer lokal/lager-kostnader men ialllafall
Om jag mot förmodan skulle få ett däck(hittils inte fått) som ska reklameras så kan jag ju köpa x2 däck och forfarande tjäna flera tusen
gretzky
GE
s_hobbe

Ok jag vet precis vad ni menar, och jag skulle gjort precis som er i ett fall där jag "sparar" drygt 7000 spänn. Vad jag hade gjort i ert fall är att dra fram en utskrift på det däck ni kollat på hos dackonline som klart visar fabrikat, mönster och pris mm. Därefter påvisat detta hos nån lokal "däckgubbe" där man vet att man kan få ett väl utfört arbete, dock kanske inte på en större kedja (däckia,vianor) utan en mindre firma. Om dom nu innehar de "rätta" kontakterna så är jag övertygad om att prisdifferensen inte skulle bli så stor som ni tidigare nämnt. En kompis till mig köpte i somras 4st 225/45-17 Dunlop SP maxx tror jag de va och fick betala 6000:- inkl. allt. Tror det skillde bra precis 1000 spänn mot dackonline, men då tillkommer ju montering+ balans.
Till saken hör att den "firma" dackonline rekommenderar här visade sig va en kille som höll till hemma i garaget och han skulle ha 600:- för mont+balans. Då tyckte vi båda att den ynka 400:- var värt att få däcken monterade av proffs och samtidigt ha nån att vända sig till om man skulle få bekymmer.
Däcken funkade bra förutom lite obalans efter några hundra mil, vilket däckfirman åtgärdade kostnadsfritt. Tror nog att jag hittat min däckhandlare iaf.

dieseldoris
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
gertzky: du borde ju inte ha något problem att hitta din däckhandlare då det står i din profil att farsan din har däckverkstad ;)
gretzky
Han har tyvär dragit sig tillbaka efter ett antal års sjukskrivning pga arbetet (ryggproblem).

dieseldoris
gretzky
Själv har jag annat för mig just nu men har ej uppdat min profil.

dieseldoris
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Innan jag köpte mina nya Bridgestone RE050A ringde jag Svenska Gummihuset och fick pris på samma däck.. De ville ha exakt det dubbla mot vad däckonline tar, nästan 13.000:- . Jag påpekade detta för killen på Gummihuset och han sa att han höll med om att priserna från de svenska generalagenterna är hutlösa. Vad kan en traditionell däckhandlare göra när leverantörerna tar ut kralliga överpriser i Sverige?

Däckonline är riktigt bra och kunniga. Mycket bra service på monteringen här i Stockholm också. Rekommenderas varmt.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Något stämmer inte iallefall , vår firma har bra rabatt hos en däckfirma(typ 10% över hans inköpspris) och ett goodyear F1 i strl 265/35-18 skulle kosta 2350kr/st/netto med våran rabatt och då tar däckonline 1974kr inkl moms!!! och som dom själva skriver 46% billigare än listpris , är ganska säker på att ngt skiljer däcken åt eller så är goodyear hutlöst dyra till svenska däckhandlare.
Hewi: jag har köpt GY Eagle F1 GS-D3 både från Däckonline och från en lokal handlare och däcken är precis likadana. Dock var priserna inte så lika... :-)

/Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.