AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
50.328

Sämre kvalitet på däck från Däckonline?

Sida 1 av 6
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag ringde Continental för att klaga på vingliga Uniroyal-däck som jag köpt till SAAB:en på Däckonline. Under samtalet fick jag förstås frågan var jag köpt däcken.

"Däckonline", sa jag.

"Jaha, ja... Ja, det är ju ett problem...", svarade han långsamt. "De säljer ju en hel del importerade däck som inte är ämnade för den Europeiska marknaden. Oftast handlar det om däck med sämre toleranser på rundheten och de sorteras ut och går i regel till Afrika där de inte har så mycket asfalt, så där spelar det ingen roll. Dessutom är Däckonline svåra att göra med när det gäller reklamationer. Men det är dit du måste vända dig."

Jaha. Någon som haft problem med kvaliteten på däck från Däckonline?

//
Länk
Dackonline är en svensk filial som tar sina däck från samma ställe som övriga europeiska filialer och det känns väl inte helt sannolikt att t ex de tyska däckköparna skulle tolerera någon slags andrahandssortering när det gäller däck.

Hade det kommit från en vanlig däckhandlare hade jag sagt att det var struntprat, men det är ju lite skillnad när det kommer från Continental själva. Å andra sidan tjänar förstås Continental Sverige inte en spänn på de däck som Dackonline säljer, så man kanske inte ska lite FÖR mycket på dom heller.

Vore intressant om nån kunde gräva lite mer i detta, för är det verkligen så att däcken ÄR sämre så tänker iaf jag sluta rekommendera Dackonline - det finns andra handlare ute i Europa med snarlika priser.
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Det är väll samma @&%¤! däck som säljs i Sverige(nästan allt är ju import)!

Fast till ett bra pris, -om man hittar en ställe där de kränger på däcken billigt...

_____Vraum!_____
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att det skulle vara andra däck är totalt bullshit. Det är sådant som etablerade aktörer drar till med när de upptäcker att folk inte accepterar ockerpriserna. Precis samma snack gick när folk började importera bilar från tyskland.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Snatto:
Jo, import är det ju så länge det inte är tillverkat i Sverige. Men de påstår ju att det handlar om andrasorteringar - däck som filtrerats ut i kvalitetskontrollen och som egentligen ska till länder där det "inte är så noga". Det är det som oroar mig. Om de säger rakt ut att ovalitet är en kvalitetsfaktor som de sorterar på - vad mer???

Och jag säger absolut inte att allt som Däckonline säljer är skit, för det vet jag att det inte är. Men såna här saker gör mig lite nervös inför stundande däckköp.

Vad betyder "däck av 1A-kvalitet" som Däckonline skriver på sin hemsida? Finns det högre kvalitetsklasser? Någon i däckbranchen som vet?
"Prima köttbullar" betydet inte nödvändigtvis "100% nötkött samt inga konserveringsmedel" för mig.

//
Länk
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Däcken som säljs av Däckonline är precis likadana som dom du handlar bra mycket dyrare hos din vanliga handlare, varken bättre eller sämre men dock mycket billigare.

En god vän till mig köpte PS2 av en större däckskedja i Malmö och jag som hade beställt mina från Däckonline var såklart nyfiken över prisskillnaden.

Svaret jag fick var "dom däcken du har beställt är avsedda för usa marknaden och inte alls samma som dom här, det kommer nog bli farligt för dig att köra med dom i sverige"

Jaja tänkte jag, har man inget smart att säga så ska man kanske vara tyst.

Ett par dagar senare så fick jag mina däck av Däckonline, monterat och klart för ca halva priset mot vad min vän fick betala när han väl fick sina däck 3 veckor efter mig.

Då vi hade beställt identiska däck så tog jag mig tiden att jämföra samtliga markeringar och texter på däcken och konstatterade att det enda som skiljde var att mina däck var lite färskare än kompisens.

Det var ju inte bra kom vännen och jag fram till, han har betalt så mycket och fått livsfarliga däck ämnade för usa marknaden, sagt och gjort så åkte vi in till "hans" handlare och påpekade att han hade fått fel däck och han vägrade köra med något som var så farligt på bilen.

Då var vi snudd på korkade så menade på att dom skulle sälja farliga däck till honom, "det var ju inte däckonline han hade handlat på så det var minsann ingen fara med dom däcken".

Ut på parkeringen med däckgubben så han fick beskåda våra däck, till svar fick jag "men dom har du inte köpt hos däckonline... upp med kvittot och visar att det hade jag visst, gubben är tyst en sekund eller två, "det är minsann mycket mindre än vad vi får betala från Michelin i sverige, dom måste vara stulna", vid det laget så tröttnade vi och åkte därifrån.

Kontentan av detta är att så länge deras leverbröd består av att hålla höga priser och andra säljer en identisk produkt för halva priset så säger dom precis vad som helst för att du ska handla hos dom.

Halva priset på PS2 275/35-18 och 245/40-18 är bra med stålar.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hahaha, helt underbart att du satte dit lögnhalsen! Det klart det måste vara jobbigt för däcksgubbarna om man måste anstränga sig lite för pengarna istället för att håva in dem med höga marginaler på grund av dålig konkurrens. Men vilket totalt bullshit. Samma snack som Telia kom med när mobiltelefonerna introducerades "Det är helt omöjligt att erbjuda mobilsamtal billigare än 15 kr i minuten" -Jojo

Är det någon som tror att däcken i Sverige skulle vara annorlunda än de som säljs i Europa (mot USA kanske det skiljer lite). Är det verkligen någon som är så dum att de tror att de däck som säljs i Sverige är speciella? Fattar dem hur liten den svenska marknaden är? Inte en chans att någon större däckstillverkare skulle göra unika däck för Sverige. De däck som säljs i Sverige är precis likadana som de som säljs i övriga Europa. I USA har jag dock hört att vissa däcksmodeller har hårdare gummiblandning för att få längre livslängd. Vet inte exakt hur det är med den saken.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Vet inget om hur det går till i däckbranschen men jag vet att varor i andra branscher (t ex läkemedel, kemi och stål) efter kvalitetskontroller skickas till olika marknader beronde på olika toleranskrav eller regler för gränsvärden.

___
//Ulf
zupra1
Har köpt Pirelli P Zero och Michellin Pilot Sport på Däckonline.

Pirellina var helt suveräna fast jag var inte riktigt 100% nöjd med Michellin-däcken. Dom kändes en aningen " vingliga " i början men det försvann efter ett tag. Jag pumpade dom 3,0 istället för 2,8. Är ingen direkt däckexpert eller så - men den vingliga känslan försvann. Vet inte om det bara var en tillfällighet eller om det finns något samband för att jag öste in mer.
Hade ändå inte tvekat å köpa däck där idag!
Det går snabbt... och det är bra mycket billigare där än hos andra.

Var precis och pratade med närmaste däckhandlaren och kollade priser på de 17"-däck som jag har på bilen. 2400kr/st (!!!) skulle de ha för GY Eagle F1 GS-D3. Däckonline skall ha knappt 1300.

Hade mycket väl kunnat tänka mig betala lite mer för att köpa hos en lokal handlare med tanke på service och så, men absolut inte över 4000kr.

/Micke
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Tycker att det känns osannolikt att en stor däcktillverkare skulle ha så ojämn kvalitet i tillverkningsprocessen att dom måste testa varje enskillt däck på fabrik och dessutom kunna förse en hel marknad med däck som inte uppfyller kraven. Det kan bara inte gå till så på ett seriöst vinstdrivande företag. Det kostar ju företaget lika mycket att tillverka ett däck som är inom toleranserna som ett andrasorteringsdäck. Varje däck som går till andrasortering är ju lika med minskad vinst eller tillochmed förlust. Varför skulle ett företag göra så?

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Har handlat tre gånger på Däckonline och fått nytillverkade däck varje gång (en gång var däcket bara två veckor gammalt!). Har kollat markeringarna och de stämmer med de dyra däck som jag handlat tidigare hos bef däckfirmor.

Det är bra att företag som Däckonline finns så att dyr-Sverige så långsamt blir mer europeiskt och därmed håller en vettig prisnivå!

----
BMW CS #6212
Kombi och bilbarnstol - den moderne mannens attribut :-)
Har mailat den här tråden till Continental Sverige så får vi se vad dom säger om saken!
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Ingen av de större kvalitetsmärkena skulle riskera att någon 2:a-sortering hamnade på marknaden. Därav tror jag att varken på att Däckonline eller Afrika får undermåliga däck. Dom smälts nog ner och blir till nya, bra däck.
Det är samma däck fast däckonline köper sina på ett smartare sätt med importer, stora köp som ger mängdrabatt o.dyl.
Däck tillverkas för olika marknader så mycket stämmer:

Länk

Nu är inte allt AB säger sanningen men detta har jag hör från annat neutralt håll. Bla tillverkas GoodYear Eagle F1 i (tror) det är 14 olika gummiblandningar för olika marknader. Risken med lågprissäljarna är att det köper upp överskottslager med däck som någon tillverkare fått överproduktion på. Däcken i sig är det inget fel på men däcket är tänkt för en annan marknad. Nu är det troligen inte så att ex Däckonline konsekvent gör så här, jag bara pekar på risken. Själv har jag handlet däck hos Däckonline och är nöjd.

Det är roligare med sex......hjul alltså ;-)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Collin i AB gör ju två viktiga slutsatser: Köp endast däck med E-märkning och kolla att däcket är färskt. Knappast revolutionerande nyheter, men likväl viktiga.

----
BMW CS #6212
Kombi och bilbarnstol - den moderne mannens attribut :-)
Jag tror inte alls på att tillverkarna säljer sämre däck till Däckonline. De borde vara alltför rädda om sitt rykte för att göra så. Det är känt sedan länge att tillverkarna inte alltid gillar lågprishandeln. Förr hände det till och med att tillverkarna vägrade leverera till lågpriskedjor. Leveransvägran är inte tillåten. Men att sprida skrönor är nog inte straffbart.
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Som det låter så har Sverige samma problem som vi i Finland med däckpriser.

Men eftersom däck är på tal här så kan jag tillägga att här så är det INTE däck firman som tar kosingen.
Däckfirman köper av huvudimportören till ett pris av ca 50-60% av listpriset. Därefter så säljer de däck till vanliga kunder med 25-35% rabatt från listpriset. Det blir inte många % att leva på där.
Det som däckfirmorna lever av så är monteringen samt diverse reparationer..
Under min tid som däck-krängare satt jag även i kassan en del så detta är inte helt påhittat heller.

Detta är förvisso på andra sidan sjön men inte tror jag att det skiljer så mycket på denna punkt mellan Fin och Sve..

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Vet inte hur Däckonline får sina leveranser men t.ex. i Gbg finns det AmRing(eller liknande) o dom köper däck direkt från fabriken o får dom i en conterner.
Det är inte konstigt att vissa däck blir som ägg för att dom som ligger längst ner i conteiner, klämda av andra däck i ett par veckor.
Körde med conteiner till AmRing o såg hur det ser ut o en cont. med däck väger ca 10-15 ton.
Inte konstigt att däck får kanter.
Vissa defekter kan man se med ögat o då slängs däcket eller går vidare till bearbetning eller nåt. Dom defekter som inte syns kan inte dom gåra nått åt förutom reklamation.

BMW - Beroende Med Wilja!
På min tid (i däckbranschen) lastades däck inte stående staplade på varandra, vilket ju är enda sättet de kan bli äggformade av, men det är möjligt att det går till så numera. För övrigt är 15 ton GANSKA många däck...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
De Continental SP2 jag köpte hos min lokal handlare var identiskt lika med de jag köpte från Däckonline förutom tillverkningsdatum.
Det är väl dags att inse att vi har ett överprisläge sedan många år på det mesta här i Sverige. NGK Tändstift i USA kostar 50 kr mot 150 kr i Sverige som exempel, reservdelspriserna är ca 30% lägre i Tyskland än i Sverige minst.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.