AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.603

Låg toppfart e36 316

Min 316 toppar konstigt. Först toppade den 145 sen varvade motorn och då släppte jag gasen sedan skulle ja pressa uppp den igen och då toppade den bara 130`?? vad e detta? är dem så slöa? Har kollat luftfiltret de e inget fel. Den blev bes i april.
kamelkungen
Icke bra, den verkar lite väl slö. 316 ska göra minst 180.
Orkar den varva till varvstopp på 4:an ? Inga andra konstiga symptom ? Vad drar den i bensin/mil ??
Har du testat 0-100 ? Det skall väl gå på ca 12 sek.

en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Jag blir lite nyfiken på "sen varvade motorn"... vad menar du med det? Slirar kopplingen?
Bilen drar överdrivet mkt runt 12-14 l mil. Kopplingen är inte den bästa den verkar vara lite använd. Bilen drar bäst på trean och fyran men sedan femman händer det inte mkt. Med fyran kommer man upp i 110 120km/h sedan femman 140-145. Kan det vara så att tändstifeten måste bytas? För att service lampan ii början tänds och då e det avra 1 sträck kvar
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Du verkar lida av liknande symptom som jag med min 318E30, den toppade i början 135km/h på 5ans växel och varvade inte över 4000rpm. Numera går den bättre, har varit uppe strax över 180km/h på 5ans växel, men fortfarande kan den protestera lite runt 160km/h. På de lägre växlarna har den alltid dragit bättre, tex 2ans växel har gått att dra till 6000rpm, 3an =5600rpm, 4= drygt 5000rpm , 5= 5000rpm.

Tänkbara orsaker, igensatt bränslefilter/luftfilter, bränslepump, LMM, igensatt monolit i katalysatorn, tändstift/kablar. Jag har själv bytt LMM, filter, stift, vätskor utan förbättring men tror på att monoliten har släppt inuti katalysatorn. Mycket beror på att en kille här på forumet själv haft samma problem med sin 318E30 och bytt/kontrollerat allt utom just ifall katalysatorn är igensatt!

en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Fast trots allt är det ju bara en 316, det är nog rätt naturligt att den drar dåligt på femman! 100 hästar ÄR inte särskilt mycket på en normaltung bil!

Men, igen, vad menar du med "sedan varvade motorn"? Det känns som en nyckelfras i din första fråga, kan du inte helt enkelt förklara vad du menar med den frasen? Jag tror en del av förklaringen kan ligga där...
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jag tror att en ordentlig service samt kontroll av katalysator kan hjälpa en hel del.
Med sedan varvade motorn menar jag att man hörde att motorn inte orkade mer, det lätt att den gick på väldigt höga varv och ganska snabbt.

Jag bytte till sportavgas i helgen. Märkte nu att katten skrammlar som bara den. Tror ni att den kan påverka? att den drar så mkt soppa?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
e36dane: Jag tror helt klart att det är katten.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Oavsett vad du gör med bilmotorn så kommer den förstås inte att varva mindre vid en viss hastighet! Ska du åtgärda det så måste du byta utväxling nånstans... i bakaxel eller växellåda!

Om kopplingen däremot slirar så kan du få liknande fenomen... det känns som att motorn inte "griper" riktigt. Då drar det också mer bensin!
men om det är utväxlingen hur kan den då först toppa 150 sedan 130 sedan 140 ?
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Menar du alltså att bilen först toppade 150 och sedan 130, men varvtalet var detsamma vid båda hastigheterna??

Om bilen åker med olika hastighet (enligt hastighetsmätaren) vid ett och samma varvtal (enligt varvräknaren) så finns tre alternativ:

1. Kopplingen slirar
2. Hastighetsmätaren är trasig
3. Varvräknaren är trasig
har ingen varvräknare. Kopplingen känns fräsch och hastighetsmätaren är ok. Motorn låter som om den inte orkar
Jag har haft en 316 -96 och när jag köpte den hade jag precis samma problem. Men på min var det bara att oken fram kärvade.
Till en början märkte man det inte men ju längre och fortare man körde
ju varmare blev skivorna och till slut var det som man bromsade riktigt krafrigt!

Så när du har kört kanske 5-6 kilometer i landsvägsfart, stanna då, gå ut och titta på skivorna, allternativt känn väldigt försiktigt på dem så du inte bränner dig!
Jagade upp en E36 316 touring i 192 på mätaren för ett tag sedan, så din ska nog gå snabbare än 140... :-)

Förvånandsvärt hög toppfart på E36 316 med tanke på hur slö bilen känns i låga farter.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Att bilen först toppar 150 sedan 130 och sist 140 beror mycket troligt på att monoliten i katalysatorn är lös och sätter igen systemet av och till beroende på hur det hamnar. Min bil (318) har ju haft exakt samma syndrom, först 135 sedan ca 160km/h och ibland dryga 180km/h, var länge sedan jag pressade men sist så stannade bilen av lite vid ca 160km/h sedan en knapp sekund senare varvade den vidare och stannade vid 180 där det verkar ta stopp ordentligt = ungefär 5000rpm på 5ans växel.
mycket möjligt. För att katten är ju i "2" delar och den skramlar i mitten jättemycket. Vill byta den vet ni om man kan ha en universal katt? för orginal e dyrt
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Tror man kan ha det, vet att BIltema säljer sådana men inte om de råkar passa din modell?
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Byt bränslefilter...?
ok nu e de så att ja kan ligga i 110 o då kommer det där "varvningsljudet" trycker man på gasen lite mer då hoppar den igång igen och toppar 140 sen kommer det igen??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.