AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.267

Guide för termostatbyte e34

pe
110
peeak
525i -93
Hejsan!

Jag undrar om ni har någon bra guide för termostatbyte på en E34a, förutom den i mektips. Pinsamt nog så förstår jag inte riktigt den, vet i princip inte var termostaten befinner sig, var i motorrummet vet jag, men inte i detalj.

Jag har inte mekat mycket alls i motorrum, det här blir nog mitt första "stora" ingrepp. Jag tvivlar inte på min förmåga att lösa det, jag är ganska så händig och teknisk :)

Så, har ni nå bra tips/guider att ge mig innan jag börjar? Får delarna imorrn....

Mvh Tobias
Gu
195
Gumpy
330 -01
Termostathuset är av plast och sitter längst fram på topplocket precis bakom kylfläkten.
Det sitter två stora slangar i var ände på det som går från kylaren. Hittar du det så är det bara att följa mektipset här på Autopower.
Ett tips är att du behöver inte tömma nån kylvätska, det är bara att ta bort termostathuset och låta den vätska som finns där rinna ut.
Skruva heller inte bort hela fläktkopplingen, det räcker att du skruvar bort fläktbladen som sitter med fyra insexskruv på slirkopplingen.
Lycka till!
pe
110
peeak
525i -93
Det där var ju alla tiders! Nu känner jag mig bra mycket säkrare.
Tack ska du ha för en bra förklaring!

Mvh Tobias
Os
5
Oskar_Ax
525i -93 E34
Var väldigt försiktig när du spänner tillbaka termostathuset! de har en tendens till att spricka väldigt lätt och då är de bara o handla en ny på bmw....

Oskar
Hej. Jag tänkte ge mig på termostatbyte på e34:an men hittar inte guiden ni pratar om. Finns den kvar? Kan någon i så fall länka den?
Länk

Länk

Ska försöka mig på samma operation men jag beställde inget termostathus. Får vara försiktig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.